Spomocník Základní vzdělávání 10 důvodů, proč nezakazovat telefony ve školách
Odborný článek

10 důvodů, proč nezakazovat telefony ve školách

17. 12. 2025 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Proč je cesta zákazu mobilních telefonů nevhodná, ba dokonce škodlivá? Co ztratíme, pokud se po ní vydáme? A o co přitom připravíme sebe a naše žáky?

 

Pro celou řadu učitelů, ředitelů, rodičů, politiků i odborné a laické veřejnosti napříč kontinenty se zákaz mobilů ve školách zdá být logickým vyústěním aktuální situace ve vzdělávání a poměrně jednoduchým a efektivním krokem, jak celou věc rychle, spolehlivě a jednou provždy vyřešit. Zastáncům tohoto řešení navíc hrají do karet země, které již zákaz mobilů na školách zavedly, ať už ve výuce, nebo i mimo ni.

Obhajují tento krok tvrzeními o zlepšení pozornosti žáků či snížením negativních dopadů souvisejících s používáním mobilních telefonů. Zákaz nicméně spoustu věcí neřeší, a některé problémy naopak ještě víc prohlubuje.

Téma mobilních telefonů na Spomocníkovi

K využívání mobilních telefonů ve školách jsme se na Spomocníkovi v minulosti několikrát opakovaně věnovali, naposledy například v článcích Učte žáky mobilní etiketu, vyzývá absolventka střední školy nebo Když teenageři radí, jak zvládat mobilní telefony ve školách. Tentokrát se na celou problematiku podíváme perspektivou základních principů využívání digitálních technologií, tj. těch, jež tvoří základní pilíře moderního vzdělávání.

10 důvodů, proč nezakazovat telefony ve školách

V čem je tedy konkrétně problém? Proč není cesta zákazu telefonů ideální, ba dokonce nevhodná a škodlivá? Co ztratíme, pokud se po ní vydáme? A o co přitom připravíme sebe a naše žáky?

Následujících 10 důvodů shrnuje hlavní negativní stránky související se zákazem mobilních telefonů na školách. Pojďme si je postupně představit.

  1. Zákazem telefonů nezajistíme, že je žáci přestanou používat nebo nenahradí jinou technologií.
  2. Zákazem telefonů ve výuce nepřímo ovlivníme chování žáků mimo výuku.
  3. Zákazem telefonů nenaučíme žáky převzít vlastní kontrolu nad svým zařízením.
  4. Zákazem telefonů nenaučíme žáky převzít zodpovědnost za své digitální chování.
  5. Zákazem telefonů nenaučíme žáky změnit své digitální návyky.
  6. Zákazem telefonů nenaučíme žáky používat digitální technologie minimalisticky.
  7. Zákazem telefonů neumožníme žákům předat získané zkušenosti dalším.
  8. Zákazem telefonů oddalujeme dosažení digitální vyspělosti žáků.
  9. Zákazem telefonů zbavujeme žáky přirozeného učení s využitím vlastního telefonu.
  10. Zákazem telefonů řešíme důsledek, nikoliv příčinu.

Zeptejte se žáků a zapojte je do řešení

Co se na zákaz zeptat přímo žáků? Vytvořte ve své škole anonymní dotazník a zeptejte se žáků, jak by se zachovali, kdyby vaše škola zavedla zákaz používání telefonů ve výuce. Rovnou můžete nabídnout některé možnosti, jako např.:

  1. Používal/a bych telefon ve výuce dál.
  2. Vyměnil/a bych telefon za jiné zařízení (brýle, hodinky, tablet, AI hardware apod.).
  3. Předstíral/a bych, že jdu na záchod, abych telefon mohl/a použít.
  4. Udělal/a bych něco jiného.
  5. Vydržel/a bych to.

A potom žáky zapojte do vašeho školního řešení. Nechte je, aby se na pravidlech používání mobilních telefonů ve výuce a škole podíleli společně s vámi. Rozvoj digitálních kompetencí začíná v uvědomění si toho, co je při používání technologií opravdu důležité. Tím začneme řešit příčinu celého problému, a nikoliv jeho důsledek.

Zákaz telefonů ve škole jako ukázka selhání vzdělávání

Je tu ještě jedna zásadní věc, která nemusí být s vidinou rychlého řešení v podobě zákazu zcela zřejmá. Zákazem mobilů ve škole ztrácí vzdělávání svou primární a klíčovou roli. Zákazem telefonů rezignujeme na snahu zlepšovat digitální kompetence našich žáků. Naopak nepřímo dopouštíme, aby špatné používání této technologie ovlivnilo jejich chování. Zákazem mobilů žákům nepomáháme. A co je horší, necháváme je, aby nelehkým mobilním výzvám čelili zcela sami. Protože, zcela upřímně, když jim nepomůže škola a tamní učitelé, potom kdo? Kdo je přivede k principům, jako je např. digitální minimalismus? Rodiče velké části z nich to pravděpodobně nebudou. Pokud ty nikdo s podobnými přístupy neseznámil, stěží je oni mohou předat svým dětem. A tento scénář se bude opakovat i u generace, které nyní mobily zakážeme. A nezachrání to ani možné nahrazení těchto zařízení jinou technologií v budoucnu. Protože pořád jde o ten samý princip: když se nenaučí technologie ovládat, budou ovládat ony je. Nikoliv stejně, ale čím dál víc. 

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/