Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Moderní výukové metody na univerzitě v Torontu prohrávají!
Odborný článek

Moderní výukové metody na univerzitě v Torontu prohrávají!

7. 9. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Pozoruhodná kauza profesora Steva Joordense z University of Toronto, kterému odbory soudní cestou brání učit psychologii moderními metodami.
Profesor Steve Joordens učí na University of Toronto psychologii. Je uznávaným odborníkem na problematiku paměti a pozornosti, opakovaně oceňovaným učitelem, ovládá technologie, je šťastně ženat a se svou manželkou založil školní hudební skupinu. Mezi studenty je natolik oblíben, že byl svého času na první příčce hodnocení portálu RateMyProfessors.com. Jen v prvním ročníku učí 1500 studentů, jejichž studijní výsledky je třeba na konci semestru ohodnotit. Vzhledem k nedostatku peněz na asistenty, bylo hodnocení v minulosti realizováno počítačovým testem složeným z otázek s výběrovou odpovědí.

Profesor Joordens si v souladu se současnými trendy v pedagogice plně uvědomuje, jak nedostatečné a neodpovídající potřebným výukovým cílům je použití testů s výběrovou odpovědí pro ověřování výsledků. Rozhodl se proto vyvinout vlastní počítačovou online aplikaci, která automaticky vede studenty při tvorbě esejí a hlavně při jejich vzájemném hodnocení. Je pochopitelně velmi obtížně představitelné, že by sám četl 1500 semestrálních prací. Program proto pro každou práci vybere 5 studentů a vede je ke kritickému a zodpovědnému hodnocení práce spolužáků. Sám profesor pak řeší jen ty případy, kdy je hodnocení studentů nějakým způsobem problematické. Aplikace se nazývá PeerScholar a společně s kolegou (Dwayne Pare) za ni v letošním roce obdrželi prestižní cenu National technology Innovation Awards. Profesor Joordens ji experimentálně provozoval již 3 roky bez jediné stížnosti ze strany studentů.

Až potud vše vypadá normálně a prostředí torontské univerzity se jeví jako velmi pokrokové. Překvapení přišlo teprve v okamžiku, kdy byl PeerScholar plně nasazen v praxi. Odborová unie zastupující asistenty a pomocné instruktory podala stížnost k soudu na to, že není možné, aby si své práce studenti hodnotili a komentovali sami. Pro řešení případu byl určen nezávislý arbitr, jež dal v lednu letošního roku za pravdu odborům. Výrok zní, že není možné, aby univerzita za hodnocení studentských prací neplatila. Profesor Joordens se tedy odvolal k nejvyššímu soudu státu Ontario.

Asi už tušíte, jak to dopadlo. Ano, 8. června nejvyšší soud výrok potvrdil. Znamená to, že systém vzájemného hodnocení učící studenty myslet místo memorování encyklopedických znalostí se na University of Toronto napříště nesmí používat. Otázkou je, zda teď najde univerzita peníze na hodnocení prostřednictvím placených asistentů? Skoro bych se byl ochoten vsadit, že ke slovu přijdou staré dobré počítačové testy. Je zajímavé, že proti těm odbory neprotestují!
zdroje:
Emily Senger -
Court fails Toronto professor’s grading on a budget, National Post, June 18, 2009
Exclusive RTK Interview: The hottest prof on ratemyprofessors.com, Reject the Koolaid, October 16, 2006

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.