
Význam infografiky ve výuce
Autor: Ramil ŠambazovTento článek vznikl jako studentská práce | |
---|---|
![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Článek zdůvodňuje využití infografiky ve výuce, popisuje ji a na příkladech ukazuje, jak ji aplikovat. |
Klíčová slova: | kompetence, informační gramotnost, Bloom, digitální gramotnost, vizuální gramotnost, infografika, Kathy Schrock |
Infografika je vizuální reprezentace informace, která zvyšuje potenciál žáků pochopit látku a přidává přehlednost.
Jako lidé používáme naše smysly paralelně a zpracováváme informace přicházející prostřednictvím různých komunikačních kanálů ve stejnou dobu. Podle R. Mayera jsou žáci „díky procesu vytváření spojení mezi slovy a obrázky schopni dospět k hlubšímu porozumění“ ([1], str. 4). Tato myšlenka je ústředním bodem teorie výuky využívající vizuální reprezentaci informace.
Informační grafika nebo "infografika" je tu již dost dlouho. Za první známý příklad je v historii infografiky uváděn diagram od Florence Nightingale z roku 1857 (viz obrázek). Infografiky od té doby existovaly v mnoha různých podobách, ale v posledních několika letech, možná též díky nástupu technologií a síťové generace, jejich význam roste. Infografiky jsou všude. Můžeme je spatřit na internetu, v televizním vysílání, v knihách a odborných časopisech. Studenti denně prohlížejí a sdílejí infografiky na sociálních sítích.
![]() |
Diagram Florence Nightingale z roku 1857 |
Typy infografik
Kathy Schrock, jejíž blogový příspěvek [2] byl pro tuto práci inspirací, rozlišuje tyto typy infografik:
- Statistická - obsahuje shrnutí nebo přehled údajů;
- Procesní infografika - demonstruje lineární nebo větvený proces;
- Časová osa - ukazuje průběh dané problematiky v čase;
- Informační - leták s klíčovými údaji;
- Infografika založená na výzkumu - vyjadřuje výsledky;
- Interaktivní infografika - umožňuje uživateli obsah ovládat;
Kdybychom aplikovali Bloomovou taxonomii výukových cílů při práci s infografikou, mohlo by to vypadat třeba takto:
- Zapamatovat - popsat informace prostřednictvím vizualizace (například tabulky, grafy, fotografie, videa nebo mapy).
- Porozumět - vyjádřit, ilustrovat informace s využitím digitálních technologií a vizuálního zobrazení.
- Aplikovat - navrhnout a interpretovat text ve vizuální podobě.
- Analyzovat - shromáždit příslušné informace z více tištěných a digitálních zdrojů, posoudit důvěryhodnost a přesnost jednotlivých zdrojů, integrovat a analyzovat obsah prezentace.
- Hodnotit - provést srovnání, uvést klady a zápory.
- Tvořit - organizovat informace do přehledné podoby a zlepšit porozumění obsahu.
Nástroje pro tvorbu infografiky
Infografiku můžeme vytvořit v některém z grafických editorů, pokud ovšem umíme dobře využívat možnosti těchto programů. Jelikož nejsou všichni dostatečně zdatní v ovládání grafických editorů, může se hodit použít některý ze specializovaných nástrojů. Inspirovat se můžete například v mém přehledu Nástroje a zdroje pro tvůrce infografiky.
Využití ve výuce
To, co dělá infografiku tak přitažlivou pro výuku, je způsob, jakým rozšiřuje studentům přirozený způsob hledání a nacházení vzorů či souvislostí v tom, co vidí. Existují dva základní způsoby, jak infografiku využívat k podpoře výuky a učení. Může být buď nástrojem učitele, nebo žáka.
První způsob spočívá ve využití již vytvořené infografiky ke snadnějšímu pochopení obsahu výuky. Kathy Schrock ukazuje následující dva příklady [2] - Příběh dvou Jídel, který by se hodil při výchově ke zdraví a Literární Mapa Manhattanu, na níž se američtí žáci seznamují s místy, kde pobývaly slavné literární postavy.
Druhým způsobem začlenění infografiky do výuky je vlastní tvorba, kdy se žáci zaměřují na informování nebo shrnutí výsledků své práce. Vytváření infografiky vede studenty k aktivnímu zapojení do procesu poznávání a rozvijí hned několik kompetencí. Žáci pracují s barvami, písmy a rozvržením pracovní plochy (vizuální gramotnost), prezentují vytvořené infografiky, aby přesvědčili nebo informovali čtenáře či posluchače (mediální gramotnost), využívají informační technologie a vizualizaci dat (digitální gramotnost). A hlavně – žáci demonstrují své dovednosti, jak umí zpracovávat informace (informační gramotnost).
Závěr
Aktivity spojené s hledáním souvislostí či snahou pochopit nebo vizuálně vyjádřit určité skutečnosti na základě analýzy dat jsou stále více nedílnou součástí výukových postupů (viz Horizon Report 2010). Vizualizace dat ve spojení s technologiemi vytváří kombinaci hodnou školy 21. století.
Citace: |
| ||
---|---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 4158krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

K dalšímu studiu:
Jana Baluchová - Infografika ako nástroj vzdelávania