Úvodní stránka
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Vědci vyvinuli počítač z DNA

Ikona informativni

Vědci vyvinuli počítač z DNA

Autor: Kateřina Vynšová
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o úspěchu izraelských vědců při vývoji nových metod konstrikce počítačů s využitím DNA.
Klíčová slova: počítač, výzkum, DNA

Izraelští vědci vyvinuli tak malinký DNA počítač, že se jich do testovací trubice vejde trilion. Provádí neuvěřitelnou miliardu operací za vteřinu s 99,8 % přesností. Místo složitých schémat a vzorců, na jejichž základě se dnes běžné počítače navrhují, použili pro počítačový výstup, vstup a software molekuly DNA. Stejné molekuly, které ukládají a zpracovávají informace zakódované v živých organismech. Vědci se domnívají, že se DNA počítače v budoucnu stanou následovníky svých dnešních příbuzných. Současná miniaturizace křemíkových integrovaných obvodů již totiž dosahuje maxima. DNA počítače mají rovněž schopnost být mnohem rychlejší. Tento počítač je prvním nezávislým programovatelným přístrojem, ve kterém je vstup, výstup, software i hardware tvořen z biomolekul. Je příliš jednoduchý, aby mohl být použit přímo, a tak bude nejspíše tvořit jen základ budoucího DNA počítače, který by mohl pracovat uvnitř lidských buněk a chovat se jako zařízení monitorující možné buněčné změny způsobené různými nemocemi. Zároveň může vyvolávat procesy k jejich eliminaci. Na podobném základu může být též vytvořen počítač, který by přímo zobrazoval molekuly DNA, což by urychlilo získávání poznatků o nich. DNA může shromáždit více informací na centimetr krychlový než miliarda cédéček. Makromolekula DNA člověka má tvar dvoušroubovice a obsahuje informace o genech uložené v sekvencích čtyř organických molekul známých pod označením A, T, C a G. Jsou jich v každé makromolekule tisíce až miliony. Tyto sekvence mají značnou paměťovou schopnost, do které vědci teprve pomaličku začínají pronikat.

zdroj: Patricia Reaney, Reuters - "Scentists Build Tini Computer From DNA", Yahoo! News, 21.11.2001

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.

INFO
Publikován: 18. 12. 2001
Zobrazeno: 1160krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
VYNŠOVÁ, Kateřina. Vědci vyvinuli počítač z DNA. Metodický portál: Články [online]. 18. 12. 2001, [cit. 2020-02-26]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12277/VEDCI-VYVINULI-POCITAC-Z-DNA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.