Podle nového amerického průzkumu prováděného mezi učiteli jsou studenti, kteří vynikají v používání technologií, hnacím motorem inovace výukových metod. Tito "pokročilí uživatelé" mají rostoucí vliv na to, co a jak učitelé v současnosti učí.
Zjistilo se, že tito počítačoví "experti" jsou vznikající skupinou mladých lidí vyznačující se dlouhodobými a bohatými zkušenostmi s ovládáním technologií, která je pozitivně působícím prvkem jak pro učitele tak pro spolužáky.
Výzkum byl uskutečněn americkou firmou Certiport Inc., která se zabývá eLearningem a firmou Education Development Center Inc. (EDC), což je mezinárodní nezisková organizace zavádějící nejlepší způsoby učení po celých Spojených státech. Průzkum byl uskutečněn v 382 testovacích centrech během sedmi dnů u 444 učitelů a instruktorů. Je součástí většího čtyřletého plánu obou firem na pomoc pedagogům lépe využít schopnosti technicky nadaných a nadšených studentů.
"Ekonomická prosperita všech národů závisí na kvalitním vzdělávacím systému", říká David Saedi, prezident a výkonný ředitel firmy Certiport. "Pracujeme na tom, abychom ozřejmili způsob, jakým tito pokročilí studenti ovlivňují vzdělávání i ekonomiku."
Mezi deseti až patnáctiletými studenty, kteří vyrůstali s digitálními technologiemi, existuje podle definice EDC skupina neobyčejně talentovaných uživatelů, jejichž technické nadání je mnohem větší než u jakékoli předchozí generace. Dají se charakterizovat schopností maximálně využívat výhody toho, že je pro ně život v digitálním prostředí zcela přirozeným a nemuseli se nikdy adaptovat z dřívějších analogových časů.
Jak řekla Joyce Malyn-Smith, ředitelka odboru vzdělávání EDC, "skupina pokročilých uživatelů ukazuje, co je zapotřebí k úspěchu v 21. století. Jde především o skupinové učení, analytické myšlení a zájem na řešení problémů. Lidé s těmito kompetencemi jsou dnes hledanými zaměstnanci. Pokročilí uživatelé mají vyvinuté inženýrské myšlení, které by normálně nebylo od studentů očekáváno před nástupem na vysokou školu."
Podle výsledků průzkumu si 69% dotázaných myslí, že pokročilí studenti mají vliv na to, co se učí ve třídě a 66% řeklo, že mají vliv na učební metody. Průzkum ukazuje, že se zvětšuje počet učitelů, kteří si vytvářejí vztahy s těmito studenty. Obracejí se na ně, když je třeba hledat nějaké informace nebo jinak použít technologie ve výuce.
Na základě tohoto průzkumu 48% dotázaných odpovědělo, že pokročilí studenti navozují přátelské prostředí a 55% řeklo, že ulehčují učení ostatním. Učitelé často spojují tyto studenty s jinými, méně technicky nadanými spolužáky a doufají, že jim něco ze svých schopností předají.
Studie také objevila, že více než čtyři z pěti učitelů (84%) věří, že pokročilí uživatelé mají pozitivní vliv na jejich vlastní schopnost pracovat s informačními a komunikačními technologiemi.
Podle Saediho "je firma Certiport v roli pozorovatele a školitele učitelů v dobré pozici. Může sledovat změny, jež vliv pokročilých uživatelů ve vzdělávání přinese. Může předpovídat, jaká opatření bude třeba udělat. A může předvídat jejich vliv na akademický systém."
Anotace zprávy je dostupná na webu spolu s dalšími materiály, které se vztahují k čtyřleté studii o pokročilých uživatelích. Pro získání celé zprávy, je nutné kontaktovat EDC.
Odkazy:
zdroj: Robert Brumfield - ’Power Users' drive pedagogy, eSchool News, January 31, 2006
Tech-Savvy Students Influence Teacher Choices in the Classroom, Education Development Center, January 2006
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.