Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Herní výukový systém Games Learning Soci...

Ikona informativni

Herní výukový systém Games Learning Society

Autor: Jakub Pivec
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o dalším systému řešícím komplexně zařazení her do výukových aktivit žáků tak, aby učitel mohl jejich činnost ovlivňovat a výsledky využívat.
Klíčová slova: GlassLab, James Gee, Games Learning Society, Virulent, Progenitor X, Citizen science, Fair play, Econauts, Anatomy browser, Soul of a place

V tomto článku vám představím herní výukový portál Games Learning Society (dále jen GLS), který se stejně jako Herní výukový systém GlassLab zaměřuje na tvorbu a vývoj anglicky mluvících edukačních her. Základnou portálu GLS, jehož spoluzakladatelem je autor teorie videoher James Paul Gee, je vývojové a výzkumné studio na University of Wisconsin-Madison ve Spojených státech [1]. To, jak autoři portálu uvádějí, se věnuje nejen vyvíjení a vytváření nových výukových her, ale snaží se svou činností propojovat lidi zaměřené na edukační hry. Proto též pořádají různé kulturní akce, besedy a konference pro vývojáře a návrháře her po celém světě.

Hlavním obsahem portálu GSL jsou inovativní vzdělávací hry. Aktuálně je v nabídce deset her, které se zaměřují na vzdělávání v oblasti biologie člověka, občanské výchovy, sebekontroly, programovaní a zlepšování empatie a gramotnosti žáků.

Pro samotné hraní je nutné si vytvořit zdarma vlastní účet (e-mail je vyžadován jen pro roli učitele). Většinu her lze pak spustit v internetovém prohlížeči s podporou Unity web player. Jedná se o rozšíření, které je nutné stáhnout a nainstalovat. Unity web player však podporuje pouze některé prohlížeče (Internet Explorer, Firefox, Safari a Operu), takže například na Google Chrome si žádnou hru z GLS nespustíte. Učitel si na svém účtu může vygenerovat kód pro skupinu žáků, kteří se mohou po zadání klíče do skupiny přihlásit, ale jediné, co tato skupina prozatím nabízí (na rozdíl od GlassLab), jsou diskusní fóra k jednotlivým hrám.

Nabídka her GLS

Název Věková kategorie Popis hry Platforma
Virulent
„Buď virus!“
15 a více
  • strategie
  • biologické systémy
  • simulace v mikrosvětě s viry, buňkami a imunitním systémem
Unity web player / prohlížeč
Progenitor X
„Pomocí biomedicínské technologie zachraň svět před zombie.“
15 a více
  • tahová hra
  • logická, skládanková hra (puzzle solving)
  • základní vědecké principy
  • vztahy mezi buňkami, tkání a orgány
Unity web player / prohlížeč
Citizen science
„Zachraň jezero, kterému hrozí eutrofizace.“
11–20
  • dobrodružství
  • řešení ekologických problémů
  • vědecké postupy – argumentace
Unity web player / prohlížeč
Fair play
„Jamal a jeho studium na vysoké škole.“
11–20
  • sociální problémy
  • problematika předsudků a zaujatostí
Unity web player / prohlížeč
Econauts
„Jaké jsou ekologické následky lidského konání?“
11–20
  • vliv průmyslu na životní prostředí
  • různé role, porovnání
  • rozhodování a řešení následků
  • dopady reálného světa (ekologie)
  • tvořivost, multiplayer
PC a MAC nutno stáhnout
Anatomy browser
„Poznej lidské tělo.“
11–20
  • anatomický katalog
  • svaly, orgány a biologické systémy lidského těla ve 3D
Unity web player / prohlížeč
Soul of a place
„Jsi autorem prvního amerického průvodce z roku 1930.“
11–20
  • historie USA v 30. letech 19. stol.
  • popsání velké hospodářské krize v USA
K dispozici pouze demo verze.
Unity web player / prohlížeč

Následující hry jsou na GLS portále nehratelné.

Crystals of Kaydor
„Robot hledající pomoc na cizí planetě.“
11– 20
  • prosociální chování
  • poznávání emocí
Hra je ve fázi testování.
iPad
Tenecity
„Ovládej sám sebe!“
11–20
  • meditativní aplikace
  • podpora duševní pohody
  • seberegulace
???
OZTOC
„Nalákej a objevuj bioluminiscenční tvory z hlubin.“
6–10
  • fyzické komponenty (kostičky)
  • učení pomocí pokus/omyl
  • spolupráce, rozhodování
  • tvořivost
instalace v muzeu 

Mimo her nabízí portál GLS další tři nástroje, které vzdělávání pomocí her podporují. Je to ADAGE (Assessment Data Aggregator for Game Environments) pro analýzu výukových výsledků žáků. Tento nástroj je zatím ve fázi vývoje, nabízena je jen beta verze, která neběží na GLS portálu a je nutné si ji nainstalovat na vlastní server. Konečným cílem vývoje je Neviditelné hodnocení.

Další nástroj, Studio K, je určen pro učitele, kterým se snaží poskytnout kompletní podporu při vzdělávání žáků v oblasti vývoje a tvorby vlastních počítačových her v programovacím prostředí Microsoft Kodu. Studio K nabízí nejen sadu podpůrných nástrojů pro učitele, ale také teoreticko-didaktickou základnu pro výuku zaměřenou na vyvíjení a vytváření počítačových her. Součástí studia K je i online podpora odborníků, kteří pomáhají učitelům.

CALL je poslední produkt v nabídce GSL. Jedná se o evaluační dotazník zjišťující vhodné formy vedení výuky využívající nabízené aplikace. Cílem průzkumu CALL není hodnotit pedagogické pracovníky, ale najít možnosti, jak zlepšit a posílit vzdělávání žáků pomocí lepšího pedagogického vedení.

I přesto, že se jedná o čistě proamerický vzdělávací portál, který je pouze v angličtině, mohou být některé hry použitelné i v našich podmínkách. Například hra Citizen Science zaměřená na záchranu jezera může žákům nejen zlepšit angličtinu, ale též zvýšit povědomí o aktuálních ekologických problémech. Virulent zase nabízí způsob, jak žáky zábavně seznámit s viry, buňkami a imunitním systémem.

Virulent Game Trailer

Že by GLS přišla s dalším velkým průlomem v oblasti výukových her, jak tomu je třeba zrovna u GlassLab, se asi říci nedá. Portál působí jako skutečná beta verze, které chybí řada dodělávek. Mnoho her zatím nefunguje, jsou jen v demo verzi nebo teprve ve vývoji. Nástroj pro analýzu výsledků žáků ADAGE, který možná jednou může být velmi zajímavý, je zatím ve stadiu zrodu a nelze ho prakticky použít. GLS má ve srovnání s Glasslabem tedy zatím co dohánět. Možná to bude tím, že nemá tak štědré sponzory – GLASS Lab Gets $10 Million to Gamify Education. O to větší však má potenciál teoretický a vědecký.

Games and Education Scholar James Paul Gee on Video Games, Learning, and Literacy


Citace:
[1] - HEROLD, Benjamin. Researchers See Video Games as Testing. 2013. [cit. 2016-1-15]. Dostupný z WWW: [http://www.edweek.org/ew/articles/2013/08/07/37gam...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 25. 01. 2016
Zobrazeno: 2072krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PIVEC, Jakub. Herní výukový systém Games Learning Society. Metodický portál: Články [online]. 25. 01. 2016, [cit. 2020-07-09]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20673/HERNI-VYUKOVY-SYSTEM-GAMES-LEARNING-SOCIETY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.