„Když se spojíme, není nic, co bychom nedokázali.“ Teacher2Teacher |
Proč učím? To je otázka, kterou sám sobě kladu denně. Proč jsem ještě pořád ve škole, a ne někde jinde? Snad proto, že mě to zatím nepřestalo bavit. Že mě to ještě stále někam posouvá, nutí vymýšlet nové věci. A když žáci vidí smysl, daří se jim a dělají pokroky, je radost u toho být. Někdy ovšem radost vystřídá smutek. To potom člověk hledá motivaci a oporu, kde se dá. A tu největší často najde u kolegů učitelů.
Nedávno jsem na Twitteru objevil aktivitu #WhyITeach organizovanou skupinou Teacher2Teacher, v níž učitelé hledají odpověď na to, proč učí. V této komunitě můžete sdílet zajímavé zdroje, učit se od ostatních, společně řešit důležité problémy, které sami vyřešit nedokážete, nebo se zapojit do různých diskuzí. K aktivním členům patří například Sarah Brown Wessling. Toto je jeden z jejích tweetů: „Zjistila jsem, jaký je rozdíl mezi tím, když učíte psaní a když učíte budoucí spisovatele.“
V prostředí Twitteru je komunita propojena prostřednictvím hashtagu #T2T. Tweety, které ho používají, většinou obsahují otázku, na kterou někdo hledá odpověď. Buď odpovíte a pomůžete tak druhým, nebo danou zprávu pošlete dál (retweet) a přitom třeba přidáte otázky vlastní. Touto cestou se lze zapojit do diskuze a získat užitečné tipy a rady. V komunitě je řada špičkových čelných učitelů (Hippelova technologická inovace ve školství), to znamená, že naděje na získání skutečně fundované odpovědi je značná. T2T najdete kromě Twitteru také na Facebooku.
Přemýšlel jsem, jak bych na titulní otázku stručně odpověděl já sám. Co je tím hlavním důvodem, proč jsem ještě pořád učitelem, a ne třeba zaměstnancem banky? Má odpověď je krátká (dokonce se vešla do šesti slov), ale výstižná. Učím, abych inspiroval a byl inspirován. Poslal jsem ji komunitě T2T v podobě retweetu a ten následně spustil řetězec dalších událostí.
Tím, že šlo o retweet, jsem nejen zveřejnil svou odpověď, ale současně sdílel i původní příspěvek Emily Clare (na obrázku), díky němuž jsem se o aktivitě #WhyITeach na počátku dozvěděl. Emily je ředitelkou Avonworth High School v Pittsburghu, kterou jsem nedávno v rámci programu IVLP navštívil, a jsem s ní v kontaktu. Emily mi následně poslala odkaz na příručku k akci #WhyITeach.
Po seznámení se s instrukcemi v příručce jsem celou událost sledoval na Twitteru a pročítal si odpovědi dalších učitelů i to, jak v rámci svých škol či komunit tyto odpovědi sdílejí. A pak mě to napadlo. Musíme do této akce zapojit české učitele a učitelky a jejich školy. Nasdílel jsem příručku svým přátelům Pepoušům ze skupiny GEG Učte s námi a společně jsme uvažovali, jak akci uchopit a zrealizovat v českém podání. Aniž bych se jim o tom předem zmínil, moje první myšlenky vedly nikoliv k papírové formě, ale k elektronické. Je to však napadlo taky, dokonce dokázali jít ještě dál.
Petra Boháčková založila elektronické nástěnky, jednu českou a jednu anglickou, a na ně jsme začali vkládat své bubliny sdělující, proč učíme. Někdo pro odpověď použil aplikaci na tvorbu komiksů, někdo navíc zapojil i aplikaci pracující s technologií GreenScreen, někteří vyplnili své bubliny na tabletu pomocí aplikace Skitch nebo použili úplně něco jiného. Na čem a jak kdo pracoval, nebylo ve výsledku až tak důležité. Důležitější byl obsah.
Chceme naši online aktivitu sdílet dál, nejen v české komunitě učitelů, ale i ve světě. Nakonec si nás díky Twitteru všimli i v T2T a umístili naše příběhy do svého výběru na Storify. Nechcete se přidat i vy a vyprávět svým kolegům, žákům a jejich rodičům o tom, proč učíte a co vás vede k tomu tuto profesi vykonávat? Bylo by skvělé, kdyby se počet učitelů sdílejících své příběhy rozšířil.
Bublinu si můžete stáhnout zde.
Co bude ve vaší bublině? V čem ji vytvoříte? Zkusíte to bez papíru? Prosím, podělte se s námi.
Poznámka: Původně publikováno v anglické verzi jako #WhyITeach na blogu autora.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Americký program IVLP o vzdělávacích technologiích.
Ostatní články seriálu: