Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Pokročilí uživatelé ovlivňují výuku
Odborný článek

Pokročilí uživatelé ovlivňují výuku

6. 3. 2006 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Mikoláš Panský

Anotace

Výzkum americké firmy Certiport zjišťuje, že technicky nadaní studenti mají příznivý vliv na výuku ve třídě.

Podle nového amerického průzkumu prováděného mezi učiteli jsou studenti, kteří vynikají v používání technologií, hnacím motorem inovace výukových metod. Tito "pokročilí uživatelé" mají rostoucí vliv na to, co a jak učitelé v současnosti učí.


Zjistilo se, že tito počítačoví "experti" jsou vznikající skupinou mladých lidí vyznačující se dlouhodobými a bohatými zkušenostmi s ovládáním technologií, která je pozitivně působícím prvkem jak pro učitele tak pro spolužáky.

Výzkum byl uskutečněn americkou firmou Certiport Inc., která se zabývá eLearningem a firmou Education Development Center Inc. (EDC), což je mezinárodní nezisková organizace zavádějící nejlepší způsoby učení po celých Spojených státech. Průzkum byl uskutečněn v 382 testovacích centrech během sedmi dnů u 444 učitelů a instruktorů. Je součástí většího čtyřletého plánu obou firem na pomoc pedagogům lépe využít schopnosti technicky nadaných a nadšených studentů.

"Ekonomická prosperita všech národů závisí na kvalitním vzdělávacím systému", říká David Saedi, prezident a výkonný ředitel firmy Certiport. "Pracujeme na tom, abychom ozřejmili způsob, jakým tito pokročilí studenti ovlivňují vzdělávání i ekonomiku."

Mezi deseti až patnáctiletými studenty, kteří vyrůstali s digitálními technologiemi, existuje podle definice EDC skupina neobyčejně talentovaných uživatelů, jejichž technické nadání je mnohem větší než u jakékoli předchozí generace. Dají se charakterizovat schopností maximálně využívat výhody toho, že je pro ně život v digitálním prostředí zcela přirozeným a nemuseli se nikdy adaptovat z dřívějších analogových časů.

Jak řekla Joyce Malyn-Smith, ředitelka odboru vzdělávání EDC, "skupina pokročilých uživatelů ukazuje, co je zapotřebí k úspěchu v 21. století. Jde především o skupinové učení, analytické myšlení a zájem na řešení problémů. Lidé s těmito kompetencemi jsou dnes hledanými zaměstnanci. Pokročilí uživatelé mají vyvinuté inženýrské myšlení, které by normálně nebylo od studentů očekáváno před nástupem na vysokou školu."

Podle výsledků průzkumu si 69% dotázaných myslí, že pokročilí studenti mají vliv na to, co se učí ve třídě a 66% řeklo, že mají vliv na učební metody. Průzkum ukazuje, že se zvětšuje počet učitelů, kteří si vytvářejí vztahy s těmito studenty. Obracejí se na ně, když je třeba hledat nějaké informace nebo jinak použít technologie ve výuce.

Na základě tohoto průzkumu 48% dotázaných odpovědělo, že pokročilí studenti navozují přátelské prostředí a 55% řeklo, že ulehčují učení ostatním. Učitelé často spojují tyto studenty s jinými, méně technicky nadanými spolužáky a doufají, že jim něco ze svých schopností předají.

Studie také objevila, že více než čtyři z pěti učitelů (84%) věří, že pokročilí uživatelé mají pozitivní vliv na jejich vlastní schopnost pracovat s informačními a komunikačními technologiemi.

Podle Saediho "je firma Certiport v roli pozorovatele a školitele učitelů v dobré pozici. Může sledovat změny, jež vliv pokročilých uživatelů ve vzdělávání přinese. Může předpovídat, jaká opatření bude třeba udělat. A může předvídat jejich vliv na akademický systém."

Anotace zprávy je dostupná na webu spolu s dalšími materiály, které se vztahují k čtyřleté studii o pokročilých uživatelích. Pro získání celé zprávy, je nutné kontaktovat EDC.

 

 

Odkazy:

 

zdroj: Robert Brumfield - ’Power Users' drive pedagogy, eSchool News, January 31, 2006
Tech-Savvy Students Influence Teacher Choices in the Classroom, Education Development Center, January 2006

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mikoláš Panský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.