V tomto článku vám představím herní výukový portál Games Learning Society (dále jen GLS), který se stejně jako Herní výukový systém GlassLab zaměřuje na tvorbu a vývoj anglicky mluvících edukačních her. Základnou portálu GLS, jehož spoluzakladatelem je autor teorie videoher James Paul Gee, je vývojové a výzkumné studio na University of Wisconsin-Madison ve Spojených státech [1]. To, jak autoři portálu uvádějí, se věnuje nejen vyvíjení a vytváření nových výukových her, ale snaží se svou činností propojovat lidi zaměřené na edukační hry. Proto též pořádají různé kulturní akce, besedy a konference pro vývojáře a návrháře her po celém světě.
Hlavním obsahem portálu GSL jsou inovativní vzdělávací hry. Aktuálně je v nabídce deset her, které se zaměřují na vzdělávání v oblasti biologie člověka, občanské výchovy, sebekontroly, programovaní a zlepšování empatie a gramotnosti žáků.
Pro samotné hraní je nutné si vytvořit zdarma vlastní účet (e-mail je vyžadován jen pro roli učitele). Většinu her lze pak spustit v internetovém prohlížeči s podporou Unity web player. Jedná se o rozšíření, které je nutné stáhnout a nainstalovat. Unity web player však podporuje pouze některé prohlížeče (Internet Explorer, Firefox, Safari a Operu), takže například na Google Chrome si žádnou hru z GLS nespustíte. Učitel si na svém účtu může vygenerovat kód pro skupinu žáků, kteří se mohou po zadání klíče do skupiny přihlásit, ale jediné, co tato skupina prozatím nabízí (na rozdíl od GlassLab), jsou diskusní fóra k jednotlivým hrám.
Nabídka her GLS
Název | Věková kategorie | Popis hry | Platforma |
Virulent „Buď virus!“ |
15 a více |
|
Unity web player / prohlížeč |
Progenitor X „Pomocí biomedicínské technologie zachraň svět před zombie.“ |
15 a více |
|
Unity web player / prohlížeč |
Citizen science „Zachraň jezero, kterému hrozí eutrofizace.“ |
11–20 |
|
Unity web player / prohlížeč |
Fair play „Jamal a jeho studium na vysoké škole.“ |
11–20 |
|
Unity web player / prohlížeč |
Econauts „Jaké jsou ekologické následky lidského konání?“ |
11–20 |
|
PC a MAC nutno stáhnout |
Anatomy browser „Poznej lidské tělo.“ |
11–20 |
|
Unity web player / prohlížeč |
Soul of a place „Jsi autorem prvního amerického průvodce z roku 1930.“ |
11–20 |
|
Unity web player / prohlížeč |
Následující hry jsou na GLS portále nehratelné.
Crystals of Kaydor „Robot hledající pomoc na cizí planetě.“ |
11– 20 |
|
iPad |
Tenecity „Ovládej sám sebe!“ |
11–20 |
|
??? |
OZTOC „Nalákej a objevuj bioluminiscenční tvory z hlubin.“ |
6–10 |
|
instalace v muzeu |
Mimo her nabízí portál GLS další tři nástroje, které vzdělávání pomocí her podporují. Je to ADAGE (Assessment Data Aggregator for Game Environments) pro analýzu výukových výsledků žáků. Tento nástroj je zatím ve fázi vývoje, nabízena je jen beta verze, která neběží na GLS portálu a je nutné si ji nainstalovat na vlastní server. Konečným cílem vývoje je Neviditelné hodnocení.
Další nástroj, Studio K, je určen pro učitele, kterým se snaží poskytnout kompletní podporu při vzdělávání žáků v oblasti vývoje a tvorby vlastních počítačových her v programovacím prostředí Microsoft Kodu. Studio K nabízí nejen sadu podpůrných nástrojů pro učitele, ale také teoreticko-didaktickou základnu pro výuku zaměřenou na vyvíjení a vytváření počítačových her. Součástí studia K je i online podpora odborníků, kteří pomáhají učitelům.
CALL je poslední produkt v nabídce GSL. Jedná se o evaluační dotazník zjišťující vhodné formy vedení výuky využívající nabízené aplikace. Cílem průzkumu CALL není hodnotit pedagogické pracovníky, ale najít možnosti, jak zlepšit a posílit vzdělávání žáků pomocí lepšího pedagogického vedení.
I přesto, že se jedná o čistě proamerický vzdělávací portál, který je pouze v angličtině, mohou být některé hry použitelné i v našich podmínkách. Například hra Citizen Science zaměřená na záchranu jezera může žákům nejen zlepšit angličtinu, ale též zvýšit povědomí o aktuálních ekologických problémech. Virulent zase nabízí způsob, jak žáky zábavně seznámit s viry, buňkami a imunitním systémem.
Že by GLS přišla s dalším velkým průlomem v oblasti výukových her, jak tomu je třeba zrovna u GlassLab, se asi říci nedá. Portál působí jako skutečná beta verze, které chybí řada dodělávek. Mnoho her zatím nefunguje, jsou jen v demo verzi nebo teprve ve vývoji. Nástroj pro analýzu výsledků žáků ADAGE, který možná jednou může být velmi zajímavý, je zatím ve stadiu zrodu a nelze ho prakticky použít. GLS má ve srovnání s Glasslabem tedy zatím co dohánět. Možná to bude tím, že nemá tak štědré sponzory – GLASS Lab Gets $10 Million to Gamify Education. O to větší však má potenciál teoretický a vědecký.
Games and Education Scholar James Paul Gee on Video Games, Learning, and Literacy
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.