
V počítačových dovednostech jsou děvčata překvapivě lepší než chlapci
Autor: Daniel Tocháček![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Hlavní závěry závěrečné zprávy výzkumu zaměřeného na sledování počítačových dovedností dětí a mládeže uskutečněného ve Velké Británii společností Tesco v rámci nadačního programu Tesco Computers for Schools. |
---|---|
Klíčová slova: | Velká Británie, výzkum, ICT dovednosti, ICT skills, Tesco Computers for Schools |
Závěrečná zpráva výzkumu zaměřeného na sledování počítačových dovedností dětí a mládeže uskutečněného ve Velké Británii společností Tesco v rámci nadačního programu Tesco Computers for Schools přináší jedno nečekané překvapení – děvčata dovedou lépe používat a ovládat počítače než jejich vrstevníci opačného pohlaví. Výsledky šetření jistě není třeba nadměrně démonizovat. Jsou však jistě zajímavé, protože vůbec poprvé se částečně daří vyvrátit jedno z hlavních stereotypně šířených tvrzení, že sféra ICT byla, je a navždy bude doménou především mužské části populace.
V průzkumu, kterého se, spolu se svými rodiči, účastnilo přes 1000 žáků ve věku od 7 do 16 let, dívky překonaly chlapce v mnoha oblastech. Vynikaly zejména ve vyhledávání informací na webu, vytváření a editaci textových dokumentů, stahování a následné úpravě fotografií a v aktivitách spojených s využíváním sociálních sítí internetu. Chlapci sice podle tohoto výzkumu zaostávají za děvčaty, jejich schopnosti a dovednosti jsou však i tak výrazně větší než ty, jimiž obvykle disponují rodiče těchto školáků. Výzkumníci zjistili, že více než 57% rodičů se při práci s počítačem a internetem spoléhá na pomoc svých dětí a jen asi 40% rodičů si je jisto svou soběstačností v oblasti běžného „domácího“ používání ICT. Svou roli přitom hraje jistě to, že každodenní práce s počítačem je samozřejmostí pro tři čtvrtiny ze všech britských dětí a skoro polovina z nich si nedokáže představit svůj život bez internetu. Každého, kdo by čekal, že čas, který školáci u počítače tráví, je vyhrazen pouze hraní her a bezduchému brouzdání po internetu, by asi překvapil rozsah dovedností dětí nad rámec těchto nepříliš smysluplných aktivit. Průzkum, mimo jiné, ukázal, že již v 7 letech 73% dětí umí vyhledávat informace na internetu a 62% si ví rady s textovým dokumentem. V pozdějším věku se k těmto dovednostem přidává ještě účelné využívání sociálních sítí (70%) a pokročilá práce s fotografiemi (71% stahování; 35% editace) a multimédii – s hudbou (59%) a videem (22%).
Šetření, jehož hlavním cílem bylo, z důvodů optimalizace budoucích dodávek hardwaru do škol, zjistit dovednosti dnešních britských školáků na poli práce s ICT, tedy přineslo cenné a mnohdy i překvapivé a nečekané výsledky. Výzkumníci tušili, že děti s počítači dovedou v celku obstojně zacházet. Netušili však, že svými schopnostmi tak výrazně převyšují své rodiče, a že chlapci mají při srovnání s děvčaty rozhodně co dohánět.
odkazy:
Tesco Computers for Schools
Girls 'put off technology jobs'
Computer clubs just for girls
Scheme promoting IT jobs to girls
Girl gamers strike at the boys
zdroje:
Rise of the I.T. Girls. Tesco Computers for Schools, 29 February 2008
Girls 'more skilled on computers'. BBC News UK Education, 29 February 2008
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 1349krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo
