Na téma využití her ve výuce bylo již napsáno mnoho článků jak na portálu RVP.cz (viz např. Počítačové hry ve škole, Výběr ve výuce použitelných online her nebo Minecraft – hra která dává smysl, Výukové digitální hry ve školách – výzkum, ...), tak mimo něj (Počítačové hry ve vzdělávání, ). Většina z nich se zabývá aplikací již existujících her přímo ve výuce.
Tento článek by měl plnit více úloh. Nejprve představit tři zdánlivě nesouvisející skupiny online aplikací a projektů, popsat jejich nejznámější zástupce a shrnout ty jejich charakteristiky, které mohou mít nějaký pozitivní vliv na vzdělávání. A potom vyvolat zamyšlení nad tím, jak by mohla vypadat podnětná, dlouhodobě hratelná a konstruktivní vzdělávací hra budoucnosti. To je taková, jež využívá jiné výukové metody a aktivity než je přímé řízení a dril.
Mou hlavní myšlenkou je tedy vytvořit hru, která bude pro žáky a studenty natolik zajímavá, aby ji hráli, snažili se v ní být dobří a především, aby se věnovali hraní dlouhodobě. Dále musí hra obsahovat natolik hodnotné informace, postupy a metody, aby studenty něčím obohatila. Zřejmě je tedy zapotřebí využít co nejpokročilejších interkativních technik, které nám Internet nabízí. Třetím požadavkem je sociální podpora takovéto hry, tedy možnost komunikovat s ostatními uživateli, porovnávat své výkony, sdílet dílčí postupy, atd.
Z těchto důvodů jsem dále zařadil charakteristiky nejúspěšnějších a nejznámějších projektů ze zmíněných oblastí. Domnívám se totiž, že jejich kombinace ve vhodném poměru by mohla pomoci vytvořit takovou webovou aplikaci, která by mohla být vhodná pro neformální, mimoškolní vzdělávání.
Matematické zaměření následujících úvah je způsobeno jednak mým oborovým studiem, jednak přirozenou strukturou matematiky a její výuky ve škole, kde jsou veškerá témata velmi těsně spjata a již dnes pro ni existuje obrovská online podpora.
Výukových her je na Internetu samozřejmě již dnes obrovská spousta. Velmi často jsou za hru vydávány i takové aplikace, které spíše připomínají drilovací cvičení, čili spadají spíše do kategorie výukových programů. Podle mého názoru je velmi málo takových her s výukovým účinkem, které by přitáhly pozornost uživatelů samy o sobě. Pokud chceme dosáhnout tohoto účinku, je potřeba se inspirovat u her, které mají dlouhodobý charakter. Je zde totiž možnost budování profilu uživatele, a tím vzniká motivace k pokračování.
Her hratelných přímo v prohlížeči je mnoho druhů. Mohli bychom je rozdělit na ty, které hrajeme příležitostně a ty, ke kterým se více či méně pravidelně vracíme. První skupina je pro nás již svým principem nezajímavá, podívejme se tedy na tu druhou.
Pro hraní takovýchto her je nutné se pravidelně připojovat a zadávat ve hře nějaké instrukce (stavět budovy, posílat útoky, komunikovat s přáteli/nepřáteli). Je možné jmenovat např. Travian, Might and Magic Heroes: Kingdoms, Infinitum, Divoké kmeny, Webgame, RuneScape, DarkElf, …
Tyto hry mají několik společných znaků, důležitých i pro výukové a vzdělávací hry (aplikace):
Dále zmiňovaná prostředí využívají takové interaktivní metody a přístupy, které mohou být velmi užitečné: interaktivní applety, výuková videa či CAS systémy.
Sociální sítě není potřeba představovat. Aby byla nějaká výuková aplikace v dnešní době schopna získat uživatele, musí využívat potenciálu sociálních sítí, to znamená, že musí též tyto základní funkce:
Pokud mohou být úspěšné projekty jako Mathletics či ActiveMath, bylo by možné vyvinout i aplikaci, která by byla pro žáky a studenty skutečně podnětná, zajímavá a nebyla by pouze online materiálem k opakování učiva podpořeným více či méně reálnými cenami.
Mou představou je hra, ve které si uživatel vytvoří svého avatara, který se bude pohybovat imaginárním světem a bude se postupně zdokonalovat v jednotlivých oblastech matematiky (případně dalších věd). Toto téma samozřejmě není pro uživatele příliš nosné a nepřitáhne pozornost, podle mne jde ale pouze o to, které znaky v aplikaci převládnou - zda herní či výukové. Nesmíme ale zapomínat, že i samotné hraní má v mnoha případech výukový potenciál.
Například Minecraft se může stát poměrně užitečným nástrojem pro výuku algoritmizace a programování, Travianu podobné hry nástrojem pro zdokonalování elementární matematiky, pravděpodobnosti, či statistiky. A prakticky všechny uvedené hry, pokud by byly spravovány a moderovány vhodným způsobem, je možno využít k rozvoji všech šesti klíčových kompetencí.
A jaké úkoly by mohli uživatelé plnit?
Dovolte mi, abych toto své zamyšlení nad možnostmi budoucích her zakončil formulací otázek, na které zatím neumím přesně odpovědět, ale vidím v nich potenciál, o kterém, alespoň mně, stojí za to přemýšlet:
Věřím, že se najdou lidé, kteří podobný pohled na problematiku výukových her nebudou považovat za zcela nereálný.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.