Anotace | Článek popisuje některé souvislosti s aplikací autorského zákona a dohody ACTA ve školní praxi. | Poslední komentář | Těžký oříšek pro učitele - jak prezentovat žákům cosi zcela chaotického, v čem se ani sám učitel nevyzná, protože se v tom prostě vyznat nelze (což je jistě i jeden ze záměrů navrhovatelů podobných "gumových" zákonů). Bylo by krásné, kdyby učitel mohl aspoň dodat optimistickou poznámku, že náš národní stát se snaží svoje občany ochránit před následky nadnárodního šílenství typu ACTA - ale to v Česku neplatí, čeští zákonodárci si ochotně přisolí.
Tak už snad zbývá jen poukázat na technickou bezzubost opatření, vyplývajících z ACTA. Pokud se učitel (nebo student) chystá vycestovat do zahraničí a obává se celníků, čmuchajících v jeho digitálních uložištích. v jeho počítači a v jeho flash-pamětích, měl by všechna data důsledně zakryptovat. (Přiznávám, že nevím, co dělat s takovým MP3 přehrávačem, který má jen vnitřní paměť.) A pro počítačové šikuly by nemělo být neřešitelným problémem upravit některá média tak, aby na nich čmuchající celníci nedetekovali vůbec žádná data. Na druhé straně pro zabavení nudících se celníků by s sebou každý cestovatel měl schválně vozit plnou taštičku starších vypálených DVD se zaručeně autorsko-právně nezávadným obsahem (osvědčil se text Bible), zajisté z velké části nečitelných. Podobně poslouží i postarší externí HDD s kapacitou co nejvíce terabytů, dávno za hranicí záruční doby (je třeba pomoci i ostatním cestovatelům a zajistit, aby pečlivý celník ten den už žádné jiné medium nezkontroloval). |
---|