Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií
Odborný článek

Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií

16. 11. 2015 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička
Spoluautor
Ira David Socol

Anotace

Zpráva o politice amerického školského obvodu Albemarle ve Virginii v oblasti zavádění programu využití vzdělávacích technologií formou 1:1.

Tou nejdůležitější vlastností spojenou s využitím moderních vzdělávacích technologií je jejich schopnost umožnit i takové věci, které byly dříve nemožné, a to nejen bez technologií, ale i s nimi. Současné technologie podporují otevřenost, propojení, individualizaci a flexibilitu. Budete-li se ale snažit je zavádět bez změny politiky a výukových postupů, je skoro jisté, že dokážete svým žákům jen uškodit.

Náš starý známý Ira David Socolčlánku Edutopia [1] dále uvádí, jaké postupy zvolili v jeho domovském školském obvodě Albemarle County Public Schools (Virginia, USA), který vybavuje žáky přenosnými notebooky plošně s cílem optimalizovat výukové využití nejnovějších technologií.

Žáci jako administrátoři

Jestliže dáme žákům na 2. stupni k dispozici počítač formou 1:1, dáváme jim právo si spravovat systém podle svého. (Tím spíše to platí u jejich vlastních přístrojů.) Mohou instalovat aplikace, provádět nastavení, přizpůsobovat vzhled ad. Děláme to proto, že právě toto je kompetence, kterou nutně potřebují získat. Skutečné personalizace výuky nelze dosáhnout, když za ně vše řídíme sami.

Pokazí někdy něco? Ovšemže ano. Jsou to děti. V takovém případě máme výhodu, že pracují na školních přístrojích. Jsme totiž schopni snadno a rychle celý systém obnovit. Je pozoruhodné, že žáci našich základních škol potřebují takový zásah poměrně často, středoškoláci již téměř vůbec.

Dostatek nástrojů

My se v našem obvodě orientujeme na využití plnohodnotných přenosných počítačů vybavených větším množstvím různých programů, specializovaných aplikací a dokumentů. Snažíme se zajistit, aby žáci měli pro každou činnost k dispozici alespoň tři různé způsoby, jak ji realizovat. Psát mohou v Google Apps, v Microsoft Wordu nebo v Open Office Writeru. Máme půl tuctu různých kalkulaček a všechny druhy organizátorů. Používáme 4 různé způsoby převádění textu na mluvené slovo. (Pozor, možnost nechat si přečíst to, co jsem napsal, má velký didaktický potenciál). Vedeme žáky k tomu, aby sami nacházeli ty nejvhodnější postupy. Proto uplatňujeme tzv. Toolbelt Theory (teorie nástrojového pásu = hojnost různých užitečných nástrojů).

Dostupnost

Naše počítače obsahují vše, co lze nalézt např. též na flash disku MITS Freedom Stick suite, který distribuuje žákům Michiganská technologická služba školám (Michigan's Integrated Technology Supports) a na němž lze nalézt komplexní podporu práce žáků – Open Office, Text-To-Speech systém, kalkulátor, mind mapper podobný Inspiration, zvukový editor Audacity a mnoho dalších nástrojů.

Je zřejmé, že právě onen flash disk může být docela vhodným řešením pro ty, kteří pracují na svých přenosných počítačích. Osvobozující flash disk existuje pro Windows i Mac OS. Mnohem větším oříškem je všechny tyto volně dostupné základní nástroje najít i na mobilních platformách implementovaných na tabletech. Nezbývá než počítat s určitým omezením a orientovat se na multiplatformní aplikace. Základem mohou i zde být cloudové kancelářské balíky Googlu či Microsoftu. Žádný žák nesmí při výukových činnostech narazit na formální překážky.

Všudypřítomnost

Pro skutečně soustavné poznávání existuje ještě důležitější podmínka, než je dostupnost nástrojů. Je to možnost potřebné informace získat kdykoli a kdekoli (viz transaktivní paměť). Tady asi budeme zatím moci Ira Socolovi jen závidět. V jejich obvodu se podařilo zavést samostatný na mobilních operátorech nezávislý vzdělávací LTE-4G systém, který slouží vzdělávacím účelům a provozovat ho smějí pouze neziskové organizace. Žáci i učitelé tak získali jedinečnou možnost vysokorychlostního přístupu skutečně odkudkoli. Obvodní šéf technologického oddělení Vincent Scheivert za implementaci tohoto systému získal letos prestižní CoSN Withrow Award.

Zdá se, že heslo visící v kanceláři ředitele školského obvodu Albemarle, „když všichni, tak všichni“, je bráno opravdu vážně. Co myslíte, bylo by hodně neskromné něco podobného požadovat od naší Strategie digitálního vzdělávání?

