Opět přinášíme ukázku výstupů účastníků kurzu RVP_VT21. Tentokrát se jedná o reflexi Miry Friedrichové ze 4. lekce Metodika vzdělávacích technologií. Publikovala ji původně na svém blogu IKT.
Většina předmětů ve škole má za úkol NĚCO studenty naučit, přimět je získat nějaké dovednosti. Jedná se o OBSAH a volí se potřebná forma. Jak je to ale se samostatným předmětem IKT (v mém případě na gymnáziu)? Je jasné, že je potřeba něco málo studenty naučit o tom, jak funguje počítač, jak se chovat bezpečně na internetu, jak vyhledávat atp. Třeba na průmyslovce je jistě třeba naučit se počítač poskládat, nainstalovat systém, ovládnout nastavení sítě. To ale není předmětem výuky IKT na gymnáziu.
Stěžejní ovšem je, alespoň podle mne, naučit studenty používat digitální technologie k řešení konkrétního problému, který se technologií netýká.
Takže stojím před opačným problémem, než většina pedagogů.
Matematik učí studenty třeba konstrukční úlohy (CO) a může k tomu využít digitální technologie (JAK). Dějepisec učí studenty příčiny vzniku první světové války (CO) a může použít nástroje digitálních technologií (JAK – on-line myšlenkovou mapu, chat pro diskusi, nástroj pro vytváření časové osy).
A učitel IKT ? Naším úkolem je naučit spoustu JAK. Jak psát v textovém editoru, jak počítat v tabulkovém, jak používat web 2.0., jak třeba vyrobit webovou stránku, jak upravovat obrázky, jak pracovat s videem. JAK? JAK? JAK? A pokud to chci dělat smysluplně, je třeba, aby ten obsah k něčemu studentům byl.
Mým problémem proto spíše je CO. Co mají studenti psát při nácviku práce s Wordem? Jaký úkol počítat v Excelu, o čem má být webová stránka.
Mám štěstí, že ve druhém ročníku je jediná hodina IKT koncipovaná jako mezioborová. V prvním pololetí spolupracujeme s češtináři a jazykáři ve druhém má být orientovaná spíše na přírodovědné předměty. Takže, když v češtině probírají odborný text, v informatice k němu malují myšlenkovou mapu, když se učí o životopise a motivačním dopise, vyrábějí materiály v IKT a mým úkolem je naučit je práci se šablonou, základům typografie a způsobu, jak to vše poslat mailem. Když studenti v ZSV mají základy finanční gramotnosti, mohu to použít při výuce výpočtů v tabulkovém editoru.
Přes to všechno stále tápu. Samozřejmě si umím vymyslet vlastní zadání, na kterém cosi nacvičím, ale pro všechny vidím daleko větší přínos v tom, když úkol koresponduje s konkrétním zadáním, konkrétním obsahem. Oč zajímavější je, když učím práci s grafickým editorem ve spolupráci s výtvarnicí, která lépe než já vymyslí výtvarné zadání a zařadí to do historického kontextu, než když nechám studenty jen tak upravovat fotku z prázdnin. Oč zajímavější je, když skládají video, ze svých vlastních výtvarných prací. Oč přínosnější by bylo ukázat, že existuje program na vytváření rodokmenu, kdyby se to hodilo dějepisářům k výkladu o českých panovnících. Velmi ráda bych učila grafy v tabulkovém editoru na konkrétních výsledcích, které studenti získali při nějakém fyzikálním pokusu.
A proto si dovolím malý apel. Zkuste s námi spolupracovat. My, učitelé IKT většinou umíme JAK, ale neumíme nebo nevíme CO.
Já samozřejmě vím, že je to strašně těžké, informatici často působí jako bytosti z jiné planety. Vím, jak je obtížné všechno zkoordinovat (třeba při tom propojení s češtinou spolupracuji se čtyřmi různými češtináři, s každým se musím koordinovat ohledně postupu a jedny podzimní prázdniny nebo malá exkurse nám to celé rozhodí). Vím, že často leccos nefunguje, jak by mělo, ale zkuste to s námi.
Možná, že by nám to všem pomohlo, posunout se zase o krok dál.
Poznámka: Text je převzat se souhlasem autorky z jejího blogu. Původní umístění je zde.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Kurz RVP_VT21.
Ostatní články seriálu: