Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Play-i jako hračka rozvíjející logické m...

Ikona informativni

Play-i jako hračka rozvíjející logické myšlení

Autor: Karel Moldřík
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Informace o projektu zavádějícího do výroby nové převratné hračky pro děti v podobě programovatelné dvojice robotů Bo a Yana, které rozvíjejí algoritmické myšlení hrou a sledují intelektuální vývoj od předškolního věku až po SŠ.
Klíčová slova: algoritmizace, programování, robot, Scratch, play-i, Bo, Yana, Blockly, crowdfunding

V dnešní přetechnizované době často narážíme na fakt, že děti již od předškolního věku tráví hodiny denně obklopeni různorodou technikou – mobilními telefony, tablety, počítači, herními konzolemi. Tento čas v naprosté většině přináší velice málo hodnotného. A ačkoliv existuje mnoho vhodných výukových her pro mobilní platformy a další pro osobní počítače, nebývá příliš snadné děti k takovým aktivitám přesvědčit.

Play-i roboti Bo a Yana

Tento problém zaujal skupinu vývojářů, designerů a podnikatelů, kteří v minulosti působili jako vedoucí pracovníci v předních IT firmách jako Apple, Google a Amazon. Společně se rozhodli založit společnost play-i a vyvolat revoluci ve způsobu výuky logického myšlení (algoritmizace) u dětí téměř všech věkových skupin.

Pod roztomilým vzhledem dvou malých robotů Bo a Yana se skrývá ohromné množství funkcionalit a různých možností využití. S roboty si mohou děti hrát již od velice nízkého věku, kdy fungují jako příjemné interaktivní hračky, které dokážou reagovat na podněty, mrkat, vydávat zvuky, a tak vlastně „žít“ vedle dítěte. Roboti se umějí přizpůsobit, neboť jak děti stárnou, objevují stále nové možnosti, které Bo a Yana nabízejí – ovládání, využívání senzorů a v neposlední řadě jejich „programování“. To postupuje od velice jednoduchého vyjádření posloupností akcí pomocí obrázků, přes využití existujících výukových programovacích jazyků jako Scratch nebo Blockly, až po opravdové psaní kódu.

"Programování" chování Yany

Yana, menší robot, je v podstatě míček, který umí vydávat velké množství zvuků a svítit barvami. Tvůrci mu přisoudili roli „vypravěče“. Obsahuje několik senzorů, díky kterým dokáže poznat, co se s ní děje. Umí reagovat na různé pohyby – dotek, hod, koulení se po zemi atp. Jak se bude Yana chovat, si mohou děti určit samy pomocí příjemného uživatelského rozhraní třeba na iPadu, iPhonu, telefonech s Androidem a dalších. Yana je tím klidnějším a levnějším robotem z dvojice. Hodí se spíše pro menší děti, které ocení interaktivitu a také to, že je to ve skutečnosti vlastně míček.

Bo je „průzkumník“. Je aktivnější, živější, má kolečka a velké množství senzorů i motorů. Dá se ovládat mnoha způsoby, které se odvíjejí od věku dítěte. Umí fungovat jako jednoduché autíčko na ovládání, kde není nutné mít jakékoliv další znalosti. Jenže Bo toho dokáže mnohem více. Už děti předškolního věku s ním dokážou (např. s pomocí iPadu) vymýšlet mnoho akcí, které Bo provede. Program se na této úrovni sestavuje pomocí ikon, které vyznačují, co má robot dělat. Pokud dítě např. zatleská, Bo se rozjede podle toho, jak mu bylo v programu řečeno. Obdobně umí reagovat na stisknutí tlačítka, poplácání atd. Starší děti pak mohou programovat pomocí osvědčených výukových programovacích jazyků jako je Scratch.

Programování akcí Bo na jednoduché úrovni

Pomocí nich pak lze robota řídit, dělat podmínky (např. na rozpoznání zdi), cykly a mnoho dalšího. Bo má zároveň mnoho doplňků, které lze ovládat prostřednictvím motorů, jež má na těle. Dokáže hrát na xylofon, podávat a zvedat různé věci pomocí nástavce, nebo se přátelit s Yanou. Oba roboti se totiž umějí rozpoznat a interagují.

Co je tedy vlastně na robotech Bo a Yana tak převratného? Zdá se, že jsou schopni jednoduše motivovat děti ke hře, která rozvíjí jejich algoritmické myšlení i jejich schopnost řešit problémy. To je kompetence pro 21. století, která je využitelná naprosto ve všech oborech. Navíc děti mohou snadno své hračky vzít ven a hrát si tam s nimi, dotýkat se jich, házet je (Yana), ovládat, závodit, řešit který robot rychleji projede cestu (Bo) a mnoho dalšího.

Vývoj robotů play-i je financovaný komunitou v duchu projektů crowdfundingu (nejznámější je v této oblasti patrně Kickstarter). Podařilo se mu získat ohromný ohlas veřejnosti. V současné době bylo již prodáno přes 11 000 robotů za částku kolem 1,5 miliónů dolarů. První výrobní série robotů je vyprodána, a tak je možné se nyní dostat do druhé s doručením před Vánocemi 2014. Oba roboty i s doplňky lze zatím získat za relativně zajímavé ceny. Předpokládá se, že po kompletním vstupu na trh by mohla jejich cena stoupnout. V současné době se totiž stále jedná jen o jakési prototypy, neboť vývoj není zcela dokončen a skutečná sériová výroba se ještě nerozběhla. Další vývoj projektu můžete den po dni sledovat na blogu Hacking Play.

Jedno je ale již dnes jasné. O úspěchu projektu nemůže být pochyb. 

 

Poznámka: Všechny obrázky byly převzaty z balíčku materiálů určených pro média - Media Kit.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 03. 03. 2014
Zobrazeno: 4856krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MOLDŘÍK, Karel. Play-i jako hračka rozvíjející logické myšlení. Metodický portál: Články [online]. 03. 03. 2014, [cit. 2019-08-25]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/18411/PLAY-I-JAKO-HRACKA-ROZVIJEJICI-LOGICKE-MYSLENI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.