Počítačová gramotnost
|
||
Politika a Vize
|
Záměrem politiky v oblasti počítačové gramotnosti je připravovat studenty, občany i zaměstnance tak, aby byli schopni využívat moderní technologie, zapojovat se do sociálních aktivit a posilovat výkonnost ekonomiky. Z toho odvozenými cíli vzdělávací politiky je větší zapojení škol, tvorba kvalitních všem dostupných výukových materiálů a zlepšování všech druhů gramotnosti včetně počítačové.
|
|
|
Výukové cíle
|
Schopnosti učitelů
|
Politika
|
Politické povědomí. Vzdělávací program vytváří přímé spojení mezi politikou a výukovými činnostmi.
|
Učitelé musí vnímat politiku a být schopni nastavit výukové postupy tak, aby s ní byly v souladu a podporovaly ji.
|
Vzdělávací program a hodnocení výsledků
|
Základní znalosti. Modifikace vzdělávacích programů vedoucí k umocnění schopností studujících prostřednictvím technologií. Zlepšení technologických znalostí v kontextu s využitím v různých předmětech – implementace vhodných materiálů a nástrojů.
|
Učitelé musí mít dostatečné znalosti výukových cílů svých předmětů i způsobů jejich ověřování. Musí být zároveň schopni ke splnění cílů i jejich ověřování využívat technologie.
|
Pedagogika
|
Integrace technologií. Změny v metodických postupech způsobené využitím různých technologických nástrojů a digitálních výukových materiálů při práci individuální, ve skupinách či v celé třídě.
|
Učitelé musí vědět jak a kdy (i kdy ne) použít technologie ve výukových aktivitách žáků či ve vlastních prezentacích.
|
Technologie
|
Základní nástroje. Využití základních kancelářských SW balíků, drilovacích cvičení, tutoriálů, obsahu internetu a nástrojů pro správu školy.
|
Učitelé musí ovládat základy hardware, běžného software včetně kancelářského, prohlížečů Webu, komunikačních programů, systémů pro správu výuky a školy.
|
Organizace a správa
|
Spravedlivé rozložení. Vhodné rozmístění technologií včetně zdrojů ve třídách i laboratořích.
|
Učitelé musí být schopni zajistit spravedlivý přístup k technologiím pro celou třídu, pracovní skupiny či jednotlivé žáky.
|
Vzdělávání učitelů
|
Digitální gramotnost. Příprava učitelů vedoucí k využívání technologií k soustavnému profesnímu růstu.
|
Učitelé musí mít dostatečné schopnosti prostřednictvím technologií získávat materiály potřebné ke zvyšování své kvalifikace a vhodným způsobem je používat.
|
Prohlubování znalostí
|
||
Politika a Vize
|
Politickým cílem je prohlubování znalostí populace za účelem zvýšení kvalifikace, zkvalitnění sociálních vazeb ve společnosti a zlepšení ekonomiky. Dosáhnout toho je třeba aplikací výukových metod spojujících výuku s řešením komplexních problémů z reálného světa práce, společnosti a života.
|
|
|
Výukové cíle
|
Schopnosti učitelů
|
Politika
|
Chápání politiky. Příprava takových výukových aktivit, které podporují národní politiku a pojmenovávají závažné celospolečenské problémy.
|
Učitelé musí mít hluboké znalosti národní politiky a sociálních priorit, aby byli schopni v souladu s nimi vytvářet, modifikovat a aplikovat výukové postupy.
|
Vzdělávací program a hodnocení výsledků
|
Aplikace znalostí. Příprava takových výukových aktivit, které kladou důraz na pochopení smyslu výukového obsahu. Hodnocení výsledků se týká všech realizovaných výukových aktivit a soustřeďuje se na uplatnění poznání ve skutečném světě.
|
Učitelé musí mít hluboké znalosti vyučovaných předmětů a schopnost používat je pružně v různých výukových situacích. Musí být schopni definovat pro výuku vhodné komplexní problémy, jejichž řešením lze k pochopení smyslu výukového obsahu dospět.
|
Pedagogika
|
Komplexní řešení problémů. Výuka je založena na projektových metodách, v nichž žáci společně řeší běžné každodenní otázky a problémy.
|
Výuka je orientovaná na žáka. Učitel musí být schopen připravit projekt, pomáhat žákům a vést je k dodržování plánu práce i k hlubšímu pochopení problému.
