Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Matematika nové generace
Odborný článek

Matematika nové generace

27. 3. 2008 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o učiteli matematiky z Lincoln Middle School v kalifornské Santa Monice Ericu Marcosovi, jehož žáci vytvářejí pomocí Tabletu PC úžasná instruktážní videa.
Eric Marcos učí matematiku v 6., 7. a 8. třídě na Lincoln Middle School v kalifornské Santa Monice. V posledních dvou letech začal používat nové metody založené do značné míry na využití technologií. Dělá to tak dobře, že si jeho výsledků již všimli nejen odborníci ale začínají se o něj zajímat i místní media.

Hlavním technologickým nástrojem Erica Marcose je jeho osobní Tablet PC (přenosný počítač s dotykovým displejem). S jeho pomocí děti předvádějí a ve formě videa zaznamenávají postup řešení základních matematických úloh, podobných jaké se na druhém stupni učí na celém světě. Dotyková obrazovka umožňuje psát i kreslit pomocí specializovaného pisátka (stylus) a tuto ruční práci doplnit počítačovou grafikou. Zároveň lze zaznamenávat i zvuk.

Takto na dálku není snadné zjistit, jak se to panu učiteli Marcosovi podařilo, je však úplně zřejmé, že dokázal dokonalým způsobem do výukové činnosti vtáhnout i své žáky. Realizuje s nimi dlouhodobý projekt Mathcasts, v jehož rámci děti samotné vytvářejí jakési video-tutoriály pomáhající vrstevníkům pochopit základní matematické postupy. Namátkou pár názvů – Sčítání zlomků, Zaokrouhlování, Převod jednotek, Rovnice přímky apod.

Všechny výtvory jsou pochopitelně k dispozici prostřednictvím internetu. Nejprve zkoušel Eric Marcos použít oblíbený server YouTube ale po vzniku specializovaného úložiště videí určených pro výuku TeacherTube převedl všechny produkty projektu Mathcasts právě tam. Kromě výroby tutoriálů spravuje Eric Marcos také metodický web
Mathtrain.com, na němž je možno najít celou řadu pomocných materiálů (e-učebnici, cvičení, testy, domácí úkoly, odkazy, podcast, forum ad.).

Základním principem projektu Mathcasts je, že „děti učí děti“. Z výsledků vytvořených žáky lze i bez znalosti angličtiny vyčíst, že práci berou naprosto vážně a že je baví. Některá starší videa již zaznamenala tisíce zobrazení. Z odezev spolužáků vyplývá, že výklad obtížně pochopitelných pojmů a nácvik správných postupů přijímají od svých vrstevníků mnohem snadněji. Je pro ně mnohem jednodušší si potřebný tutoriál převést třeba do mobilu a několikrát si ho pustit během práce na domácím úkolu, než studovat učebnici. Jazyk, použitý vrstevníky, je pro ně srozumitelnější než výklad učitele. A to vůbec nemluvíme o dopadu projektu na jeho přímé účastníky, tj. autory videí. Není pochyb o tom, že to může ovlivnit jejich postoj k matematice na celý život.

Přestože je to zatím asi pouhá fantazie, přejme si, aby se podobné video-tutoriály staly jednou stejně oblíbeným cílem návštěv dětí na internetu, jako jsou dnes např. video-klipy známých písniček, záznamy vrcholných sportovních výkonů či závodů, filmy o pirátech nebo někdy třeba i něco z pohledu výchovy vysloveně závadného.

Erica Marcose tak jako tak čeká hvězdná budoucnost. Jeho postupy již začali někteří kolegové napodobovat. Stal se metodikem matematiky ve svém školském obvodě a k prezentaci projektu Mathcasts je zván organizátory kdejaké konference.
 

 
 
zdroje:
Melody Hanatani - Math 2.0, Santa Monica Daily Press, February 26, 2008
SMMUSD Teacher’s Technology Implementation Recognized during LACOE Keynote Address, Santa Monica-Malibu Unified School District Press Release, October 29, 2007

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
9. 11. 2014, 17:59
The Benefits of Students Teaching Students Through Online VideoJak vidno, Marcos je stále aktivní a píše se o něm i o jeho žácích. Zřídili celý portál, který organizuje publikování žákovských tutoriálů určených vrstevníkům a kontrolovaných učiteli - Club Academia.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.