
Žáci využívají internet stále více k učení
Autor: Bořivoj Brdička![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Aktuální studie americké asociace NSBA (National School Boards Association) naznačuje, že možná budeme muset přehodnotit svůj pohled na to, co děti dělají na internetu. Zdá se, že ho americké děti stále více využívají k výukovým účelům. |
---|---|
Klíčová slova: | politika, USA, výzkum, blokování, NSBA |
Aktuální studie americké asociace NSBA (National School Boards Association) naznačuje, že možná budeme muset přehodnotit svůj pohled na to, co děti dělají na internetu. Zdá se, že ho americké děti stále více využívají k výukovým účelům. Studie analyzuje nedávno zveřejněné výsledky výzkumu realizovaného agenturou Grunwald, jehož cílem bylo zkoumat sociální a výchovné aspekty života dětí v podmínkách připojení do počítačové sítě. Zpracovává odpovědi získané prostřednictvím online dotazníku celkem od 1277 dětí ve věku 9-17 let, 1039 rodičů a 250 vedoucích školských obvodů zodpovědných za místní politiku vztahující se k využití internetu. Některá zjištění jsou pozoruhodná.
Děti v první řadě tráví na internetu stále více času. Jestliže ještě nedávno jednoznačně převažoval čas trávený u televize, nyní je téměř stejný jako čas strávený online u počítače (v průměru 10 hodin týdně). Zjistilo se přitom, že celá polovina dětí (50%), jsou-li online, diskutuje o práci, která přímo souvisí se školou. Rozšíří-li se předmět zájmu i na témata se školou související nepřímo (např. mimoškolní vzdělávání, plánování dalšího studia, příprava na zaměstnání, aktuální politické dění, náboženství či morálka), pak lze o 59% dotázaných říci, že čas strávený na internetu využívají ke svému sebezdokonalování.
Děti v první řadě tráví na internetu stále více času. Jestliže ještě nedávno jednoznačně převažoval čas trávený u televize, nyní je téměř stejný jako čas strávený online u počítače (v průměru 10 hodin týdně). Zjistilo se přitom, že celá polovina dětí (50%), jsou-li online, diskutuje o práci, která přímo souvisí se školou. Rozšíří-li se předmět zájmu i na témata se školou související nepřímo (např. mimoškolní vzdělávání, plánování dalšího studia, příprava na zaměstnání, aktuální politické dění, náboženství či morálka), pak lze o 59% dotázaných říci, že čas strávený na internetu využívají ke svému sebezdokonalování.
Výměna informací a názorů probíhá dnes většinou na Webech poskytujících služby sociálních sítí (tzv. Web 2.0). Takové služby jako Facebook, MySpace, Webkins, Nick apod. využívá drtivá většina všech dětí (96%). Jenže právě tyto Weby dnes skoro všechny americké školské obvody určitým způsobem záměrně blokují. Studie uvádí následující čísla.
Blokování služeb soc. sítí americkými školskými obvody:
Online chat
|
84%
|
Instant messaging (rychlé zprávy)
|
81%
|
Blogy
|
62%
|
E-mail
|
60%
|
Celé sociální Weby
|
52%
|
K blokování bohužel dochází i tam, kde neexistují žádné indicie vedoucí k podezření na nevhodné využívání sítě. Školy samotné přitom po žácích běžně vyžadují, aby s internetem pracovali. Podle studie v 96% škol zadávají alespoň někteří učitelé dětem takové úkoly, k jejichž vypracování je třeba použít internet (u 35% je to víc než polovina!). A 95% škol již používá Web k předávání informací žákům i rodičům. Jedná se typicky o výukové materiály, plán práce, zadání úkolů, hodnocení apod.
Ukazuje se, že si celá řada zodpovědných činitelů i rodičů myslí, že sociální sítě mohou hrát pozitivní roli v životě dětí a že mohou být přínosným způsobem využity k výukovým účelům. A to i přesto, že občas dochází k jejich zneužití. Chceme-li, aby děti dokázaly využívat internet naplno – aby byly tvořivé, aby měly osobní stránky, vyráběly podcasty, psaly články pro své blogy apod. – nezbude nám asi nic jiného, než přehodnotit naši stávající politiku, která vede k tomu, že školy spíše žákům v rozvoji brání, než aby jim pomáhaly.
zdroje:
Creating & Connecting: Research and Guidelines on Online Social--and Educational--Networking, NSBA, July 2007
Dave Nagel - Research: Students Actually Use the Internet for Education, TheJournal.com, August 2007
Creating & Connecting: Research and Guidelines on Online Social--and Educational--Networking, NSBA, July 2007
Dave Nagel - Research: Students Actually Use the Internet for Education, TheJournal.com, August 2007
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
INFO
Publikován: 15. 10. 2007
Zobrazeno: 1761krát
Zobrazeno: 1761krát
Profil autora
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:

Hodnocení uživatelů:

Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Žáci využívají internet stále více k učení. Metodický portál: Články [online]. 15. 10. 2007, [cit. 2021-01-22]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11859/ZACI-VYUZIVAJI-INTERNET-STALE-VICE-K-UCENI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál