Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Speak Up mluví stále hlasitěji o digitální...

Ikona informativni

Speak Up mluví stále hlasitěji o digitální izolaci škol

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o posledních výstupech amerického národního výzkumu Speak Up, jenž je realizován v rámci Project Tomorrow a zkoumá názory stovek tisíc žáků, učitelů a rodičů na využívání vzdělávacích technologií.
Klíčová slova: sociální sítě, vzdělávací technologie, Project Tomorrow, Speak Up, personalizace, mLearning

O americkém národním výzkumu Speak Up realizovaném v rámci Project Tomorrow jsme poprvé mluvili před 5 (Další studie potvrdila význam technologií) a naposledy před 3 lety (Výsledky výzkumu Speak Up 2009). Jedná se pravděpodobně o vůbec největší a nejdéle trvající výzkumný projekt zkoumající názory žáků (učitelů a rodičů) na využívání technologií za účelem vzdělávání. Každý rok se ho zúčastní stovky tisíc respondentů ze všech států USA. Jeho prostřednictvím lze snáze pochopit, co můžeme od žáků čekat. Když si uvědomíme, že technologický vývoj USA stále s menším odstupem sledujeme, může se to brzy týkat i nás.

Již v minulých letech výsledky ukazovaly na posun směrem ke zvyšování iniciativy žáků. Titul zprávy z roku 2009 zněl „V důsledku ztráty relevance škol žáci za své vzdělání přebírají sami odpovědnost“. Ta poslední se orientuje již plně na personalizované vzdělávání s využitím osobních mobilních zařízení žáků (Learning in the 21st century mobile devices + Social media = Personalized Learning).

Zde jsou nejdůležitější zjištění [1]:

  • Mobilní zařízení v kombinaci se sociálními sítěmi a bezdrátovým připojením umožňují daleko více personalizované vzdělávací příležitosti pro žáky i pro učitele (viz Čtyři fáze personalizace výuky).
  • Hned několik indikátorů naznačuje, že integrace vlastních žákovských přístrojů (BYOT) se brzy stane přijatelným řešením pro mnoho škol (viz Noste si vlastní přístroje!).
  • Stále větší podpora mobilního vzdělávání dětí ze strany rodičů má vliv na přístup ze strany zřizovatelů.
  • Na další rozvoj mobilního vzdělávání má zásadní vliv schopnost učitelů změnit výukové postupy.

Přeložím vám jeden ze stěžejních úseků hlavní výzkumné zprávy [2]: „Studenti, možná aniž by si to uvědomovali, hledají cesty umožňující přizpůsobit výuku jejich osobním potřebám. Chtějí kompenzovat nedostatky školní výuky tím, že hledají náhradu v online studiu toho, co je zajímá. Využívají nástrojů online komunikace a spolupráce s jinými studenty, které třeba ani neznají. Očekávají, že jejich vzdělávací prostředí bude disponovat stejnými typy výukových interaktivit, jaké mají k dispozici dospělí. Jejich zájem již není spojen čistě jen s technologiemi, hledají vlastní personalizované výukové postupy.“ Celé 2/3 respondentů průzkumu SpeakUp definuje svou úspěšnost ve škole jako naplnění osobních vzdělávacích cílů. Zjevně dochází k odklonu od tradičního získávání dobrých známek (45 %) či uspokojování přání rodičů (55 %).

Z posledních číselných zjištění výzkumu vyberu alespoň jeden, podle mě nejzajímavější indikátor. Je jím vybavenost amerických žáků a učitelů mobilními technologiemi. Při zkoumání grafické interpretace výsledků je třeba si uvědomit, že data pocházejí z konce roku 2011, a tak se v nich neprojevil rekordní nákup těchto přístrojů na vánočním trhu.

Vybavenost žáků vlastními mobilními přístroji [2]

 

Vybavenost učitelů vlastními mobilními přístroji [3]

Cože by nám tato data měla sdělit? Asi hlavně to, že u starších žáků se již koncem roku 2011 blížila vybavenost přístroji s přístupem do internetu k 50 %. U učitelů byla tato hranice dokonce výrazně překročena, což má mimochodem zásadní dopad na jejich schopnost řešit problém s modifikací výukových postupů.

Zajímavá jsou též zjištění o tom, které největší překážky při zavádění modelu BYOT identifikují vedoucí představitelé škol:

  • Rizika spojená s možnou krádeží a řešením zodpovědnosti za ni.
  • Problémy s nutností zajišťovat síťovou bezpečnost dětí, které přítomnost vlastních přístrojů ve škole zhoršuje.
  • Nutnost řešit problémy žáků, kteří vlastní zařízení nemají.
  • Nebezpečí rušení pozornosti žáků při výuce.
  • Nedostatečná kvalifikace učitelů.

