Během svého studia na pedagogické fakultě jsem se několikrát setkala se zkratkou IBE či IBSE (z anglického termínu Inquiry-based Science Education) označující způsob výuky žáků či studentů, který se do češtiny překládá jako badatelsky orientované vyučování. Proto mě velmi zaujal článek s názvem Periodic Properties and Inquiry: Student Mental Model Observed during a Periodic Table Puzzle Activity, který vyšel v měsíčníku Journal of Chemical Education. Autory příspěvku jsou pracovníci Indiana University of Pennsylvania, a to katedry psychologie a chemie. [1]
Jak již název článku napovídá, autoři se pokusili vypozorovat, jak vysokoškolští studenti přistupují k učení se periodické tabulce a co toto jejich učení ovlivňuje. Důležitost myšlenkových pochodů učícího se subjektu je nasnadě, stejně tak jejich aplikace ve výuce. Chemie je pak jistě jedním z těch předmětů, kde může být badatelsky orientovaný způsob výuky velmi nápomocný a žádoucí. Abychom ve smyslu moderních didaktických metod mohli přesunout kontrolu výukových aktivit na žáka, je vhodné vědět, jak vlastně učení probíhá a co k němu žák potřebuje.
Autoři článku se snaží definovat procesy vytvářející smysl (sensemaking processes), ty dělí na aktivity pracující s něčím dosud nepoznaným (foraging) a již poznaným (exploiting). Svá zjištění se pak snaží propojit s teorií badatelsky orientovaného vyučování. Při vytváření myšlenkového modelu je důležitý vztah mezi známým vzorem či schématem a novou znalostí. Pro větší přehlednost je přehled těchto procesů uveden v tabulkách 1 a 2.
Tabulka 1 – Přehled aktivit pracujících s nejistotou (Foraging Process Skills)
Pozorování |
Využívání smyslů ke shromáždění informací týkajících se objektu či události. |
Měření |
Užívání standardních měření či odhadů k popsání specifických rozměrů (vlastností) daného objektu a události. |
Odvozování |
Formulování předpokladů nebo možných vysvětlení založených na dřívějším pozorování. |
Předvídání |
Hádání nejpravděpodobnějších výsledků budoucích činností na základě předchozích vzorů. |
Formulování hypotéz |
Navrhování řešení či uvedení očekávaných výstupů pro daný experiment. |
Tabulka 2 – Přehled aktivit pracujících s jistotou (Exploiting Process Skills)
Klasifikace (třídění) |
Seskupování nebo řazení objektů či událostí do kategorií vytvořených na základě vlastností či definovaných kritérií. |
Organizace dat do tabulek a grafů |
Vynášení zjištěných dat do tabulek a grafů. |
Formulování modelů |
Rozpoznání vzorů a vytváření predikcí na nich založených. |
Komunikace |
Užívání slov, symbolů či grafických prvků k popsání objektu, akce (činnosti) či události (případu). |
Identifikace náhodných vztahů |
Porozumění vztahů mezi příčinami a následky. |
Identifikace proměnných |
Uvedení proměnlivých faktorů, které mohou mít vliv na experiment (pokus). |
Charakterizace proměnných |
Popsání vztahu mezi proměnnými. |
Studenti pracovali s interaktivní periodickou tabulkou (viz obr. 1), volně dostupnou na internetových stránkách Dartmouth College. Jedná se o jednu z několika aplikací tamní virtuální chemické laboratoře napsaných v programovacím jazyce Java určených k výuce a procvičování látky. Velkou roli zde hrají barvy a jejich odstíny. Jsou klíčem k různým vlastnostem prvků uspořádaných v periodické tabulce. V průběhu ověřování výukového potenciálu této aplikace studenti využívali pět základních vlastností prvků, a to atomové hmotnosti, elektronové hustoty, ionizační energie, elektronegativity a elektronové afinity. Mezi další parametry, které je možné sledovat, patří např. protonové číslo, atomový poloměr či teploty tání a varu.
Šest vysokoškolských studentů s rozdílnou délkou předchozího studia chemie bylo sledováno při celkem pěti aktivitách. Jejich postup a komentář byl nahráván. Při jednotlivých činnostech, odstupňovaných podle obtížnosti, byly subjektům předloženy periodické tabulky s chybějícími úseky a nepojmenovanými bloky reprezentujícími prvky. Studenti pak měli doplnit chybějící prvky do správné pozice, a to pouze na základě níže jmenovaných vlastností. Jak již bylo předesláno, cílem ověřování nebylo zjistit aktuální znalosti studentů, nýbrž poznávací procesy vytvářející se v průběhu učení se periodické tabulce, respektive periodickým zákonům.
![]() |
Obr. 1 – Interaktivní periodická tabulka prvků |
Výsledky tohoto kvalitativního výzkumu moc překvapivé nejsou. Mnohem zajímavější jsou z nich vycházející rady autorů pro učitele pracující se žáky, kteří se s tímto učivem ještě nesetkali:
Periodická tabulka prvků je jedním ze základních témat při výuce chemie, a to už na základní škole (viz RVP ZV). Nemyslím si, že je třeba se ji učit nazpaměť pomocí mnemotechnických pomůcek. Považuji za důležitější, aby s ní žáci uměli zacházet, byli schopni ji využívat při řešení dalších problémů, a hlavně aby si uvědomili, že to adjektivum v názvu má skutečně určitý význam. Využití interaktivní periodické tabulky je pak podle mého názoru jedním z mnoha způsobů, jak žákům učivo zatraktivnit. Aplikace není pouze podpůrným prostředkem teoretického výkladu, ale nabízí i možnost individuálního učení a procvičování nabytých znalostí, a to vskutku zábavnou formou. Zkuste si sami sestavit třeba řadu alkalických kovů (alkali metals). I mě by docela zajímalo, jak si kdo povede, co při tom využije za znalosti či dovednosti a jaké myšlenkové pochody mu přitom půjdou hlavou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.