Vážení kolegové – přátelé Učitelského spomocníka.
Příspěvek, který vám předkládám dnes, je hodně neobvyklý. Dal mi poměrně dost práce a nejsem si vůbec jist, zda tomu výsledek odpovídá. Proto se pravděpodobně nebudu o podobné způsoby prezentace snažit příliš často. Jedná se o zhuštěnou video-přednášku vytvořenou na MacBooku v prezentačním software Keynote zaznamenanou pomocí Camtasia a tamtéž také sestříhanou. Zařízení mi k tomuto účelu zapůjčilo zájmové sdružení nazvané Platforma spolupráce praxe a škol ISP ČR, za což děkuji.
Podnětem k jejímu vytvoření bylo mé vystoupení minulý týden na Učitelském summitu 2011. Téma mé přednášky znělo Vzdělávání jako příprava na život. Nechtělo se mi ale přítomné účastníky unavovat takovými známými pravdami, jako je nutnost naučit naše žáky „učit se“, protože během života budou nuceni opakovaně měnit zaměstnání, nebo tolik oblíbenými frázemi o potřebě inovací a rozvoje kreativity jako nutné podmínky udržení budoucí konkurenceschopnosti našeho státu v podmínkách světové tržní globalizace. Rozhodl jsem se proto, že svou přednášku zaměřím na to, jaké jsou naše reálné možnosti budoucnost předpovídat. Doplnil jsem podtitul „Jak by měla vypadat škola pro 21. století“ (mimochodem, také pěkná fráze, že?) a snažil jsem se shrnout existující materiály, které se problematikou prognóz vývoje školství zabývají. Můj cíl byl jasný – pomocí bližšího poznání trendů budoucího vývoje pomoci učitelům hledat optimální výukové postupy současnosti.
Asi není úplnou náhodou, že se obsah této přednášky do značné míry kryl s tím, nad čím jsem přemýšlel minimálně od léta loňského roku. Tehdy jsem totiž slíbil, že budu pokračovat v cyklu video-přednášek Technologie ve škole 21. století, pro nějž jsem během prázdnin vytvořil první 4 díly (1. Nástup technologií, 2. Jak na to?, 3. Třetí pilíř a 4. Metodika využití technologií). Budoucnost vzdělávacích technologií sice měla být původně posledním sedmým dílem, ale došlo na ni, jak patrno, poněkud dříve. Nemohl jsem tuto příležitost nevyužít, když už jsem měl podstatnou část daného tématu zpracovanou. Je z ní tedy nakonec díl pátý.
Dovoluji si vám tedy, jako částečné splnění slibu z léta, předložit následující video, jež je modifikovanou verzí mé výše zmíněné přednášky a zároveň pokračováním cyklu.
Technologie ve škole 21. století - 5. Budoucnost vzdělávacích technologií
Co bude dál, nevím. Záleží to hodně i na vašich reakcích.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.