Myslím, že jen málokdo si nevšiml, že se náš svět závratnou a stále vyšší rychlostí mění. Důsledkem aktuálního vývoje americké zahraniční politiky prezidenta Trumpa je nutnost většího sebeuvědomění Evropy, které se neobejde bez větší míry integrace a spolupráce. Netýká se to jen obrany, nýbrž i školství, které je ve všech státech Unie taktéž formálně nezávislé. V oblasti vzdělávacích technologií spoléháme kromě množství projektů hlavně na aktivity European Schoolnet. V posledních letech si stále častěji všímáme též činnosti Digital Skills and Jobs Coalition, která u nás má své aktivní zastoupení, a od roku 2021 též European Edtech Alliance (zde). Že se vyplatí ji sledovat (a možná i se stát členy), si ukážeme na výňatku z úvodníku únorového newsletteru z pera její předsedkyně Jannie Jeppesen (viz Board members):
„Jsme svědky změn dotýkajících se vzdělávání, a to nejen na válkou zmítané Ukrajině, ale také v USA, protože tamní vláda začala likvidovat vědu a spolu s ní desetiletí výzkumů a poznatků. Nejnověji propustila polovinu státních zaměstnanců a zrušila oddělení vzdělávacích technologií na federálním ministerstvu školství.
European Edtech Alliance (EEA) podporuje ukrajinského ministra školství, který spolu s dalšími odborníky kriticky zkoumá vzdělávací politiky EU v rámci dosud neúspěšného úsilí o členství. Je to proces, na kterém Ukrajina pracuje už léta.
Ukrajinská současnost vypráví příběh jdoucí za hranice politiky a vládnutí – příběh o odolnosti, adaptaci a přežití školství tváří v tvář válce. Na Ukrajině se zavádějí nové zákony, nové vzdělávací programy a realizují velké investice. Přesto všechny informace a statistiky zároveň odhalují problematiku vzdělávání za války. Tisíce školních zařízení jsou nuceny pracovat na dálku nebo používat hybridní model. Školy se ukrývají ve stanicích metra nebo v krytech. Miliony se investují do převozu dětí za účelem výuky v bezpečnějších oblastech.
Tato měnící se vzdělávací realita znamená, že 93 % všech škol na Ukrajině má instalována „poplachová tlačítka“, systém odborného vzdělávání prochází rozsáhlými úpravami na podporu hendikepovaných veteránů, kteří potřebují rekvalifikaci kvůli fyzickému nebo psychickému traumatu, a vyvíjejí se speciální přípravné kurzy, které usnadňují reintegraci vracejících se studentů.
EEA byla založena na principech podpory, vzájemného posilování napříč hranicemi a národními politikami. Nyní, více než kdy jindy, je nezbytné, abychom se praktickými způsoby spojili, postavili se za naše hodnoty a jednali ve prospěch svobody a demokracie. Společně můžeme být silnější, společně se můžeme podporovat, projevovat soucit a sdílet příklady toho, jak by měla vypadat skutečná demokratická participace.“
Tento úvodník velmi jasně naznačuje, co bychom mohli od EEA v budoucnosti očekávat. Její hlavní náplní je posílit evropskou spolupráci v oblasti využití vzdělávacích technologií tak, abychom na venek působili jako jeden celek, a byli schopni ve světovém soupeření, kterému se bohužel asi nevyhneme, být rovnocenným partnerem velmocem.
Na dokreslení ještě úryvek z lednového newsletteru, který napsala nám již známá německá expertka a ředitelka EEA Beth Havinga:
„Dříve než kdy jindy je důležité vytvářet prostory podpory a aliance porozumění, které nadále pohánějí vzdělávací aktivity a jsou založeny na demokratických principech, na nichž je postavena Evropa, jakou známe. Nechť se vzdělávání ke kritickému myšlení a digitálním dovednostem stane projevem odolnosti, kterou v této nejisté době nutně potřebujeme.
Z politického hlediska nemusí být letošní rok pro nás všechny snadný. Ale práce, která se dělá v rámci vzdělávání v Evropě, je důležitější než kdy jindy. Budeme i nadále vytvářet prostory, které podporují různorodé a smysluplné diskuse. Nyní, více než kdy jindy, prosím, zapojte sebe i své vzdělávací komunity a buďte slyšet.“
Na závěr ještě přidám odkaz na zprávu z @spomocnik.bsky.social, kam jsme již před časem z Twitteru/X přemístili publikování zajímavých, oborově zaměřených odkazů. Tato s EEA přímo souvisí.
Spomocník @spomocnik.bsky.social |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025