V době, kdy Evropská komise upřednostňuje digitální kompetence a přeshraniční spolupráci s cílem vybudovat silnější ekosystém digitálního vzdělávání, se některé země ubírají opačným směrem. Nejkřiklavějším příkladem může být nově španělský Madrid.
Dne 24. července 2025 oznámila regionální vláda v Madridu nové nařízení – zákaz individuálních digitálních zařízení ve všech veřejně financovaných školách předškolního a základního vzdělávání. Týká se to více než 500 000 studentů ve více než 2 000 školách.
Toto rozhodnutí, které má vstoupit v platnost již na začátku školního roku 2025/2026, zakáže individuální přístup k tabletům, notebookům, mobilním telefonům, a dokonce i digitálním knihám pro žáky ve věku 0–12 let. Jedinou výjimkou je striktně časově omezené, sdílené a kontrolované používání přístrojů ve výuce nebo případy týkající se studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Zařízení lze použít pro konkrétní vzdělávací projekty nebo volitelné předměty, pokud to schválí škola a aktivity jsou realizovány pod dohledem učitelů.
Školy, které v současnosti používají model 1:1 (jedno zařízení na studenta), budou mít roční odklad na přizpůsobení.
Okolnosti zákazu
Podle madridské vlády je tato politika reakcí na rostoucí obavy ohledně času stráveného u obrazovek a snahou o návrat k „tradičnějším“ pedagogickým metodám – například k psaní rukou, diktování a čtení tištěných materiálů. Přestože vláda teoreticky tvrdí, že podporuje rozvoj digitálních dovedností, odděluje digitální kompetence od používání zařízení, což vyvolává obavy mezi pedagogy a odborníky ohledně toho, jak budou tyto dovednosti ve skutečnosti získávány v praxi.
Toto opatření se ve skutečnosti netýká jen času stráveného u obrazovek – jde o autonomii škol, pedagogickou flexibilitu a roli ověřování výsledků vzdělávání při tvorbě politik.
Kritici poukazují hlavně na to, že:
tato politika byla zavedena bez konzultace s učiteli, odbory nebo širší vzdělávací komunitou;
nerozlišuje mezi pasivním sledováním obrazovky a aktivním digitálním učením, které buduje pro budoucnost nezbytné dovednosti;
neúměrně ovlivňuje veřejné školy, a potenciálně prohlubuje rozdíly mezi veřejným a soukromým školstvím.
Vzhledem k tomu, že EdTech ekosystémy v celé Evropě pracují na definování inkluzivních inovací založených na důkazech, je madridské rozhodnutí připomínkou toho, jak rychle lze tento pokrok zvrátit – zejména pokud je politika formována bez spolupráce nebo kontextu.
Madridské nařízení sice může být regionální, ale diskuse, kterou vyvolává, musí být mnohem širší. Podobné snahy se vyskytují napříč celou Evropou.
Výzva k dialogu založenému na důkazech
European EdTech Alliance důrazně podporuje promyšlené a vyvážené využívání digitálních technologií ve vzdělávání. Doporučuje přístupy, které zohledňují zdraví, pedagogiku, rovnost a potřebu připravit studenty na digitální budoucnost.
Proto vyzývá tvůrce národních a regionálních politik, aby:
spolupracovali s pedagogy, výzkumníky a organizacemi z oblasti vzdělávacích technologií;
rozlišovali mezi kvalitou a kvantitou času stráveného u obrazovky;
respektovali autonomii škol a umožnili rozhodování specifické pro daný kontext.
Poznámka: Toto je upravená zpráva European EdTech Alliance ze 7. 8. 2025 [1].
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025