Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS

Ikona prakticky

Lukáš, ICT a já

Ikona inspirace
Autor: Iva Dobiášová
Spoluautor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek vyjadřující myšlenky autorky v roli účastnice kurzu Vzdělávací technologie pro 21. století (RVP_VT21) po druhém týdnu studia.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata: Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.
Klíčová slova: RVP_VT21
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Kurz RVP_VT21.

Ostatní články seriálu:

Text článku:

Tentokrát vám místo přehledu výstupů účastníků kurzu RVP_VT21 (viz RVP_VT21 týden první) předložíme jen jednu reprezentativní ukázku v podobě článku, který jako reflexi 2. lekce publikovala na svém blogu Učím (se), tedy jsem Iva Dobiášová. K ostatním, mimochodem též velmi hodnotným pracem, se zcela jistě dostaneme v nejbližší době. Máte-li zájem, tento týden můžete spolu s námi zkoumat využití počítačových her.

Mám-li si představit studenta naší školy, o němž by se dalo říci, že rozhodně efektivně využívá pří běžné výuce možnosti ICT, které se mu ve škole nabízejí, napadá mě okamžitě jeden člověk – Lukáš. Do školy chodí zásadně s notebookem, často jeho hlavu „zdobí“ vkusná sluchátka, neustále něco ťuká do klávesnice. Pravidelně mi posílá práce na můj školní e-mail, stahuje e-materiály, navštěvuje odkazy, na které upozorňuji. Lukáš je jiný než ostatní, nejen proto, že wi-fi ve škole využívá ke vzdělávání a ne k bezduchému sledování profilů na facebooku. 

Závaží ve formě notebooku, které si každý den vláčí s sebou autobusem, je pro něj dosti podstatné. Vymoženosti ICT jsou, v lehké nadsázce, pro něj tím, čím je záchranný kruh pro tonoucího. 

Lukáš je slepý.

Díky speciálně úpravené klávesnici, softwaru a dalším ICT vychytávkám je pro něj vzdělávání i život mnohem lehčí a příznivější. Když se tak podívám do řad „normálních“ studentů, říkám si, co by mohlo motivovat je k tomu, aby i oni, stejně jako Lukáš, co nejefektivněji využívali to, co jim dnešní ICT nabízí. 

V přednášce pana Zounka (během pravidelného online setkání v rámci kurzu) zaznělo, že “ žáci (15 let),  používají převážně internet k zábavě, nikoliv pro práci ve škole“. Napadá mě, zda je to, miminálně u středoškoláků,  jen vinou učitele (nekompetentnost, neochota), vinou vedení školy (nevhodné či žádné vybavení, funkční vyškolení učitelů), či zda je za tímto poznatkem skryto ještě něco jiného.

Vždy na začátku září zjišťujeme, že počítač si do školy nosí čím dál tím více studentů. Nestálo by za to, ukázat jim, jak mohou funkčně využívat ICT sami přímo ve výuce? A co víc – motivovat je k tomu, aby sami učiteli nabízeli to, nač doma či přímo ve škole při brouzdání stránkami nalezli? Aby nám poskytovali inspiraci? (Minimálně těm, kteří ve své aprobaci ICT nemají.) Ráda se něco přiučím.

Zaznělo-li ve výše  zmiňované přednášce, že „ti, co využívali počítače nejčastěji měli nejhorší výsledky“ (výzkum PISA 2009), je na čase něco změnit. Více či méně početné řady učitelů (i žáků) nevědí, co vše jim internet v souvislosti se vzděláváním a sebevzděláváním  nabízí. 

A tak mě napadá celkem jednoduchá otázka: Co udělat pro to, aby se v příštích výsledcích výzkumů neobjevovala věta, že "počítačové učebny slouží spíše k učení o ICT než prostřednictvím ICT"? 

Lukáš už se prostřednictvím ICT učí.

A co my?

 

Poznámka: Text je převzat se souhlasem autorky z jejího blogu. Původní umístění je zde.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 04. 10. 2011
Zobrazeno: 2848krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
DOBIÁŠOVÁ, Iva. Lukáš, ICT a já. Metodický portál: Články [online]. 04. 10. 2011, [cit. 2018-01-17]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/13925/LUKAS-ICT-A-JA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.