Pro celou řadu učitelů, ředitelů, rodičů, politiků i odborné a laické veřejnosti napříč kontinenty se zákaz mobilů ve školách zdá být logickým vyústěním aktuální situace ve vzdělávání a poměrně jednoduchým a efektivním krokem, jak celou věc rychle, spolehlivě a jednou provždy vyřešit. Zastáncům tohoto řešení navíc hrají do karet země, které již zákaz mobilů na školách zavedly, ať už ve výuce, nebo i mimo ni.
Obhajují tento krok tvrzeními o zlepšení pozornosti žáků či snížením negativních dopadů souvisejících s používáním mobilních telefonů. Zákaz nicméně spoustu věcí neřeší, a některé problémy naopak ještě víc prohlubuje.
K využívání mobilních telefonů ve školách jsme se na Spomocníkovi v minulosti několikrát opakovaně věnovali, naposledy například v článcích Učte žáky mobilní etiketu, vyzývá absolventka střední školy nebo Když teenageři radí, jak zvládat mobilní telefony ve školách. Tentokrát se na celou problematiku podíváme perspektivou základních principů využívání digitálních technologií, tj. těch, jež tvoří základní pilíře moderního vzdělávání.
V čem je tedy konkrétně problém? Proč není cesta zákazu telefonů ideální, ba dokonce nevhodná a škodlivá? Co ztratíme, pokud se po ní vydáme? A o co přitom připravíme sebe a naše žáky?
Následujících 10 důvodů shrnuje hlavní negativní stránky související se zákazem mobilních telefonů na školách. Pojďme si je postupně představit.
Co se na zákaz zeptat přímo žáků? Vytvořte ve své škole anonymní dotazník a zeptejte se žáků, jak by se zachovali, kdyby vaše škola zavedla zákaz používání telefonů ve výuce. Rovnou můžete nabídnout některé možnosti, jako např.:
A potom žáky zapojte do vašeho školního řešení. Nechte je, aby se na pravidlech používání mobilních telefonů ve výuce a škole podíleli společně s vámi. Rozvoj digitálních kompetencí začíná v uvědomění si toho, co je při používání technologií opravdu důležité. Tím začneme řešit příčinu celého problému, a nikoliv jeho důsledek.
Je tu ještě jedna zásadní věc, která nemusí být s vidinou rychlého řešení v podobě zákazu zcela zřejmá. Zákazem mobilů ve škole ztrácí vzdělávání svou primární a klíčovou roli. Zákazem telefonů rezignujeme na snahu zlepšovat digitální kompetence našich žáků. Naopak nepřímo dopouštíme, aby špatné používání této technologie ovlivnilo jejich chování. Zákazem mobilů žákům nepomáháme. A co je horší, necháváme je, aby nelehkým mobilním výzvám čelili zcela sami. Protože, zcela upřímně, když jim nepomůže škola a tamní učitelé, potom kdo? Kdo je přivede k principům, jako je např. digitální minimalismus? Rodiče velké části z nich to pravděpodobně nebudou. Pokud ty nikdo s podobnými přístupy neseznámil, stěží je oni mohou předat svým dětem. A tento scénář se bude opakovat i u generace, které nyní mobily zakážeme. A nezachrání to ani možné nahrazení těchto zařízení jinou technologií v budoucnu. Protože pořád jde o ten samý princip: když se nenaučí technologie ovládat, budou ovládat ony je. Nikoliv stejně, ale čím dál víc.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025