Spomocník Základní vzdělávání Kdy bude učení s mobilem běžné?
Odborný článek

Kdy bude učení s mobilem běžné?

24. 5. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
PhDr. Martin Rusek Ph.D.

Anotace

Článek shrnuje aktuální informace a výsledky výzkumů z oblasti výukového využití mobilních technologií.

Zařazování mobilních technologií (MT) do výuky se Spomocník věnuje již téměř pravidelně (Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1, Mobily umějí číst, mluvit a překládat!, Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce). Přesto tento trend v České republice oproti rozvinutějším zemím pokulhává, a to pravděpodobně proto, že sami čeští učitelé nejsou chytrými telefony či tablety vybaveni v takové míře jako učitelé např. v USA nebo Kanadě, kde již mnohem více technologiím nakloněných učitelů pochopilo, jaký potenciál mají, a jejich prostřednictvím otevřeli (nebo dokonce převrátili) výuku.

V zahraničí už jsou s užíváním MT ve škole tak daleko, že vznikají celé školy, kde žáci neužívají papírové zdroje a všechno se děje elektronicky. Své zkušenosti jejich učitelé sdílejí na internetu třeba na blogu nebo sociálních sítích. Nám známý je třeba Teach Paperless Shelly Blake-Plocka z  katolické střední Školy Johna Carrolla v Baltimore (viz Den Země v prostředí 1:1), Paperless Classroom učitelů z Eminence Middle School v Kentucky nebo velmi aktivní komunita Steva Hargadona Classroom 2.0. O bezpapírové škole se v zahraničí mluví i v médiích. Zde je malá ukázka z Ohia.

Students go to a paperless classroom

-

Poměrně častým tématem je nyní i otázka rizikových skupin žáků. Využití MT je zkoumáno z hlediska schopnosti zavírat příslovečné nůžky mezi úspěšnými a slabšími žáky (Can a Smart Phone Program Really Close the Achievement Gap?) [1]. Zajímavé výsledky přináší výzkum uskutečněný ve školním roce 2009/2010 v obvodě Onslow County Schools v Severní Karolíně [2]. Část tříd účastnících se projektu dostala k dispozici mobilní zařízení s neomezeným přístupem k internetu. Žáci měli přístup k online kurikulu, i klasickým funkcím chytrého telefonu jako posílání zpráv, fotoaparát, přehrávání videí apod. U těchto rizikových žáků učitelé dosáhli zvýšení motivace učit se algebře, a to z 76 na 89 % všech žáků. Navíc 90 % žáků Algebry I a dokonce 100 % Algebry II v závěrečných testech uspělo. Zvýšený zájem byl i o studium matematicky orientovaných oborů na vyšším stupni vzdělávání.

Není divu, že největší pozornost zatím směřuje na stále poněkud progresivnější iPhone a prakticky celou flotilu přístrojů značky Apple. Ve čtvrtek 17. 5. vyšly na blogu Technology with Intention informace o nedávno uskutečněném dni otevřených dveří na Westside School v Seatlu zaměřeném na iPad (IPAD Open House). Mimo mnoha pozitiv zde však identifikovali i určitá negativa, která naznačují možnosti budoucího zdokonalování rozvoje MT:

  • Mladší žáky není vhodné nutit zakládat si účty někde v oblaku (cloud computing).
  • Google Docs doposud nenabízí iPadům dostatečnou podporu, emailování úkolů mezi žáky a učitelem je velice neohrabané.
  • Apple tech support nenabízí dostatečně komplexní řešení vhodná pro školní třídu.
  • Je třeba plánovat i čas na čistění přístrojů (míněno jejich paměti).

V každém případě je zřejmé, že využívání MT přibližuje výuku kooperativním metodám představeným Spomocníkářům Stephenem Downesem prostřednictvím článků jako Kolaborace nebo kooperace?, Kooperující žák jako člen informační společnosti, Kam až dosáhne kooperace?.

Před výrobci MT i námi (učiteli) je ještě dlouhá cesta. Jak dlouhá bude, je těžké odhadnout. Existuje např. názor, (Kyle James, Stephen Downes aj.), že čas mobilních technologií přejde – historie se bude opakovat [3]. Podle vizionáře Johna Smarta, zakladetele Nadace pro studium akcelerace (Acceleration Studies Foundation), dojde po roce 2020 k zastavení evoluce internetu. Počet uživatelů a internet dynamizujících aplikací bude takový, že z bezpečnostních důvodů bude nutno provoz omezovat. Tím dojde v zájmu bezpečnosti ke snížení reálné využitelnosti internetu jako takového.

Do té doby, a doufejme, že ještě trochu déle, budeme moci z možností MT poměrně slušně těžit. Bude to však vyžadovat hodně úsilí, sdílení informací a invence, než dosáhneme kýženého cíle. Na to, až bude možné mobilní technologie zcela bez problémů volně a efektivně využívat si asi budeme muset ještě chvíli počkat. Začít je však třeba již teď!

