Je naší téměř povinností průběžně sledovat výsledky zprávy, která již mnoho let patří k těm nejprestižnějším prognózám vývoje vzdělávacích technologií. Postup je založen na hlasování několika desítek vybraných expertů z celého světa. V současnosti je původní Horizon Report, o němž Spomocník informuje již od roku 2009, realizován ve dvou verzích – pro VŠ a pro K-12 (do úrovně SŠ). Tu první připravuje Educause stále pod názvem Horizon Report, tu druhou, která nás zajímá více, Consortium for School Networking (CoSN). Najdete ji na jeho portálu v sekci K-12 EdTech Innovation. Již několik let nese název Driving K-12 Innovation [1]. Naposledy jsme o ní referovali před dvěma lety. Základní struktura zůstává stejná. Popisovány jsou tři nosné trendy (překážky, akcelerátory, spouštěče) a jejich význam pro budoucnost. Když porovnáte hlavní témata, zjistíte, že se zase tak moc nezměnilo.
Driving K-12 Innovation 2023
Driving K-12 Innovation 2025
Orientačně se podívejme, jaké posuny nastaly.
Na prvním místě zůstává Přilákání a udržení pedagogů a IT profesionálů. O tom, že schopnosti učitelů využívat vzdělávací technologie jsou zásadní podmínkou úspěchu, zdá se, nikdo nepochybuje.
Navrhování efektivních digitálních ekosystémů, které ještě v roce 2023 patřilo k hlavním tématům CoSN (viz Americká digitální konvergence škol), bylo na 2. místě nahrazeno evolucí vzdělávání. Jedná se o fundamentální přehodnocení role vzdělávání – o potřebu připravit žáky na dynamický, propojený svět a vybavit je flexibilitou, schopností spolupracovat a integrovat přicházející inovace včetně vědeckých poznatků z neurovědy či pedagogiky.
Na 3. místě zůstává digitální rovnost. To téma pro nás není nové. Kryje se i s naší Strategií 2030+. Jsme si plně vědomi, že vyžaduje mnohem víc než jen spravedlivý přístup ke kvalitním digitálním technologiím (mýtus meritokracie).
Oba hlavní Akcelerátory (Aktivizace studujícího a Budování kapacity lídrů) se objevují na vrcholu žebříčku v obou zprávách, jen v opačném pořadí. Aktivizace je princip spojený s konstruktivně pojatou metodikou vzdělávání již několik desítek let. V souvislosti s pronikáním AI do výuky její význam roste, protože stoupá riziko nekritického přejímání výsledků generovaných stroji a zachování vlastního růstového myšlení se bez aktivizace neobejde.
Budování kapacity lídrů znamená vytvářet prostředí, v němž dochází k soustavné inovaci školské praxe. K tomu je nezbytné umožnit zaměstnancům získávat a zlepšovat dovednosti, usnadnit autonomii v práci a podporovat svobodu beze strachu z chyb.
Ve zprávě 2025 je na třetím místě Sociální a emocionální učení nahrazeno tématem Měnící se postoje k prokazování učení. Neznamená to, že třeba takový wellbeing již ztrácí význam, jde o to, že vyšší prioritu má přehodnocení metod, jakými školy přiřazují hodnotu žákovskému učení. V pozadí je odklon od tradičního testování směrem k hodnocení založenému na ověřování autentických schopností myslet. Je to změna, která odráží současné rychlé změny spojené s vývojem AI (i světa – viz nová realita).
Dva ze tří spouštěčů zůstaly stejné. K umělé inteligenci na 1. místě jen přibylo přízvisko generativní a Neomezující připojení a konektivita se přesunula na 3. příčku. Co si pod oběma těmito tématy představit, asi není těžké.
V této kategorii též původně přítomné digitální ekosystémy byly vytlačeny analytickými a adaptivními technologiemi, které ovšem typicky pracují právě v rámci školního digitálního ekosystému. Tyto technologie, často poháněné AI, shromažďují a využívají data k řízení výuky a přizpůsobují se individuálním vlastnostem žáka v reálném čase. Jejich součástí je též hodnocení výukových výsledků žáků.
Poslední zpráva věnuje zvláštní pozornost klíčovým tématům (themes) propojujícím dnešní výzvy ve vzdělávání s možnostmi zítřka. Jedná se o doporučení vedoucím představitelům školství naznačující, jak v souladu s budoucím vývojem dnes inovovat. Zahrnuty jsou 4 hlavní témata:
Etická inovace
Zaměřuje se na odůvodnění změn a na sladění transformačního úsilí se vzdělávacími cíli, jako je podpora osobního rozvoje, rovnosti a odpovědného digitálního občanství.
Personalizace
Přizpůsobení vzdělávacích zkušeností tak, aby vyhovovaly různorodým potřebám, silným stránkám a aspiracím každého žáka. Je to klíčové pro podporu aktivní účasti žáků na vzdělávání a sbližování nerovností.
Budoucnost práce
Školy a pedagogové nesou odpovědnost za to, že žáky připraví na rychlé a zrychlující se tempo změn v technologiích, společnosti a komunikaci, které transformuje budoucnost práce.
Kritická mediální gramotnost
Zdůrazňuje, že žáci musí rozvíjet schopnost kriticky analyzovat, hodnotit a rozpoznávat autenticitu a důvěryhodnost informací napříč různými mediálními platformami.
Zprávy CoSN Driving K-12 Innovation Report představují rámec pro vedoucí představitele školství, který je založen na přehledu hlavních vývojových trendů. Jejich sledování je důležité pro každého, kdo chce držet krok s vývojem vzdělávacích technologií.
Poznámka: Článek byl vytvořen s pomocí AI nástroje Notebook LM.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025