Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Žáci využívají internet stále více k učení
Odborný článek

Žáci využívají internet stále více k učení

15. 10. 2007 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Aktuální studie americké asociace NSBA (National School Boards Association) naznačuje, že možná budeme muset přehodnotit svůj pohled na to, co děti dělají na internetu. Zdá se, že ho americké děti stále více využívají k výukovým účelům.
Aktuální studie americké asociace NSBA (National School Boards Association) naznačuje, že možná budeme muset přehodnotit svůj pohled na to, co děti dělají na internetu. Zdá se, že ho americké děti stále více využívají k výukovým účelům. Studie analyzuje nedávno zveřejněné výsledky výzkumu realizovaného agenturou Grunwald, jehož cílem bylo zkoumat sociální a výchovné aspekty života dětí v podmínkách připojení do počítačové sítě. Zpracovává odpovědi získané prostřednictvím online dotazníku celkem od 1277 dětí ve věku 9-17 let, 1039 rodičů a 250 vedoucích školských obvodů zodpovědných za místní politiku vztahující se k využití internetu. Některá zjištění jsou pozoruhodná.

Děti v první řadě tráví na internetu stále více času. Jestliže ještě nedávno jednoznačně převažoval čas trávený u televize, nyní je téměř stejný jako čas strávený online u počítače (v průměru 10 hodin týdně). Zjistilo se přitom, že celá polovina dětí (50%), jsou-li online, diskutuje o práci, která přímo souvisí se školou. Rozšíří-li se předmět zájmu i na témata se školou související nepřímo (např. mimoškolní vzdělávání, plánování dalšího studia, příprava na zaměstnání, aktuální politické dění, náboženství či morálka), pak lze o 59% dotázaných říci, že čas strávený na internetu využívají ke svému sebezdokonalování.

Výměna informací a názorů probíhá dnes většinou na Webech poskytujících služby sociálních sítí (tzv. Web 2.0). Takové služby jako Facebook, MySpace, Webkins, Nick apod. využívá drtivá většina všech dětí (96%). Jenže právě tyto Weby dnes skoro všechny americké školské obvody určitým způsobem záměrně blokují. Studie uvádí následující čísla.
Blokování služeb soc. sítí americkými školskými obvody:

Online chat
84%
Instant messaging (rychlé zprávy)
81%
Blogy
62%
E-mail
60%
Celé sociální Weby
52%

K blokování bohužel dochází i tam, kde neexistují žádné indicie vedoucí k podezření na nevhodné využívání sítě. Školy samotné přitom po žácích běžně vyžadují, aby s internetem pracovali. Podle studie v 96% škol zadávají alespoň někteří učitelé dětem takové úkoly, k jejichž vypracování je třeba použít internet (u 35% je to víc než polovina!). A 95% škol již používá Web k předávání informací žákům i rodičům. Jedná se typicky o výukové materiály, plán práce, zadání úkolů, hodnocení apod.

Ukazuje se, že si celá řada zodpovědných činitelů i rodičů myslí, že sociální sítě mohou hrát pozitivní roli v životě dětí a že mohou být přínosným způsobem využity k výukovým účelům. A to i přesto, že občas dochází k jejich zneužití. Chceme-li, aby děti dokázaly využívat internet naplno – aby byly tvořivé, aby měly osobní stránky, vyráběly podcasty, psaly články pro své blogy apod. – nezbude nám asi nic jiného, než přehodnotit naši stávající politiku, která vede k tomu, že školy spíše žákům v rozvoji brání, než aby jim pomáhaly.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.