BYOD a otevřený přístup

Ve všech školních budovách obvodu a kolem nich jsou prostřednictvím wi-fi k dispozici 2 sítě. Jedna je uzavřená a používá se pro žákovské či učitelské přístroje. Druhá je veřejná. K té lze připojit cokoli (včetně vlastních přístrojů žáků a rodičů). Tak je možné zároveň umožnit jak výuku plánovanou a kontrolovanou (Universal Design for Learning), tak nezávislou samostatnou činnost žáků, rodičů či návštěvníků škol. Učitelé například sbírají staré chytré mobily, nastaví je tak, že se na nich nedá telefonovat, ale fungují vybrané aplikace, a používají je ve výuce.

Chceme, aby školy byly vnímány jako místo, kde jsou dostupné informace i nástroje pro jejich zpracování.

Doporučení rodičům

Kolik času mohou děti trávit u počítače? Jak nastavit filtrování? Proč jsou tyto záležitosti důležité? Snažíme se navázat kontakt s rodiči a pomáhat jim orientovat se v současné technologiemi ovlivněné době, v níž se změnily způsoby komunikace i učení. O tom, že všeho moc škodí, není pochyb. Naše děti nesmějí zůstávat pod přímým vlivem technologií nepřetržitě po celý den. Chceme, aby si hrály venku před domem s kamarády. Právě rodiče by měli zajistit, aby spojení dětí on-line bylo vyváženo přímým off-line kontaktem. Pomáháme jim s nastavením domácího filtrování a doporučujeme zajistit vypnutí všech zařízení na noc. Zároveň ale všem vysvětlujeme, že není lepšího filtru než fyzická blízkost rodičů a dětí.

Udržujeme naše komunikační kanály otevřené a věříme, že budujeme model vyvážené výchovy.

Důležité je chování, ne technologie

Nemáme žádná specifická pravidla chování vztahující se pouze na technologie. Podle nás není rozdíl mezi obtěžováním prostřednictvím přímého kontaktu, papíru či internetu. Nerozlišujeme mezi úmyslným poškozením přístroje propůjčeného k osobnímu užívání a poškozením jakéhokoli jiného školního zařízení. Máme jednotná pravidla chování a snažíme se, aby je všichni přijali a akceptovali.

Utrácejte s rozumem

Dokázali jsme přejít ze stavu 1:3 (tři žáci na počítač) k 1:1 bez zvýšení rozpočtu na technologie. Podstatou tohoto úspěchu byla rozumná volba typu počítače a dojednání množstevní slevy. Dnes platíme za robustní notebooky méně než jiné obvody za tablety. (Podařilo se mi najít, že se jedná o jednu z verzí Lenovo ThinkPad s Windows 8. Naposledy zaplatili za 2700 ks 1.2 mil dolarů). Neplatíme za opravy a údržbu, to s pomocí žáků děláme sami. Neplatíme za správu, každé léto aktualizujeme (obnovujeme) přes 10 tisíc disků žákovských počítačů. Žádáme rodiče, aby nám věnovali vyřazené chytré telefony, a používáme je jako alternativu k počítačům. Kromě Microsoft Office a Adobe Creative Suites je veškerý náš další software buď open source nebo freeware.

Snažíme se fondy, které máme na technologie, používat na podporu žáků. Děláme s málem co nejvíce. (Jistě si řeknete, že na to, co je málo, se mohou názory dost různit.)

Věříme dětem

Je to sice fráze, ale funguje to. Věříme našim dětem a ony ve většině případů dělají správné věci. Právě toto je hlavním principem našeho snažení.

Další plány obvodu Albemarle v oblasti implementace technologií detailně popisuje tento dokument: Educational Technology Plan for Albemarle County Public Schools 2015-2018.

Literatura a použité zdroje

[1] – SOCOL, Ira David. The Basics of Open Technology. 2015. [cit. 2015-11-4]. Dostupný z WWW: [http://www.edutopia.org/blog/the-basics-of-open-technology-ira-socol].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
21. 11. 2015, 12:38
Situace a činnost probíhající na školách okresu Albemarle je obdivuhodná. Ne vše z toho bych podpořil, ale rozhodně je to velice zajímavé. Za nejpozoruhodnější považuji samostanost rozhodování, kterou školští šéfové z Albemarle uplatnili.
Vznesl jsem dotaz na diskusním fóru Edutopie, zda je takovýto stupeň volnosti v USA běžný. Z odpovědí se mi nejvíc líbila reakce profesora Callahana: "I think the real key in Albemarle is that the district-level leaders provide the autonomy to their teachers. This is probably the exception, but it doesn't need to be. They still do everything that they can to meet all of the legal requirements from their state and the federal government, but they're much more willing to look past some of the strictures that many other districts place on themselves in how they interpret some of those directives from above."
Tedy nikoli jakási moudrá koncepce vymyšlená badateli kdesi ve výzkumných ústavech, vnucovaná školám všemocným Ministerstvem, ale svobodná volba postupů a svobodné rozhodování škol a učitelů "v terénu". V praxi tomu musí pomoci politici na okresní úrovni, kteří svoje učitele "kryjí" před státními úředníky.
Optimisticky a sebevědomě soudím, že učitelé na českých školách nejsou blbější než ti v okresu Albemarle. Ale tu svobodu rozhodování nemají a - když se to nechá na rozhodnutí Ministerstva - ani nikdy mít nebudou.
 