V souvislosti s posledním bodem není bez zajímavosti, že se v období 2007–2011 účast amerických učitelů v online programech dalšího vzdělávání zvýšila z 21 % na 52 %. 40 % učitelů je zapojeno do průběžné spolupráce v rámci online komunit (sociálních sítí). Stále více činitelů zodpovědných za financování školství však bohužel spatřuje v technologiích prostředek k celkové úspoře nákladů (viz Cubanovy zombie online vzdělávání).

Ředitelka Project Tomorrow ve svých aktuálních vystoupeních též shrnuje hlavní zjištění jejich výzkumů za celých již téměř 10 let, co je dělají (2003–2011), takto:

  • Žáci fungují jako „digitální rozvojový tým“.
  • Žáci pravidelně používají technologie při učení.
  • Žákům velmi vadí málo inovativní využití technologií ve výuce, stěžují si na příliš velké množství omezujících pravidel a na filtrování internetu ve školách.
  • Žákům velmi vadí nedostatečné propojení výuky s potřebami praxe.
  • Žáci žádají více personalizované vzdělávací prostředí.

MassCUE Conference 2012 Julie Evans Keynote

 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 07. 01. 2013
Zobrazeno: 4872krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Speak Up mluví stále hlasitěji o digitální izolaci škol. Metodický portál: Články [online]. 07. 01. 2013, [cit. 2019-10-15]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17061/SPEAK-UP-MLUVI-STALE-HLASITEJI-O-DIGITALNI-IZOLACI-SKOL.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Ing. Rudolf Kutina, MBAVloženo: 07. 01. 2013 16:18

V US je obava: A to budou mobily jen dalsi lepsi digitalni ucebince ?

Proto spoupa obliba treba i Tinkering Camps , vedet (znalost) neni umet (dovednost).

http://www.ted.com/talks/gever_tulley_s_tinkering_school_in_action.html

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 07. 01. 2013 16:45

Tinkering je zajímavý pojem, o němž jsem dosud neslyšel. Ovšem velmi podobné aktivity se dějí i u nás. Znám osobně jednoho pána, který se snaží s dětmi dělat téměř totéž. S článkem to samozřejmě souvisí. Podpora činností cílených na samostatné objevování žáků je zcela nedostatečná. Speak Up nám ukazuje, že žáci jsou schopni se do takových aktivit smysluplně zapojit. Ale musí se to umět!
Pane Kutino, dík za komentář. Trochu mám obavy, jestli váš optimismus ohledně stoupající obliby není předčasný. Ono jde o to, aby se na podobné aktivity nepohlíželo jen jako na zábavu naplňující čas dětí o prázdninách.

Autor: Ing. Rudolf Kutina, MBAVloženo: 07. 01. 2013 20:53

Tinkering se uplatnuje i v konceptu skol naprikad Gever ma skolu Brightworks a velmi podobny koncept ma http://www.bigpicture.org/about-us/

Jinak pozitivni vnimani slova Tinkering tak jak jej chapou anglicti rodili mluvci se velmi nesnadno preklada do Cestiny nebot my mame vse na  HRA* , HER* zakladu a z toho pramenicich i dost nepochopeni, nedorozumeni i predsudku. 

My rikame ze Zazitkova pedakogika uci deti hrou, ale pro Anglicana je to jen Game - neco predem pripravene majici pravidla = GAME Mechanics a je mozne v ni treba i soutezit.

Tinkering je naopak slovo pro opak, kdyz si muj 3.5 lety kluk v ramci volneho hrani (FREE PLAY) postavi vlackodaru a k ni zacne sam pridavat drevene kosicky zjine stavebnice  jako zabrany proti snehu nebo jimi zatizi jerab aby se neprevrhl, to je detske tinkering. Kdyz to same udela dosplelak kombinaci vice technologii je tinkerer (hracicka - v tom kladem smyslu) a anglickych zemich najdete na webu i takove pracovni pozice!

