Podle nejnovější výroční zprávy  OECD „Education at a Glance" dochází k zaostávání rozvinutých zemí (USA  i Evropa) oproti některým rozvojovým zemím v oblasti přípravy dětí na život  v podmínkách 21. století. Zpráva zpracovává statistické údaje o školství 30  nejbohatších členských zemí světa a porovnává je s klíčovými nečlenskými zeměmi  jako je Čína nebo Indie.
Jak se zdá, školství v Číně  i Indii opouštějí absolventi lépe přizpůsobení životu v moderní společnosti než  jak je tomu u jejich evropských či amerických vrstevníků. Toto zjištění by  nejspíše mělo v řadách evropských a amerických učitelů vyvolat poplach. Je  zjevně potřeba, aby se zamysleli, co je třeba dělat proto, aby jejich žáci  uspěli na trhu globální ekonomiky. Podle zprávy musí bohaté země, v Evropě  zvláště, čelit rostoucímu nezájmu dětí podílet se vlastní aktivitou na řešení  svých vlastních problémů. Tento stav je do značné míry způsoben sociálními  rozdíly, které školy nedokáží vyrovnávat.
Takové  srovnávání, jaké provádí OECD, bude mít v příštích letech velký význam. Počet  absolventů vysokých škol byl v Číně v minulém roce 4.4 milionů, a to je více než  v celé Evropské unii. Představuje sice zatím jen malou část čínské populace, ale  rychle roste.
Navzdory některým předpovědím se  zatím nezdá, že by byl ve světě vysokoškoláků přebytek. Jejich průměrná mzda  v zemích OECD se v minulém období nezměnila nebo spíše zvýšila. S rozvojem  technologií jde logicky ruku v ruce též poptávka po vysoce kvalifikovaných  odbornících. Zpráva zdůrazňuje, že bohaté země jsou pod tlakem nutícím je  zajistit dostatečný počet potřebných odborníků a varuje, že Evropa s USA  ztrácejí svou převahu, protože se jiné země vyvíjejí  rychleji.
Mezi členy OECD dosahují  nejlepších výsledků také země Východní Asie (např. Korea), které nejen že  v mnoha parametrech překonávají Evropu i USA, ale navíc se jim daří snižovat  počty studentů, kteří zůstávají pozadu (např. nedokončí  školu).
Hodně zemí vykazuje velký rozdíl  v přístupu bohatých a chudých ke vzdělání. Příjmy rodiny mají vliv na zájem dětí  o studium. V rámci OECD jako celku existuje u žáků z nejchudších rodin v průměru  3,5krát větší pravděpodobnost, že dosáhnou velmi špatných výsledků, než u žáků  ze sociálněekonomicky nejvýhodnějších poměrů (podle výzkumu PISA  2003).
Zjištění, že školy ve vyspělých  průmyslových zemích rozdíly mezi dětmi spíše prohlubují, místo aby je  napravovaly, je pokládáno za největší zklamání, jež zpráva přinesla. Nejhůře  v této oblasti dopadlo Německo, Francie a Itálie, nejlépe Finsko, Kanada a hned  5 ze 6 asijských států ve výzkumu zastoupených.
Z pohledu potřeb  budoucího trhu práce zpráva varuje především před nedostatkem motivace mladých  lidí v mnoha zemích OECD, jež očividně kontrastuje se zájmem rodin o vzdělání  svých dětí v některých zemích rozvojových (opět Čína a Indie).
Odkaz:
zdroj: OECD sounds new education alarm, eSchoolNews.com, September 14, 2006
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025