|
Technologie
|
Komplexní nástroje. K pochopení klíčových principů je třeba použít otevřených technologických nástrojů odpovídajících příslušnému předmětu – jako např. vizualizace v přírodovědě, analýza dat v matematice, simulace rolí v sociálních vědách.
|
Učitelé musí ovládat celou řadu pro své předměty specifických nástrojů či aplikací a pružně je nasazovat při řešení problémově či projektově orientovaných výukových aktivit i k monitorování činnosti žáků. Učitelé by měli být schopni pomáhat žákům při řešení výukových problémů - hledat informace, spolupracovat v týmu, komunikovat s externími experty apod.
|
Organizace a správa
|
Spolupracující skupiny. Práce na výukových činnostech je mnohem dynamičtější, je-li realizována jako týmová a přesahuje-li prostor daný běžným rozvrhem.
|
Učitelé musí být schopni ve třídě nastavit pružné vzdělávací prostředí orientované na žáka, podporující spolupráci a integrující technologie.
|
Vzdělávání učitelů
|
Řízení a vedení. Příprava učitelů se má orientovat na využití ICT k vedení žáků při řešení komplexních problémů a k řízení dynamických výukových prostředí.
|
Učitelé musí mít dostatečné schopnosti a znalosti, aby mohli vytvářet a řídit komplexní projekty, spolupracovat s jinými učiteli a využívat síť k přístupu k informacím i ke spojení s kolegy či mimoškolními experty za účelem svého vlastního odborného růstu.
|
Budování znalostí
|
||
Politika a Vize
|
Politickým cílem je potřeba zvyšování produktivity při budování znalostí, což je spojeno s nutností připravovat žáky, občany i zaměstnance na celoživotní sebezdokonalování.
|
|
|
Výukové cíle
|
Schopnosti učitelů
|
Politika
|
Inovace školské politiky. Učitelé i zaměstnanci školství jsou aktivními spolutvůrci stále se vyvíjející školské politiky.
|
Učitelé musí chápat záměry školské politiky, musí být schopni se zapojit do diskuze o ní a podílet se na její přípravě, implementaci a korekcích.
|
Vzdělávací program a hodnocení výsledků
|
Kompetence pro 21. st. Vzdělávací program školy jde nad rámec obsahu jednotlivých předmětů tak, aby obsahoval specifickou přípravu pro život v informační společnosti – komplexní řešení problémů, komunikace, spolupráce, kritické myšlení. Žáci jsou vedeni k tomu, aby se podíleli na specifikaci svých vzdělávacích plánů a cílů. Nedílnou součástí je schopnost posoudit kvalitu vlastních i cizích výukových výsledků.
|
Učitelé musí vědět, jak probíhá proces poznávání a jakým způsobem se žáci učí. Musí být schopni tyto procesy maximálně podporovat a potlačovat rizika nevhodného vývoje.
|
Pedagogika
|
Vlastní aktivita. Žáci pracují v komunitě, která je soustavně povzbuzuje na základě svých i společných znalostí budovat nové.
|
Úlohou učitelů je modelovat procesy učení, strukturovat postupy vedoucí k poznávání a pomáhat žákům poznávání realizovat.
|
Technologie
|
Všudypřítomné technologie. Množství různých do sítě připojených digitálních zařízení, datových zdrojů a virtuálních prostředí lze použít v vytvoření a podpoře komunity orientované na poznávání, jež se ve spolupráci uskutečňuje kdykoli a kdekoli.
|
Učitelé musí umět budovat technologiemi podporované učící se komunity a musí být schopni využívat ICT na podporu vývoje schopnosti žáků aktivně se poznávání průběžně věnovat.
|
Organizace a správa
|
Organizace orientované na vzdělávání. Školy jsou transformovány na organizace, v nichž se všichni účastníci podílejí na realizaci vzdělávacího procesu.
|
Učitelé by měli hrát významnou roli při přípravě kolegů, i při budování a implementaci vlastní vize jejich školy založené na budování vzdělávací komunity obohacené využitím technologií.
|
Vzdělávání učitelů
|
Učitel jako model studujícího. Učitelé jsou mistry v poznávání a učení, jsou neustále zapojeni do zjišťování poznatků, do experimentování s výukovými inovacemi, do ověřování nových vzdělávacích postupů.
|
Učitelé musí mít také schopnost experimentovat a soustavně se vzdělávat. K tomu nutně potřebují technologie a zapojení do profesionálních komunit.
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.