Jinak proces tinkeringu se mnohdy prirovnava ke vytvarne technice zvane  Decoupage Kolaze

Autor: Ing. Rudolf Kutina, MBAVloženo: 07. 01. 2013 21:01

Mno, aby to nevypadalo ze jen brojim proti zavedeni tabletu do skol , tady je video z opacneho soudku o ucebnici budoucnosti , mnohe pochopite i bez znalosti Anglictiny:

TED Mike Matas: A next-generation digital book

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 07. 01. 2013 23:42

Obě vámi odkazovaná videa mají české titulky. To druhé pro nás samozřejmě nepředstavuje nic nového. Teprve po shlédnutí vašich vlastních aktivit  na http://www.dysgenio.com/ jsem pochopil, proč by to mohlo vypadat, že brojíte proti technologiím. Pro mě je jediným správným řešením kombinovat práci rukama s technologiemi. Uznávám i to, že se někdo může  dostat až tak daleko, že potřebuje antitechnologickou terapii, ale to je parketa, kterou vám rád přenechám. My tady na Spomocníkovi se snažíme nastavit využití technologií tak, aby terapie pokud možno nebyla potřeba. Snad se shodneme.

Autor: Rostislav ŘepkaVloženo: 08. 01. 2013 15:29

na ihrou.cz je drobná kapka do mlýna k tématu. Pod křídly Platformy spolupráce Praxe se Školami jsme v uplynulém roce zrealizovali několik akcí rezonujících s tématem článku i diskuzí. Drobná PR akce k tématu proběhla na Den Dětí 2012

Osobně mám zkušenost, že vzdělávání ke kompetentnosti v neformálním prostředí, byť řízené scénářem vede k trvalejším otiskům. S ohledem na zástupce z praxe/mistry se dovednosti nejen v ITC a multimédií stávají přirozeným doplňkem tématu i když vlastně jde o ně samotné. Mladší i starší(mnohdy značně konzervativní) propadnou příběhu, zadání, týmu, ochotě si to zkusit, zjistit kdo jsem a kdo nejsem. Dotknout se v duchu nám blízkých nakousnutých jablíček Tabletu neznamená brouzdat na netu a přijmout mail či diskutovat, ale využít jej jako nástroj k něčemu užitečnému ... zachytit svého "Mistra" či jeho učně při činnosti a vytvořit o jeho oboru krátký dokument s užitnou hodnotou nejen pro nás samé .... jen tak jako mimochodem, je pro mnohé nezapomenutelný prožitek. Hodláme se v roce 2013 posunout dále a téma rozvinout nejen na SLETu iHrou2013 na Skalním městě. Tentokrát také pro trošku širší veřejnost. Věříme, že nejsme osamoceni a podobných přístůpů ke vzdělávání mladších i starších bude přibývat. Konec konců život moc nezajímá zda jsme studovali Harward nebo lesní či neformální univerzitu, ale to co dokážeme trvale a opakovaně v dobré míře kvality poskytnout svému Okolí (zaměstnavateli, rodině, společenství).... děkuji za článek a  téma

 

 

Autor: Ing. Rudolf Kutina, MBAVloženo: 08. 01. 2013 20:17

Ahoj Rosto,

Krasny slet, videl jsem i nejake fotky lukostrelby. To je vytecna relaxace zalozena na cistych dovednostiech.

I ja sam tak relaxuji v ramci ve spolku tradiční lukostřelby lukostrelec.cz

"...dovednosti nejen v ITC a multimédií stávají přirozeným doplňkem tématu..." a o to jde, ale i ta překrásá knižka o eklogii jde jen na pul cesty, nepokračuje sestavenim jenoduche hracky treba v ramci hnuti hracky z Recyklatu (Toys from Trash) nebo Science Toy maker

Nemluve o vetsim Tinkering s 3d modely a jejich vyroby / vylepseni s pomoci 3D vyrobnich procesu, treba 3D tiskarny , z MAKE konumity je k zamysleni vhodne trena toto video 30 min video

AnnMarie Thomas, "Every Child a Maker" at World Maker Faire 2012

PS: iHROU je zajimavý koncept, v odbobi pliskanic by slo zkusit i od stolni pristup Mise HERo  = vzdělávání pomocí moderních společenských her.

Autor: Ing. Rudolf Kutina, MBAVloženo: 08. 01. 2013 22:38

Ahoj Bořivoji,

"...proč by to mohlo vypadat, že brojíte proti technologiím."


Ne vskutku nebrojím ani proti počítačům ani tabletům, jsem ajtak 20 let, dokonce nosim v hlave nápad na

EDUFORUM: Trénování grafomotoriky s pomocí her   

(Samo že na přicházející generaci tabletů a nejen pro dysgrafiky jako jsem i já)


"...že se někdo může  dostat až tak daleko, že potřebuje antitechnologickou terapii"


Snado, velmi snado už zítra, vezmeme třeba ty data o BYOD, t.j přines si sve zařizení do školy. Pokud skoro dospělák má vlastní tablet tak 8 hodin spi, 8 hodin se zabavá (z toho dejme tomu 4 hodiny na tabletu) a 8 hodin se učí , co se stane když mu přidám jěště další 4 hodiny na tabletu (t.j dvojnásobek) ve škole KAZDY DEN?

