Článek představuje online nástroj Google Search Story a jeho možné využití ve výuce.
Zvykli jsme si již, že Google na internetu vrtá do kde čeho. Když se ale v průběhu finálového zápasu v americkém fotbale známém jako Super Pohár, který je ve Spojených státech jednou z nejsledovanějších sportovních událostí, objevil jednoduchý, ale efektivní reklamní spot pracující s tématem lásky přes internet, bylo to docela nečekané. Ani ne tak tím, že spot ukazuje možnosti vyhledávače Google, jako spíše proto, že navíc předvádí nejnovější aplikaci zvanou Google Search Story, která má s technickými záležitostmi jen málo společného.
Síla internetu a YouTube zvláště, se posléze postarala, aby se spot nazvaný „Parisian Love“ (Láska v Paříži) velmi rychle rozšířil i mezi ty, kteří neměli příležitost se s ním setkat v televizi. Nyní ho zná už skoro každý. Jestliže se k vám prostřednictvím nějaké sociální sítě ještě nedostal, věnujte 52 sekund svého času a podívejte se na něj zde.
Právě nástroj Google Search Stories Video Creator, jímž je celý spot vytvořen, je tím hlavním tématem tohoto článku. Dovoluje jen na pár kliknutí z výsledků vyhledávání vytvořit video s příběhem, sdílet jej s ostatními a je navíc všem zdarma k dispozici. Jinými slovy silně podporuje dnes tolik žádanou kreativitu. Tyto jeho vlastnosti ho předurčují k využití ve výuce.
Postup vytvoření videa je velmi snadný. Odehrává se ve třech krocích. Nejdřív se zadá 7 vyhledávání, která tvoří jádro příběhu, dále se přidá hudba (bohužel momentálně je k dispozici pouze malý přednastavený výběr) a nakonec se vygeneruje samotné video, které se může nahrát na YouTube a nasdílet obvyklými způsoby. Vše je zautomatizované a nevyžaduje žádný nainstalovaný software nebo technické znalosti související s tvorbou videa nebo záznamu dění na obrazovce.
Postup vytvoření dobrého videa předpokládá připravit si předem dobrý, ideálně osobní příběh, například s překvapivou pointou na konci a umět jej vystihnout v sedmi bodech (vyhledávání), jež mohou kombinovat vyhledávání napříč více sekcemi, např. v Google Maps, Google Images, Google Books, Google News atd. K dokonalosti použití ve výukovém prostředí snad jen chybí možnost použití i v sekci Google Scholar.
Jak potom tohoto nástroje využít ve výuce? Možností je spousta, a to ať už s využitím předem připraveného videa nebo varianta, kdy necháme žáky tvořit videa vlastní. Kromě samotného nacvičování efektivního vyhledávání na internetu se tento nástroj hodí i k demonstraci tvorby shrnutí obsahu textů, časopisů, online článků, lekcí a videí. Může to být motivační aktivita v úvodu hodiny, nebo klíčová aktivita, na kterou naváže další práce.
Vžijte se do postavy či osobnosti. Žáci mohou předstírat, že jsou postava z nějaké knihy a provádějí vyhledávání z perspektivy této postavy. Měli by pak dokázat vysvětlit, co za postavu zvolili a proč by daná postava takto vyhledávala, aby dokázali, že porozuměli danému textu. Podobně u probírané osobnosti by pak touto cestou sestavili její mini-životopis mnohem kreativnější formou než pouhým recitováním fakt.
Představení nového výukového celku. Vytvořte „Search Story“ (příběh hledání) na nějaké tajné téma a nechte žáky na jeho základě hádat, jaký nový výukový celek se nyní budou učit. Například k uvození celku zabývajícího se sluneční soustavou bude vyhledávání obsahovat fráze jako „mléčná dráha“ „stáří slunce“ atp.
Ilustrujte návody/postupy. Žáci mohou příběhem hledání ilustrovat postup nějakého úkonu nebo to, co je potřeba vědět, aby se dal daný úkon provést. Například pro tvorbu www stránek by jednotlivé vyhledávací termíny byly „grafický design www“, „jazyk HTML“, „webhosting zdarma“, „platy programátorů“ apod.
Nedělejme si iluze, že toto všechno není jen marketingový trik Google, jak se ještě více zviditelnit. Uživateli vytvořené příběhy hledání totiž šíří celosvětově moc a slávu Google mnohem lépe, než by dokázalo odvysílání nějakého reklamního spotu v prémiovém sledovacím čase v televizi. Faktem ale zůstává, že tento nástroj má díky svému kreativnímu potenciálu úžasnou využitelnost ve výuce. Jeho skrytý záměr můžeme nakonec žákům odhalit jako součást výuky strategie marketingu.