Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Dnešní děti jsou doslova multi-mediální

Ikona informativni

Dnešní děti jsou doslova multi-mediální

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o výsledcích výzkumu americké nadace Kaiser Family o využívání technologií dětmi.
Klíčová slova: výzkum, síťová generace, informační společnost, Pew Internet, Kaiser Family

Díky nové studii, kterou právě publikovala americká nadace Kaiser Family, mohou učitelé poznat vlastnosti žáků a jejich schopnost učit se zase poněkud jinak.

Podle studie byly v minulých pěti letech mnohé dětské pokoje vybaveny multimediálními centry s kabelovým nebo satelitním připojením do internetu, počítači, video hrami apod. V současné době již 20% dětí ve věku od 8 do 18 let surfuje po internetu přímo ze své ložnice, což je dvakrát tolik než v roce 1999. Ze závěru výzkumu zároveň vyplývá, že se z dětí stávají opravdoví multimedialisté – že jsou schopny paralelně realizovat hned několik činností. Téměř celá třetina přiznává, že během práce na domácích úkolech telefonuje, surfuje na webu, posílá textové zprávy, sleduje TV nebo poslouchá hudbu.

Podle viceprezidentky nadace Vicky Rideout není zatím zcela jasné, jaký vliv má toto chování na již tak dost křehkou schopnost většiny dětí soustředit se. Výzkum tohoto jevu teprve započal. „My se nesnažíme s jednoznačnou jistotou tvrdit, že realita rostoucího podílu času dětmi stráveného s větším množstvím medií je vysloveně zavrženíhodná. Je na rodičích, aby v této věci rozhodli v souladu s věkem dítěte, jeho studijními výsledky a na základě svých vlastních životních zkušeností."

Někteří rodiče mají o technologiích zkreslené představy, ať už negativním nebo pozitivním směrem. Podle Lee Rainie, ředitele projektu Pew Internet & American Life, „jsou nejčastější obavy rodičů spojeny s domněnkou, že různá média stále více používaná ve vzdělávání nemohou být vzhledem k narušování pozornosti dětí vhodná. Ale existuje i protiargument. S dnešními technologiemi dokáží děti dělat tytéž věci co dříve, a mnohé jiné, daleko snadněji, efektivněji a rychleji – přímo za letu."

Studie Kaiser Family pracovala se vzorkem 2000 studentů 3.-12. tříd. V období od října 2003 do března 2004 zkoumala jejich mimoškolní využívání technologií. Ze zjištění vyplývá, že téměř 700 respondentů určitým způsobem přijde do styku s  médii každý den. V průměru je rozsah rekreačního kontaktu s médii 6 hodin a 21 minut denně. To je jen o dvě minuty více než v roce 1999. Je to ale pořád víc jak 44 hodin týdně, což překračuje celý pracovní úvazek.

Velký rozdíl proti minulým datům byl odhalen v paralelních pracovních návycích. 26% současných dětí tvrdí, že pracuje s několika typy médií současně. To je o 10% víc než před 5 lety. Znamená to, že děti třeba během hraní her zároveň stahují muziku, chatují během sledování oblíbeného televizního pořadu apod. Během pěti let se počet amerických domácností, které jsou vybaveny dvěma a více počítači zvýšil z 25 na 39%. Podíl domácností připojených do internetu vzrostl ze 47 na 74%. Podíl dětských pokojů vybavených samostatným video nebo DVD přehrávačem stoupl z 36 na 54%, u kabelové či satelitní televize to dělá 29 a 37%. Kabelové a satelitní programy přitom nejsou ve Spojených Státech tak přísně regulovány z pohledu vhodnosti či nevhodnosti pořadů pro děti jako stanice vysílající tradičním způsobem, tj. prostřednictvím sítě pozemních vysílačů.

Na konferenci, kterou při příležitosti oznámení výsledků studie 9. března zorganizovala nadace Kaiser Family, vystoupila též senátorka Hilary Clintonová. Podle jejího názoru vede zvyšující se vystavování dětí nevhodným TV pořadům, hrám či internetovým zdrojům k tiché (nedostatečně medializované) epidemii rostoucího násilí. „Rodiče mají strach, že děti nevyrůstají pod vlivem stejných hodnot jako oni" řekla Clintonová a vyzvala k větší pozornosti této problematice.

„Musíme jít dál, než jen omezovat dobu, kterou děti tráví u televize nebo u počítače", říká Donald Roberts, profesor komunikace na Stanfordské univerzitě. „Musíme se zajímat o to, co skutečně děti s technologiemi dělají."

Podle studie většina dětí – 53% - nemusí dodržovat žádná pravidla pro sledování televize či práci s počítačem. Ostatní sice nějaká pravidla mají, ale 20% z nich je stejně nedodržuje.

 

Odkazy:

 

 

zdroj: Today's kids are 'media multitaskers', eSchool News , March 11, 2005

 

 

 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 18. 03. 2005
Zobrazeno: 1378krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Dnešní děti jsou doslova multi-mediální. Metodický portál: Články [online]. 18. 03. 2005, [cit. 2020-08-09]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12207/DNESNI-DETI-JSOU-DOSLOVA-MULTI-MEDIALNI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.