
Internetem proti nudě při vyučování
Autor: Daniel Tocháček![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Výsledky průzkumu oblíbenosti různých předmětů a výukových metod mezi čtrnáctiletými a patnáctiletými školáky ze skotských měst Edinburgh, Aberdeen a Glasgow. |
---|---|
Klíčová slova: | internet, výzkum, Skotsko, UK, obliba předmětů |
Mezi čtrnáctiletými a patnáctiletými školáky ze skotských měst Edinburgh, Aberdeen a Glasgow byl nedávno proveden průzkum, jehož cílem bylo zjistit, které vyučovací předměty se u žáků těší oblibě, a které naopak nejsou mezi dětmi příliš populární. Žáci se současně vyjadřovali také k tomu, zda je možné považovat na školách vyučované předměty za užitečné pro život. Mohli rovněž navrhnout způsob, jak školní výuku zatraktivnit a učinit ji méně nudnou.
S ohledem na výsledky šetření můžeme tvrdit, že posílení hodinových dotací např. matematiky a francouzštiny by skotské školáky rozhodně nepotěšilo. Tyto předměty jsou totiž na skotských školách nejméně populární. Negativní vztah k nim má přes 61% v průzkumu zúčastněných žáků, a to i přesto, že si ve více než 85% případů uvědomují, že se jedná o disciplíny, jejichž ovládání a znalost je pro jejich budoucí život důležitá. Naopak nejoblíbenějším předmětem respondentů je jednoznačně tělocvik. Kdyby však sami žáci mohli vybrat metodu, jak ze školy vyhnat nudu, nezasazovali by se – alespoň podle závěrů průzkumu - o rozšíření výuky tělocviku, ale chtěli by se častěji setkávat při vyučování s ICT a internetem. Přibližně polovina účastníků šetření měla již s využitím technologií a internetu při výuce zkušenosti. Hodiny, při kterých se pracovalo s počítači a jinými prostředky ICT, hodnotili školáci většinou (64% dotázaných) jako přínosnější a zábavnější než tradiční lekce. Možná je to ovlivněno skutečností, že technologie a internet jsou vnímány žáky již jako běžná součást života. Podle průzkumu má doma počítač s připojením na internet přes 65% skotských školáků ve sledovaném věku.
Skotská exekutiva ještě před zahájením šetření uvedla, že zohlední výsledky výzkumu při případné úpravě vzdělávacích programů a systému zkoušek využívaných školami. V budoucnu lze tedy očekávat modifikaci nabídky vyučovacích předmětů tak, aby více odpovídala žákovské poptávce, aktuálním požadavkům vyšších stupňů škol a potřebám trhu práce.
S ohledem na výsledky šetření můžeme tvrdit, že posílení hodinových dotací např. matematiky a francouzštiny by skotské školáky rozhodně nepotěšilo. Tyto předměty jsou totiž na skotských školách nejméně populární. Negativní vztah k nim má přes 61% v průzkumu zúčastněných žáků, a to i přesto, že si ve více než 85% případů uvědomují, že se jedná o disciplíny, jejichž ovládání a znalost je pro jejich budoucí život důležitá. Naopak nejoblíbenějším předmětem respondentů je jednoznačně tělocvik. Kdyby však sami žáci mohli vybrat metodu, jak ze školy vyhnat nudu, nezasazovali by se – alespoň podle závěrů průzkumu - o rozšíření výuky tělocviku, ale chtěli by se častěji setkávat při vyučování s ICT a internetem. Přibližně polovina účastníků šetření měla již s využitím technologií a internetu při výuce zkušenosti. Hodiny, při kterých se pracovalo s počítači a jinými prostředky ICT, hodnotili školáci většinou (64% dotázaných) jako přínosnější a zábavnější než tradiční lekce. Možná je to ovlivněno skutečností, že technologie a internet jsou vnímány žáky již jako běžná součást života. Podle průzkumu má doma počítač s připojením na internet přes 65% skotských školáků ve sledovaném věku.
Skotská exekutiva ještě před zahájením šetření uvedla, že zohlední výsledky výzkumu při případné úpravě vzdělávacích programů a systému zkoušek využívaných školami. V budoucnu lze tedy očekávat modifikaci nabídky vyučovacích předmětů tak, aby více odpovídala žákovské poptávce, aktuálním požadavkům vyšších stupňů škol a potřebám trhu práce.
výchozí zpráva /anglicky/
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
INFO
Publikován: 04. 10. 2005
Zobrazeno: 1436krát
Zobrazeno: 1436krát
Profil autora
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:

Hodnocení uživatelů:

Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Jak citovat tento materiál
TOCHÁČEK, Daniel. Internetem proti nudě při vyučování. Metodický portál: Články [online]. 04. 10. 2005, [cit. 2019-12-12]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12181/INTERNETEM-PROTI-NUDE-PRI-VYUCOVANI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál