Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Pozitivní dopad počítačových her zpochyb...

Ikona informativni

Pozitivní dopad počítačových her zpochybněn

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o výsledcích výzkumu týmu pracovníků z Beckmanova institutu na University of Illinois o vlivu počítačových her na pozornost, paměť a schopnost rozhodování hráčů.
Klíčová slova: hry, rychlost, hraní, pozornost, paměť, USA, výzkum
Tým pracovníků z Beckmanova institutu na University of Illinois (Walter R. Boot, Arthur F. Kramer, Daniel J. Simons, Monica Fabiani a Gabriele Gratton) uskutečnil zajímavý výzkumný projekt zabývající se vlivem počítačových her na pozornost, paměť a schopnost rozhodování hráčů. Většina podobných dřívějších výzkumů dospěla k závěru, že existuje přímá spojitost mezi hraním akčních her a zlepšením právě těchto schopností (např. Green, C. S., & Bavelier, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature, 423, 534–537). Podle nejnovějších zjištění je ale možná všechno trochu jinak.

Tentokrát poprvé byl dopad hraní her zkoumán i na jedincích, kteří se normálně této zábavě nevěnují. Záměrem bylo dřívější zjištění obohatit o bližší poznání odlišností při ovlivňování hráčů i nehráčů. Ukázalo se, že rozdíly mezi oběma skupinami byly již před zahájením experimentu značné. Hráči dokázali pohybovat objekty rychleji, snadněji rozpoznávali změnu u objektů dříve uložených do krátkodobé vizuální paměti, uměli si lépe představit jejich rotaci a mnohem menší problém jim působilo přeskakování z jednoho úkolu na jiný.

Poté dostali nehráči za úkol věnovat se alespoň 20 hodin hraní akční hry, puzzle nebo strategii. Zkoumání změn vyvolaných hraním vedlo k nečekaným výsledkům. Jejich schopnosti se u většiny sledovaných vlastností vůbec nezlepšily. Jedinou měřitelnou změnou bylo nevýznamné zlepšení v testu mentální rotace. Je to sice zatím pouze hypotéza vyžadující další ověření, ale skoro to vypadá, že reálně existující lepší výsledky hráčů pokud jde o rychlost, pozornost a představivost nemusí být nutně způsobeny hraním. 20 hodin sice není dost na to, aby se z nehráče stal zkušený hráč, ale mělo by to stačit na to, aby se nějaké statisticky významné rozdíly projevily. Vysvětlení může být prosté – hry asi hrají hlavně ti, kteří od přírody disponují vlastnostmi umožňujícími jim být v této činnosti úspěšnější!

Na přesnější a podrobnější informace si asi budeme muset ještě počkat. Celá výzkumná zpráva sice právě vychází v listopadovém čísle časopisu Acta Psychologica, ale ten je pro většinu z nás nedostupný. Na internetu se však jistě v blízké budoucnosti objeví více zasvěcených komentářů. Určitě přesnějších a fundovanějších než níže uvedený článek Pavla Housera na Lupě. Tuto problematiku proto budeme i nadále sledovat.
zdroje:
The effects of video game playing on attention, memory, and executive control, ScienceDirect, October 16, 2008
Pavel Houser - Z hraní her nezmoudříme, Lupa, 6.11.2008

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 10. 11. 2008
Zobrazeno: 1789krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Pozitivní dopad počítačových her zpochybněn. Metodický portál: Články [online]. 10. 11. 2008, [cit. 2020-02-26]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11755/POZITIVNI-DOPAD-POCITACOVYCH-HER-ZPOCHYBNEN.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.