Celosvětová kampaň Hour of Code
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Celosvětová kampaň Hour of Code

Celosvětová kampaň Hour of Code

Informativní příspěvek
Autor: Hanka Šandová
Informace o připravované celosvětové akci, jejímž cílem je plošná podpora výuky programování nejen u žáků ZŠ a SŠ.

Světová kampaň na podporu výuky programování letos vrcholí celosvětovým týdnem „Computer Science Education Week“ v termínu od 9. do 15. prosince. Jeho součástí bude též aktivita nazvaná „Hour of Code“. Cílem této „Hodiny programování“ je oslovit na deset milionů účastníků ve věku od 6 do 106 let. Chce na jedné ukázkové hodině ukázat, že každý se může naučit základy programování nezávisle na věku. Tato schopnost totiž vede žáky k přemýšlení, schopnosti lépe analyzovat a rozkládat složitější úlohy na jednodušší. Učí je řešit problémy. Proto je důvodem též posílení role informačních technologií ve školních vzdělávacích plánech.

Mottem celé kampaně je tento citát Steva Jobse: „Každý by se měl naučit programovat počítač, protože se zároveň učí přemýšlet.

Iniciátorem je online podporou výuky programování proslavená organizace Code.org s partnery. Ti všichni se podílejí na připravě mnoha variant hodinových lekcí – návodů, ukázek a cvičení na počítačích. Většina půjde provést i na tabletech či chytrých telefonech. K dispozici budou též tzv. „unplugged“ lekce, které nebudou vyžadovat žádnou elektroniku (zde je ukázka). Takže se může zapojit opravdu každý.

Web této kampaně (http://csedweek.org) nabízí pro Hodinu programování celou řadu výukových materiálů. Všechny musí splňovat následující požadavky:

  • minimální čas učitele na přípravu;
  • předchozí zkušenosti učitelů ani studentů nejsou nutné;
  • délka lekce maximálně hodinu.

Nyní probíhá kampaň pro získání co nejvíce účastníků. Cílovou skupinou jsou především žáci základních a středních škol (K-12 - tj. od MŠ po maturitu). V USA se totiž (podobně jako u nás) celých 90 % žáků programovat vůbec neučí. Přestože by se všichni mohli naučit základy již na základní škole, tak se celkově k výuce alespoň základů programování v životě dostane méně než 10 % populace. Přitom je tato dovednost jako kompetence zaměstnavateli velmi žádaná a její význam bude jistě stoupat (Kdo z našich žáků nejspíše nenajde práci?). Nikdy není pozdě začít.

Pomoci můžete i vy. Přihlaste svou školu či třídu a šiřte informaci o akci dál.

Co je potřeba?

Pro zapojení se doporučuje využití počítačové laboratoře, kde může mít každý žák svůj počítač, notebook či tablet s připojením k internetu. Žáci ale mohou pracovat i po skupinách. Hodí se třída s interaktivní tabulí a použít lze třeba i chytré telefony. Jak jsme již konstatovali, zapojit se nakonec lze i zcela bez využití techniky.

Po zaregistrování školy obdržíte s blížícím se datem akce další materiály. Zapsat se můžete zde: http://csedweek.org/participate.

Pro propagaci akce lze použít třeba video z YouTube, kde významné osobnosti IT světa říkají, proč se učit informační technologie a programování - What Most Schools Don't Teach. Také lze vytisknout a sdílet plakáty, dostupné na http://csedweek.org/school.

A co dál?

Po skončení akce můžete s výukou pokračovat online v rámci 20+ hodinového kurzu „Úvod do programování“, který lze zařadit přímo do výuky nebo ho využít v rámci zájmového kroužku. Učitelé budou mít k dispozici i vysoce moderní nástroj pro analýzu výukových výsledků, s jehož pomocí budou moci sledovat pokroky svých žáků (viz Daty řízené školství v praxi).

Jdeme do toho

Přihlásila jsem naši školu a plánuji uskutečnit jednu lekci v každé ze tříd, kde učím (žáci ve věku 12-17 let). Pokusím se zapojit též kolegy a jejich paralelky. Na email mi už dorazila ochutnávka aktivit (http://csedweek.org/learn2), a tak se těším, jak si zpestříme předvánoční hodiny informatiky.

Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Příspěvek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.