BTW, v článku se píše: "Budete-li se ale snažit je zavádět bez změny politiky a výukových postupů, je skoro jisté, že dokážete svým žákům jen uškodit." Prozradí pan autor, jakou změnu politiky má na mysli?
 
 
Bořivoj Brdička
27. 11. 2015, 12:22
Opravdu mě mrzí, že reaguji tak pozdě. Po několika dnech přestávám reakce na článek sledovat tak často, jako u nového.Musím ale panu Kocourkovi poděkovat. Je skvělé, že se spojuje přímo s prostředím, o němž se zde píše. Navíc je jeho diskuzní příspěvek i velmi zajímavý. Připouším, že Ira Socol není zcela běžný koordinátor technologií a netvrdil jsem, že jejich obvod je typickou ukázkou toho, jak to v USA vypadá všude. Sledujeme ho již dlouho a jeho myšlenky považujeme za inspirativní. Opětovně mi slíbil, že se do vlasti svého dědečka vypraví a navštíví nás. V tom případě vás pozvu na přednášku.
A teď k té politice. Jsem na ni vysazen, protože nám zatím vysloveně brání technologie do škol zavádět. Základní podmínkou je změna didaktických postupů, kterou ovšem nelze realizovat bez toho, že oficielně přiznáme, že to tak má být. Jinak takoví nadšenci, jako Socol, u nás narážejí na většinový odpor svého okolí. Školský obvod Albemarle má tu výhodu, že je zde přístup již sjednocený a všichni vědí, co chtějí. U nás jsou k něčemu podobnému nejblíže v Moravskoslezském kraji, ale je třeba dělat víc. SDV zjevně bude mít s realizací velké potíže. To je politika!Domívat se, že se bez ní pohneme a učitelé sami od sebe začnou technologie správným způsobem využívat, to je naivní.
E Kocourek
27. 11. 2015, 16:00
Po prostudování situace v obvodu Albemarle, vyznačující se mimořádnou svobodou učitelů, pan Brdička usoudil, že receptem pro Česko je utáhnout šrouby ještě více a ministerská moudra hrnout do škol ještě větším tlakem. 
"Základní podmínkou je změna didaktických postupů ..." -- Není. Ta změna klidně může přijít jako samovolný následek používání technologií.
"... kterou ovšem nelze realizovat bez toho, že oficielně přiznáme, že to tak má být." -- Ale kdepak! Tu změnu by stejně tak šlo realizovat, kdyby vrchnost oficiálně přiznala, že do toho nikomu (kromě ředitele školy, studentů a jejich rodičů) nic není.
"nadšenci, jako Socol, u nás narážejí na většinový odpor svého okolí." -- Možná naráží a možná nenaráží na odpor okolí, ale hlavně naráží na podmínky (zákony, předpisy) nastavené státem. 
"Školský obvod Albemarle má tu výhodu, že je zde přístup již sjednocený a všichni vědí, co chtějí." -- Úplně mimo! Obvod Albemarle má tu výhodu, že si tam mohou dělat, co sami uznají za vhodné a že jim do toho nekafrá žádné ministerstvo.
"Domívat se, že se bez ní pohneme a učitelé sami od sebe začnou technologie správným způsobem využívat, to je naivní." -- Fajn, k této naivitě se ochotně hlásím. Když české učitele přestanete svazovat (a nutit dělat naprosté kraviny), budou dělat správné a potřebné věci sami. Stejně jako v obvodu Albemarle. Zeptejte se pana Socola, které ministerstvo ho drželo za ručičku a radilo mu, co má dělat! 
Bořivoj Brdička
2. 12. 2015, 09:37
Obvod Albemarle zařadil do svého teréního výzkumu zabývajícího se připojováním znevýhodněných žáků do internetu (čili inkluzí) ředitel CoSN Keith Krueger:Repurposing Educational Spectrum to Address Digital Equity: Case Study: Albemarle County Public Schools, VA.
Bořivoj Brdička
18. 12. 2015, 17:46
Flexibilní třída podle Albemarle - https://youtu.b…cJcRKYxA

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.