Na vytvoření reflexe pro učitele nic zas tak světoborného není, pomyslela si Oldřiška, ředitelka základní školy Na zelené louce. A protože neměla čas se jí na konci školního roku zabývat, předala tento úkol svému zástupci Jindrovi. Ten měl času jen o trochu víc, což stačilo tak akorát na oslovení ChatuGPT:
„Vytvoř 5 otázek pro závěrečnou reflexi na konci školního roku pro učitele základní školy.“
Otázky to na první pohled nebyly špatné, pomyslel si Jindra:
1. Které pedagogické postupy a metody se mi v uplynulém školním roce nejvíce osvědčily a proč?
Zamyslete se nad konkrétními výukovými činnostmi, aktivitami nebo přístupy, které vedly k dobrým výsledkům, pozitivní atmosféře nebo zvýšenému zájmu žáků o učení.
2. S jakými výzvami jsem se během školního roku setkal/a a jak jsem je zvládl/a?
Popište obtížné situace (vztahové, organizační, didaktické) a zhodnoťte své reakce a způsoby jejich řešení. Zaměřte se na to, co byste příště mohli udělat jinak, nebo co by stálo za zopakování.
3. Jak jsem během roku podporoval/a individuální potřeby a rozvoj svých žáků?
Reflektujte, jak se vám dařilo diferencovat výuku, poskytovat zpětnou vazbu a vytvářet inkluzivní a motivující prostředí pro všechny žáky.
4. V čem jsem se jako pedagog osobně posunul/a a jaké nové dovednosti či poznatky jsem získal/a?
Zamyslete se nad svým profesním růstem, absolvovanými školeními, čtením odborné literatury či novými zkušenostmi v práci se třídou.
5. Jaké cíle a předsevzetí si stanovím pro příští školní rok?
Formulujte konkrétní oblasti, ve kterých byste se chtěli zlepšit, co nového vyzkoušet, případně jak chcete pracovat na vztazích s žáky, rodiči či kolegy.
Stále mu v nich ale něco chybělo. A tak se znovu obrátil na stejného AI asistenta:
„Vytvoř dalších 5 otázek pro závěrečnou reflexi na konci školního roku pro učitele základní školy, které budou směřovat na vedení školy.“
Výsledek byl následující:
1. V čem mi vedení školy v uplynulém školním roce nejvíce pomohlo a co bych ocenil/a zachovat i nadále?
Uveďte konkrétní situace, formy podpory, rozhodnutí nebo přístupy vedení, které měly pozitivní vliv na vaši práci či školní klima.
2. V jakých oblastech bych uvítal/a od vedení školy větší podporu nebo změnu přístupu?
Reflektujte případné nedostatky, komunikační bariéry nebo oblasti, kde by bylo možné zlepšit spolupráci či organizační zajištění.
3. Jak by mohlo vedení školy lépe podporovat profesní rozvoj pedagogů?
Zamyslete se nad možnostmi vzdělávání, sdílení dobré praxe, metodického vedení, mentoringu či jiných forem odborné podpory.
4. Jaká opatření nebo iniciativy ze strany vedení školy nejvíce přispěla k pozitivnímu školnímu klimatu?
Zhodnoťte konkrétní akce, komunikační strategie či organizační změny, které zlepšily atmosféru mezi učiteli, žáky a rodiči.
5. Jaká témata nebo otázky by podle mého názoru mělo vedení školy více akcentovat v příštím školním roce?
Navrhněte oblasti, které by si zasloužily větší pozornost — může jít o podporu duševního zdraví, inovace ve výuce, bezpečnost, spolupráci s rodiči nebo rozvoj školní komunity.
Jindra byl doslova nadšen. Během 2 minut dal dohromady 10 otázek směřujících jak na vlastní reflexi učitelů, tak na reflexi směrem k vedení školy. Ředitelka už ale tak nadšená nebyla. Nelíbila se jí myšlenka, že by jí učitelé měli říkat, co má dělat jinak a lépe.
A tak nakonec došlo na původní, časově nejméně náročný scénář: vzala otázky z loňska a v téměř nezměněné podobě je poslala prostřednictvím online formuláře všem učitelům:
Kompromisem „osvědčené“ a generované verze pak byla nová otázka číslo 6:
Máte nějaké podněty, připomínky či doporučení (např. ke zlepšení školy, spolupráci apod.)?
Petr, učitel tělesné výchovy, otevřel formulář s názvem Hodnocení školního roku, který na něj vyskočil na Teamsech, a po jeho přečtení si položil 2 jednoduché otázky:
V obou případech byly odpovědi stejné: ne.
Petr zavřel formulář a oči. Přemýšlel o vedení jeho školy, o skutečnosti, že se s ním nikdo během školního roku ani jednou osobně nesešel a nezajímal se o to, co dělá, co by dělat chtěl a kam by se chtěl dál posunout.
Přemýšlel o tom, na jaké otázky by chtěl v reflexi na konci školního roku odpovídat. A při té příležitosti si vzpomněl na slova Simona Sineka:
„Vedení nespočívá v tom být ve vedení, ale ve starání se o ty, které vedete. Být lídrem nemá nic společného s postavením nebo autoritou. Lídrem je ten, kdo přijímá obrovskou odpovědnost za to, aby lidé kolem něj rostli. Dobří lídři podnikají kroky, aby pomohli ostatním uspět, a přijímají odpovědnost, pokud selžou.“ [1]
Petr otevřel oči a znovu usedl k počítači. Rozhodl se, že zkusí sestavit svých 6 otázek, které by naplňovaly výše uvedené myšlenky a byly v souladu s principy, které zastává Simon Sinek.
Pod každou z nich následně napsal svou odpověď a celé to poslal vedení školy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025