Předmět Společenskoekonomická nauka byl vytvořen v rámci tvorby ŠVP Elektrikář. Jeho absolvováním by žák měl získat občanské kompetence, ekonomickofinanční kompetence, pracovněprávní kompetence. Třída, v níž výuka probíhá, má 28 žáků. Práci zde komplikuje poměrně vysoké zastoupení opakujících žáků a vyšší absence žáků, která působí problém při práci ve skupinách u témat, která překračují 1 hodinu. Mezi žáky jsou výrazné rozdíly ve znalostech, schopnostech a v sociálních návycích
Provedení takto strukturované hodiny je podmíněno teoretickou znalostí a praktickým používáním skupinového vyučování s prvky aktivizačních metod. Metodickou oporou vyučujícího bylo úspěšné absolvování vzdělávacího kurzu „Aktivizační metody ve výuce" a vzdělávacího kurzu „Inovační metody".
Vzdělávací cíle
porozumění pojmům majorita, minorita, předsudek, nacionalismus, xenofobie, rasismus
charakterizace multikulturní společnosti
pochopení hodnoty člověka bez ohledu na jeho původ
Výchovné cíle
rozvoj komunkativních kompetencí
rozvoj kompetencí sociálních a k řešení problémů
rozvoj schopností stručně a vhodně vyjádřit svůj názor a naslouchat názoru druhých, aktivně se účastnit diskuze
Realizace:
Úvod- 3minuty
Zahájení hodiny, TK - zápis, seznámení s tématem a s cílem hodiny.
Evokace - 5 minut
Vymezení pojmu multikulturní společnost za pomoci metody brainstormingu:
zopakování látky minulých hodin - co je to kultura, jaké jsou odlišnosti jednotlivých kultur, co je multikulturní společnost, je v České republice multikulturní společnost a pokud ano, proč, vztah minority a majority.
Skupinová práce - Multikulturalita - postavení člověka ve společnosti - 24 minut
Reflexe- 10 minut
Diskuse ve skupinách - co je to předsudek, máme předsudky pouze vůči jiným etnickým skupinám, nebo i vůči např. jazykovým minoritám, vymezení pojmu nacionalismus, xenofobie, rasizmus. Na data-projektoru jsou vyučujícím promítnuty správné charakteristiky a žáci je slovně přiřazují k pojmům, tyto charakteristiky dostanou žáci následně vytisknuté a vlepí je do sešitu.
Shrnutí tématu vyučujícím - 3 minuty
Zopakování pojmů ve slovní interakci se žáky. Zadání domácího úkolu - ve 100 slovech napsat do sešitu zkušenost s odlišnou kulturou.
Časté střídání metod během hodiny, vede k probuzení zájmu žáků o danou problematiku, lépe udrží pozornost a během práce ve skupině si uvědomují nutnost naslouchat, korektním způsobem řešit vzniklé problémy v komunikaci a zodpovídat za práci skupiny.
Časový „press", v případě podnětné diskuse raději zvolit variantu zúžení tématu, neprobrat vše a dát žákům možnost k většímu vyjádření. Je možnost rasistických projevů žáků, v tomto konkrétním případě bydlí velká část žáků ze třídy na problematickém sídlišti Máj v Č. Budějovicích. Ve skupině může být žák z minoritní skupiny, nutná výborná znalost atmosféry ve třídě.
Mgr. Miroslav Kouřil
SOŠE, COP Hluboká nad Vltavou
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.