Kde je ta tenká hranice kdy už jej budu muset motivovat přejít z virtuálního světa do reálného nejakou odpovídající jeho věku hračkou - třeba tablet něco ovladá co jsem si sociálně spoluvytvoril ve vyrtuálním světe a vytiskl na 3D tiskáně, podivejte se na zpravodajstvi ze CES 2013 kolik takovým inspirací "Tablet neco ovládá" tam lze získat již dnes.

Nejsem specialisa na skoro dospěláky, ale odpovědí v tomoto případě není robotika, ale hracka robot = respektivě jeho navrh a výroba. ne vrátit dilny a modelářkí kroužy, ale indegrovat spolu s tablety to co predstavovaly v nasí predchozí generaci. I proto si doma stavim 3D tiskárnu, chci motivovat madé aby vytvářely smylsuplné reálné hracky pro predksolaky.

Já rád dělám hračky, specificky pro predškoláky, je to velký odpočinek od počítačů, predskolaci potrebuji ještě dost objevovat = proto si myslím ze pro předškoláky je jednou z možných odpovědí i SHOW.

V blogu mám už reláný příklad: Vědět co je těžké ve hrě (GAME), chápat co je těžké ze hry (PLAY).

Přichází už DYSartificia – Děti Nezručné jako jeden ze Syndromu Digitálních Dětí?

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 09. 01. 2013 08:02

Těžko si mohu udělat definitivní názor. K tomu toho o vašem záměru a aktivitách vím zatím příliš málo. Dělá však na mě dobrý dojem. Věřím, že to myslíte dobře a budete pro vzdělávání přínosem. S panem Řepkou si jistě budete rozumět. Je ale také třeba, abyste se pokusil pochopit, v jaké situaci se v našem školství nacházíme. Popisuje ji vlastně dost jasně i tento článek, i když je o USA. Značná část učitelů si myslí, že technologie do školy nepatří. Bohužel ne proto, že o riziku jejich nesprávného nasazení všechno ví (jak je tomu u vás), ale proto, že se jich bojí a neumí s nimi zacházet. Tak vzniká digitální izolace škol, kam žáci chodí s odporem. To je i pro vás jistě nepřijatelné. Chtěl bych vás osobně požádat, abyste při svém kontaktu s učiteli tento problém reflektoval. Snadno by se vám mohlo stát, že budete poskytovat argumenty odpůrcům technologií. Předpokládám, že váš záměr je komerční, a tak by pro vás mohla tato cesta být lákavá. Dík!

Autor: Rostislav ŘepkaVloženo: 09. 01. 2013 12:52

snažil jsem se vložit příspěvek z tabletu iOS ale nějak se nic neuložilo:)))

tak jsem nelenil a otevřel Booka snad svou reakci nezapomenul stařík:) tak jsem znám mezi Lukostrelec.cz či Meer-Laim

 

ALE k věci

roboti/hračky řizené plackou  představeni na CES 2013 mi nadchly a hned jsem přeposílal provokaci Merkur toys mají také úzasné roboty ale zatím tablety moc nemusí:)

grafomotorika a její nácvik pomoci technologií??? jen plesám aktivita sdílíme sen pomáhá nejen skupině kolem zvláštníchpotřeb:)

tři roky dřímající pilotovaná Bořivojem kritizovaná (její pomalost) aktivita Sebezapojením Efektivně Multimediálně Inovativně Dotkni se S.E.M.I. letos jistě má již kritická množtví tabletů a smartphone i znalosti multimedií a pohne se :) v duchu iHrou.

Hodně jsme si vše na letošek připravovali....

vše zastřešíme otevření z jara:)  "Naše Akademie" v duchu STEM píšu-li správně:) pro kterou Bořivoj připravil koncept a ve svém 11ti dílném  kurzu "Vzdělávací Technologie 21. století" ověřil efektivitu a naučil i nás z Praxe nástroje Edmodo. Naše týmy otestovali a ověřili inovativní a mobilní tablety, mobilní redakce a živé vysílání ....můžeme sdělit nejen Kotlině, že jsme 5 let jen nespali ale tvrdě se potichu pripravili na budoucnost.

 

přivítáme ve svém středu i ke kooperaci

každého jedince i všechny týmy co chtějí v budoucnu uspět efektivně a navíc si to užívat

 

PS: ITboys opravili svou chybu ve fotogalerii a tak fota z RokováníiHrou2012 jsou zase dostupná:)

http://www.ihrou.cz/?page_id=34