Žáci jsou hodnoceni za výsledky své práce pomocí známek a to následujícími způsoby:
Každá forma hodnocení má pak svoji váhu a výsledné hodnocení je pak výsledkem dílčích hodnocení. V naší škole s výhodou používáme program BAKALÁŘ. Počet známek a formy hodnocení jsou rozepsány podle předmětů v tematickém plánu a schváleny na doporučení předmětové komise ředitelem školy. Aktivitu žáka je vhodné převést na známku z hlediska komplexního hodnocení žáka.
Ve škole jsou ověřovány tři vzdělávací programy a to:
Žáci vzdělávaní podle nových ŠVP patří spíše k nadprůměrným k dosahovaným výsledkům ve výuce.
Žáci mají zájem na dosažení co nejlepších výsledků.
Učitelé vyučují ve třídách kde jsou realizovány ŠVP se podíleli na jejich tvorbě.
Učitelé mají zájem na dobrých výsledcích žáků.
Učitelé mají zájem na zlepšování úrovně hodnocení žáků.
Ředitel školy a celé vedení školy mají zájem na dobrých výsledcích žáků.
Zavedením nového způsobu hodnocení je sledována větší motivace žáků s tím, že je naplněno jejich očekávání.
Porovnání původního a nového způsobu hodnocení žáků je v příloze.
Při původním způsobu hodnocení mohou nastat následující situace:
Při novém způsobu hodnocení v případě že nedošlo k souladu s očekáváním žáka a hodnocením učitele zapůsobí zpětná vazba a nedostatky které vznikly při vzdělávání se formou zopakování učiva odstraní. V praxi to pak znamená vyhradit v tematickém plánu určitý časový prostor pro tyto situace, pro opakování. Z pohledu ŠVP je nutné zvolit přiměřený rozsah výuky tak, aby byly naplněny požadavky dané RVP, sociálních partnerů a státních maturit.
Výše uvedená metoda hodnocení byla aplikována ve dvou třídách a dále se v tomto způsobu hodnocení pokračuje.
Hodnocení ve třídě technického lycea v předmětu fyzika
Hodnocení započalo první úvodní hodinou ve vstupním testu, kde žáci mimo jiné otázky odpověděli na dotaz:
V průběhu pololetí jsou pak výsledky hodnocení s žáky projednávány a je prováděno srovnání s očekávanými a skutečně dosaženými výsledky. Konkrétně očekávaná známka u této třídy je hodnocení chvalitebně. Pokud je známka horší proběhne cyklus opakování a následné přezkoušení. Výsledkem je lepší výsledek znalostí a dovedností, lepší známka. Žáci mají o výuku zájem, aktivně se do výuky zapojují, hodnocení působí motivačně.
Druhou třídou kde je metoda aplikována jsou elektronické počítačové systémy v předmětu elektronika, která se vzdělává podle dokumentů schválených MŠMT.
Školní vzdělávací programy umožňují pružně reagovat nejen na požadavky sociálních partnerů, ale vytváří prostor pro aplikaci nových metod při výuce a hodnocení žáků. Nová metoda hodnocení umožní především:
Uvedená metoda se v řadě případů aplikovala již v minulosti. Cílem je tuto metodu zavést ve škole postupně u všech předmětů a učitelů. Výsledkem je shoda cílů žáků a učitelů.
Ing. Bc. Josef Mágr
zástupce ředitele pro organizaci a metodiku výuky
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola
Mariánská 1100, 407 47 Varnsdorf
telefon: 412 372 595
magr@vosvdf.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.