Popis freewarového programu vyvinutého na německé Universität Bayreuth, který umí vytvářet dynamické konstrukce geometrických objektů.
Geonext je freewarový program vyvinutý na německé Universität Bayreuth a šířený pod GNU General Public License. Pro mě jako učitele na základní škole je plnou náhradou za komerční software Cabri. Stejně jako s Cabri, lze s Geonextem provádět dynamické konstruování geometrických objektů. Dynamické konstrukce umožňují i takové věci, jaké s tradičním papírem, tužkou, pravítkem, tabulí a křídou dělat nelze. Zkonstruované objekty můžeme na obrazovce přesouvat, měnit jejich délku, velikost.
Ovládání a možnosti tohoto programu jsou velmi podobné jako u Cabri – je velmi intuitivní. Ukažme si spíše konkrétní využití Geonextu ve výuce. Na seznámení s programem jsem vytvořil jednoduchý návod k základnímu ovládání prvků programu. Děti se samostatně naučí ovládat program, a poté pokračují základními konstrukcemi.
Síla tohoto programu se však naplno projeví, pokud necháme děti samostatně experimentovat s námi vytvořenými konstrukcemi nebo ještě lépe s konstrukcemi, které si samy vytvoří. Jako příklad mohu dát následují konstrukce výšek a těžnic trojúhelníku (odkazy na soubory typu GTX pro Geonext). Děti mohou experimentovat s tím, za jakých podmínek se průsečík výšek bude nacházet uvnitř trojúhelníku, kdy splyne s jedním z vrcholů a kdy bude vně trojúhelníku. Obdobnou otázku můžeme položit i v případě těžiště. Další konstrukce vyloženě nabízí otázku, za jakých okolností splynou těžnice a výšky. Pokud děti samy objekty pohybují, lépe si uvědomí rozdíly mezi výškou a těžnicí, což by se na tabuli nebo papíře těžko představovalo.
Dynamická geometrie slouží k samostatnému objevování vztahů mezi geometrickými objekty a myslím, že může být přínosem pro každé dítě na druhém stupni. Za největší výhodu Geonextu považuji jeho volnou šiřitelnost. Program můžete nainstalovat ve škole na libovolný počet počítačů a děti si jej mohou spustit i na počítači doma.
Poznámka: Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Tvorba didaktických materiálů na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.