Zařazování mobilních technologií (MT) do výuky se Spomocník věnuje již téměř pravidelně (Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1, Mobily umějí číst, mluvit a překládat!, Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce). Přesto tento trend v České republice oproti rozvinutějším zemím pokulhává, a to pravděpodobně proto, že sami čeští učitelé nejsou chytrými telefony či tablety vybaveni v takové míře jako učitelé např. v USA nebo Kanadě, kde již mnohem více technologiím nakloněných učitelů pochopilo, jaký potenciál mají, a jejich prostřednictvím otevřeli (nebo dokonce převrátili) výuku.
V zahraničí už jsou s užíváním MT ve škole tak daleko, že vznikají celé školy, kde žáci neužívají papírové zdroje a všechno se děje elektronicky. Své zkušenosti jejich učitelé sdílejí na internetu třeba na blogu nebo sociálních sítích. Nám známý je třeba Teach Paperless Shelly Blake-Plocka z katolické střední Školy Johna Carrolla v Baltimore (viz Den Země v prostředí 1:1), Paperless Classroom učitelů z Eminence Middle School v Kentucky nebo velmi aktivní komunita Steva Hargadona Classroom 2.0. O bezpapírové škole se v zahraničí mluví i v médiích. Zde je malá ukázka z Ohia.
Students go to a paperless classroom
-
Poměrně častým tématem je nyní i otázka rizikových skupin žáků. Využití MT je zkoumáno z hlediska schopnosti zavírat příslovečné nůžky mezi úspěšnými a slabšími žáky (Can a Smart Phone Program Really Close the Achievement Gap?) [1]. Zajímavé výsledky přináší výzkum uskutečněný ve školním roce 2009/2010 v obvodě Onslow County Schools v Severní Karolíně [2]. Část tříd účastnících se projektu dostala k dispozici mobilní zařízení s neomezeným přístupem k internetu. Žáci měli přístup k online kurikulu, i klasickým funkcím chytrého telefonu jako posílání zpráv, fotoaparát, přehrávání videí apod. U těchto rizikových žáků učitelé dosáhli zvýšení motivace učit se algebře, a to z 76 na 89 % všech žáků. Navíc 90 % žáků Algebry I a dokonce 100 % Algebry II v závěrečných testech uspělo. Zvýšený zájem byl i o studium matematicky orientovaných oborů na vyšším stupni vzdělávání.
Není divu, že největší pozornost zatím směřuje na stále poněkud progresivnější iPhone a prakticky celou flotilu přístrojů značky Apple. Ve čtvrtek 17. 5. vyšly na blogu Technology with Intention informace o nedávno uskutečněném dni otevřených dveří na Westside School v Seatlu zaměřeném na iPad (IPAD Open House). Mimo mnoha pozitiv zde však identifikovali i určitá negativa, která naznačují možnosti budoucího zdokonalování rozvoje MT:
V každém případě je zřejmé, že využívání MT přibližuje výuku kooperativním metodám představeným Spomocníkářům Stephenem Downesem prostřednictvím článků jako Kolaborace nebo kooperace?, Kooperující žák jako člen informační společnosti, Kam až dosáhne kooperace?.
Před výrobci MT i námi (učiteli) je ještě dlouhá cesta. Jak dlouhá bude, je těžké odhadnout. Existuje např. názor, (Kyle James, Stephen Downes aj.), že čas mobilních technologií přejde – historie se bude opakovat [3]. Podle vizionáře Johna Smarta, zakladetele Nadace pro studium akcelerace (Acceleration Studies Foundation), dojde po roce 2020 k zastavení evoluce internetu. Počet uživatelů a internet dynamizujících aplikací bude takový, že z bezpečnostních důvodů bude nutno provoz omezovat. Tím dojde v zájmu bezpečnosti ke snížení reálné využitelnosti internetu jako takového.
Do té doby, a doufejme, že ještě trochu déle, budeme moci z možností MT poměrně slušně těžit. Bude to však vyžadovat hodně úsilí, sdílení informací a invence, než dosáhneme kýženého cíle. Na to, až bude možné mobilní technologie zcela bez problémů volně a efektivně využívat si asi budeme muset ještě chvíli počkat. Začít je však třeba již teď!
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.