Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Američtí voliči žádají výuku kompetencí pro 21.st.
Odborný článek

Američtí voliči žádají výuku kompetencí pro 21.st.

5. 11. 2007 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Výsledky průzkumu veřejného mínění, který v souvislosti s nadcházejícími volbami zjišťoval názory amerických voličů na to, jak státní školství připravuje mladé lidi na život ve světě globální ekonomické soutěže.
Ve Spojených státech se schyluje k prezidentským volbám. Není proto divu, že je touto problematikou ovlivněno kdeco. Zdá se, že svou roli při výběru vhodných kandidátů může mít i jejich postoj ke školství. Nedávno byly zveřejněny výsledky průzkumu veřejného mínění, který zjišťoval názory voličů na to, jak státní školství připravuje mladé lidi na život ve světě globální ekonomické soutěže.

Průzkum byl iniciován organizací Partnership for 21stCentury Skills (Společnost pro kompetence 21.st.), která sdružuje zaměstnavatele, vedoucí školské pracovníky a politiky za účelem prosazení změn v cílech amerického školství. Průzkum byl realizován agenturou Public Opinion Strategies během září na vzorku 800 registrovaných voličů. Ukázalo se, že nespokojenost se současným stavem jednoznačně převládá.

Toto jsou nejdůležitější výsledky:
· 80% respondentů je přesvědčeno, že školy nedostatečně reflektují změny, které vyvolává globalizace. Potřebné schopnosti pro úspěch na trhu práce jsou dnes úplně jiné, než byly před 20 lety.
· 88% si myslí, že by školy měly do svých učebních plánů více zahrnout podporu takových kompetencí pro 21. st., jako je kritické myšlení, řešení problémů, informační gramotnost, schopnost komunikovat a osobní zodpovědnost.
· 66% se domnívá, že je třeba trivium nejzákladnějších výukových cílů (čtení, psaní, počty) rozšířit o informační gramotnost
· 53% věří, že právě dosud nedostatečně podporované kompetence pro 21. st. jsou stejně důležité jako kompetence tradiční (trivium).
Bill McInturff, výzkumný pracovník agentury Public Opinion Strategies, k výsledkům řekl: „Ukazuje se, že Američané jsou si vědomi přímé souvislosti školství s budoucím úspěchem ekonomiky. A to i přesto, že současná vláda USA se tomuto tématu vyhýbá“. Další výzkumník Peter D. Hart dodal: „V současné době si stále více Američanů uvědomuje, že Spojené státy pozvolna přicházejí o svou tradiční roli vůdčí světové hospodářské velmoci.“

Průzkum dal za pravdu vedoucím představitelům školství v těch státech unie, které již začaly připravovat implementaci kompetencí pro 21. st. do svých vzdělávacích standardů, do hodnocení vzdělávacích výsledků i do přípravy učitelů. Týká se to těchto států: Massachusetts, Maine, North Carolina, South Dakota, West Virginia a Wisconsin. Ostatní by si z nich měly vzít příklad. Dá se předpokládat, že tento průzkum ovlivní též právě dokončovanou novelizaci amerického federálního zákona NCLB (No Child Left Behind Act), který se sice v posledních letech snažil zmírnit rozdíly v přístupu ke vzdělání mezi různými skupinami obyvatel USA, ale inovaci náplně výuky zanedbal.
Zdroje:
U.S. Students Need 21st Century Skills to Compete in a Global Economy, The Partnership for 21st Century Skills, October 10, 2007
Meris Stansbury - Voters urge teaching of 21st-century skills,
eSchool News, October 15, 2007

Chyba serveru >

Chyba 500

Omlouváme se za technický výpadek našich stránek.
O této chybě víme a právě ji spravujeme.
Děkujeme za trpělivost.

Přejít na hlavní stránku