Literatura a použité zdroje

[1] – BERNARD, Sara. Can a Smart Phone Program Really Close the Achievement Gap?. 2012. [cit. 2012-5-19]. Dostupný z WWW: [http://blogs.kqed.org/mindshift/2011/03/can-a-smart-phone-program-really-close-the-achievement-gap/].
[2] – Project K-Nect Research Report. 2012. [cit. 2012-5-19]. Dostupný z WWW: [http://projectknect.blogspot.com/2010/10/k-nect-research-report.html].
[3] – KYLE, James. Mobile Apps Will Pass – History Will Repeat itself. 2012. [cit. 2012-5-19]. Dostupný z WWW: [http://doteduguru.com/id8103-mobile-apps-will-pass-history-will-repeat-itself.html].
Autor
PhDr. Martin Rusek Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Simona Čábelová
17. 5. 2013, 15:47
1) Samozřejmě, že pozornost žáků primárně určuje vyučující, ale jak jsi sám řekl, už dnes jsou MT technologie studenty při hodinách aktivně využívané, ale jakým způsobem ? Je sice roztomilé, že student si na cca 4 minuty vypne hru, a zapíše si, co je mu zdůrazněno , ale pak se vrátí k tomu, co byla jeho hlavní náplň hodiny - hraní. Tak to být nemá, myslím, že u žáka, který nemá k dispozici tuto formu rozptylování je pravděpodobnější pozornost. Z toho, co si ještě pamatuju z gymnázia, a co vídám dodnes na VŠ (kde studenti již studují obory, které by je měly 100% zajímat, vzhledem k tomu, že se jimi hodlají zabývat zbytek života), počítače silně odvádějí pozornost. Takové ty hry "na jedno kolo" studentům zaberou více z času hodiny/přednášky než sami měli v plánu. Nedovedu si představit, jak by učitel mohl ohlídat např. 30 studentů s počítači, když už samotné hraní, naši malí počítačoví géniové, umí tak úžasně maskovat, že? :) 
2) Potřebuje malíř k tomu, aby mohl tvořit počítač? Potřebuje hudebník k tomu, aby hrál na hudební nástroj počítač? Zedník který staví dům ? Učitel, který učí ? :) Domácnosti bez počítačů, uznávám, v dnešní době asi neexistují, ale to mi nepřijde jako argument, proč je aktivně aplikovat do výuky - je správně, že studenti si budou trénovat své dovednosti v přihlašování na email a hraní her v rámci výuky? Pokud by se mělo jednat o jejich zlepšení v rámci psaní na PC apod., na to jsou specifické obory studia, ke kterým se měl student uchýlit, pokud je jeho cílem "aktivní" život na PC. Problematika netholismu, způsobu života v rámci virtuálních realit, je velký problém naší společnosti, dát dětem argumet, pokud např. rodič nebude souhlasit s celodenním posedáváním u počítače, "však i ve škole jsem u počítače" mi nepřijde úplně výchovný - natož pak, pokud bude daný mladiství opravdu trpět těžkou formou netholismu a bude potřeba léčba - opravdu posazení k počítači v rámci výuky bude dobrá cesta k jeho pokrokům? Uvědomme si, že za hraniční (zlomovou) formu netholismu je považováno i gamblerství, posadit vášnivého hráče za automat a zakázat mu hrát? Mnoho zdaru. (Rozsah vlivu netholismu, a jeho závažnost konzultována s odborníkem - Martin Kalivoda). Myslím si, že video nenahradí reálný chemický pokus, že fotka neukáže světelné spektrum tak efektivně, jako úkaz na živo a prezentace nevynahradí výklad učitele. 
3) Dočetla jsem se, že jistá psycholožka Virginia Berninger ve svých výzkumech prokázala, že "sekvenční pohyby prstů při psaní perem nutí aktivovat mozkové oblasti spojené s myšlením, mluvením a krátkodobou pamětí". Tedy, pokud by měla být vypuštěna jemná motorika, jsou zde další kladné aspekty ručního psaní. K maturitním slohů, a kritice vyžadování ručního psaní, myslím, že jedna ze součástí "civilizovaného světa" je schopnost jedinců homo sapiens číst a psát (bez jakékoliv elektroniky), proto by to mělo být součástí nejen maturitního, ale i základoškolského programu vzdělávání nadále. :D 
4) Uznávám, že konkrétní literaturu jsem po dlouhém hledání nenalezla. Články, z PřF MU však jasně spojené zdravotní následky s prací na počítači definují : http://www.ics.…413.html .  Zastánci technologií mají své a odpůrci technologií téže. Nemyslím si, že lze říct, obecně, jaká z variant je z čistě zdravotního hlediska výrazně horší. 
Ryze netechnologické dovednosti v rámci výuky, sezení pod stromem, vykládající o fosyntéze například a k tomu ještě zdraví pobyt na čistém vzduchu, no není to nádhera? ;) Já reálně proti technologiím v rámci výuky nic nemám, jak už jsem řekla, ale nesouhlasím s tím, aby studenti měli během výuky k dispozici zpravidla počítač, nebo "chytrý telefon" individuálně a nahradilo to veškeré "neMT" aktivity studentů - proto se mi myšlenka "paperless class" opravdu nezamlouvá. 

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.