Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Studie porovnávající prezenční a distanční formy studia
Odborný článek

Studie porovnávající prezenční a distanční formy studia

2. 8. 2005 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Článek popisuje výsledky vědeckého experimentu Concordia University v kanadském Montrealu, který srovnával výuku tradiční a výuku online s využitím aplikace LBD eClassroom.

Na Concordia University v kanadském Montrealu byl proveden vědecký experiment, při němž byla obsahově stejná lekce se stejným lektorem i asistenty během třiceti minut vyučována v jedné skupině klasicky prezenčně (neboli tváří v tvář) a v druhé skupině online s využitím Webové aplikace LBD eClassroom. V obou případech bylo veškeré dění během výuky zaznamenáváno a později analyzováno.

Přestože výsledná studie uznává, že každá ze zkoumaných metod je vhodnější pro určitý typ výuky, dává zřetelně přednost formám distančním. Hlavním důvodem, proč tomu tak je, je skutečnost, že se během práce online vytvořila mnohem lépe spolupracující komunita, v níž měl každý student prostor k vyjádření. Komunikační technologie vlastně díky nástrojům dovolujícím během výkladu i cvičení paralelní diskuzi všech zúčastněných zaznamenávanou za účelem možného pozdějšího studia určitým způsobem umocňují čas věnovaný výuce. V porovnání s tím klasická na učitele orientovaná prezenční lekce dovoluje diskutovat maximálně jednomu studentovi najednou.

Logickým důsledkem těchto zjištění je konstatování, že online prováděná výuka vyžaduje odlišný přístup učitele předpokládající mnohem větší samostatnost studentů. V našem českém prostředí by se chtělo dodat: A co, ukáže-li se, že studenti nemají o výuku zájem?



zdroj: Lobel, M.& Neubauer M.& Swedburg R. Selected Topics from A Matched Study between a Face-to-face Section and a Real-Time Online Section of a University Course, International Review of Research in Open and Distance Learning, July 2005), ISSN: 1492-3831

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bořivoj Brdička

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.