Zatímco většina zástupců generace Z (1995–2009) již ukončila střední vzdělávání a ti nejstarší z generace Alfa (2010–2024) jej nyní absolvují, brzy se v tom základním objeví generace nová, jejíž první členové přichází na svět právě nyní.
Jaká tato generace bude a jaké proměny, priority a výzvy čeká vzdělávání ve školách, se ve svém článku na portále Medium zamýšlí Marc Frankel. Pojďme se na jeho představu blíže podívat.
Příslušníci nastupující generace Beta (2025–2039) se narodí do éry široké integrace umělé inteligence. Na rozdíl od svých předchůdců nikdy nezažijí svět bez pokročilých jazykových modelů, autonomních systémů a prostředí smíšené reality. A tento technologický vliv od narození zásadně ovlivní jejich kognitivní vývoj, styly učení a pohled na svět, podobně jako internet a všudypřítomné chytré telefony formovaly dvě generace před nimi.
[1]
Má-li být vzdělávání ve školách v příštích 15 letech přínosné, efektivní a smysluplné, bude muset rychle zareagovat na typické vlastnosti této generace a odpovídat potřebám a očekáváním jejích žáků, kteří budou:
Beta žáci budou zcela přirozeně zpracovávat informace současně více různými smyslovými kanály. Jejich vlastní vzdělávání bude plynule kombinovat vizuální, sluchové, pohybové a digitální zážitky. A podobně bude muset vypadat i to školní.
Pro tyto žáky bude umělá inteligence partnerem v učení, nikoliv jen pouhým nástrojem. Vzdělávací systémy proto budou muset zahrnout spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí a zároveň zajistit vše, co s ní souvisí, tj. nadále u žáků rozvíjet kritické myšlení jak směrem k obsahu, tak také k interakci s AI, a též digitální kompetence se stále pokročilejší úrovní AI gramotnosti.
Schopnost neustále se přizpůsobovat bude pro generaci Beta charakteristická a klíčová zároveň. A tudíž budou potřebovat takové vzdělávání, které klade důraz na metaučení (jak se učit) spíše než na pouhé osvojení si znalostí.
[1]
Aby škola se svými učiteli zůstala pro žáky generace Beta (včetně jejich rodin) relevantní, bude muset upřednostnit následující 3 oblasti:
Generace Beta vyroste ve světě, kde se deepfake technologie, AI boti a všudypřítomné shromažďování dat stane běžnou součástí života. Školy by proto měly zařadit digitální etiku a digitální občanství jako povinnou součást svých vzdělávacích programů, aby pomohly svým žákům orientovat se v komplexních a často nejednoznačných morálních podmínkách technologicky pokročilého světa.
Jakmile umělá inteligence převezme stále více kognitivních a obsahových úkolů, stanou se lidské schopnosti klíčovější než kdy dřív. Vzdělávání by tedy mělo klást důraz na:
Školy, které dokážou zdůraznit dovednosti zaměřené na lidský faktor, získají oproti ostatním značnou výhodu.
Rodiče žáků generace Beta budou od školy očekávat takový vzdělávací zážitek, který bude ještě více přizpůsoben individuálním potřebám, zájmům a tempu jejich dětí, než jaký zažili sami a který můžeme pozorovat dnes u generací Z a Alfa. Vzdělávací instituce, které dokážou využít technologie k poskytování personalizovaného vzdělávání, a přitom si zachovají sociální a kolaborativní aspekty vzdělávání, potřebné k rozvoji klíčových mezilidských dovedností, budou v budoucnu těmi nejúspěšnějšími.
[1]
Transformace vzdělávání generace Beta přináší řadu výzev nejen pro učitele a vedení škol, ale také pro celou společnost. S tím, jak je vzdělávání stále více závislé na technologiích, se zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělání stává stále složitějším. Tvůrci vzdělávací strategie a političtí lídři musí pracovat na tom, aby zabránili prohlubování digitální propasti. Učitelé pak budou potřebovat neustálý profesní rozvoj, aby zvládli přesun své role z poskytovatelů informací na facilitátory učení a mentory. Tento již probíhající posun se v následujících letech pravděpodobně urychlí a zesílí.
Najít správnou pedagogickou rovnováhu mezi digitálními a fyzickými zkušenostmi, individuálním a skupinovým učením a v neposlední řadě mezi AI asistencí a samostatnou prací bude pro školy v dalších letech naprosto zásadní.
[1]
„Úspěch vzdělávání generace Beta bude záviset na naší schopnosti přetvořit vzdělávání v dynamický a adaptivní systém, který rozvíjí jak technologickou gramotnost, tak základní lidské schopnosti. Je nutné si uvědomit, že generace Beta nepředstavuje jen novou skupinu žáků, ale také a především novou kapitolu ve vývoji lidstva,“ uzavírá své úvahy nad vzděláváním generace Beta Marc Frankel. [1]
A s jeho názory se nelze než ztotožnit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025