Je to již neuvěřitelných 10 let, kdy jsme poprvé informovali o výukových možnostech GPS (též viz Vydejte se vstříc dobrodružství s geocachingem). Svět ovlivněný technologiemi se od té doby hodně změnil. Tehdy nebylo úplně samozřejmé mít k dispozici mobilní přístroj s GPS přijímačem, dnes ho má pomalu každý. Realizovat aktivitu podobnou geocachingu, která připomíná bojovku odehrávající se mimo školu, při níž jaksi samovolně dochází k poznávání množství historických a geografických souvislostí se vztahem k látce obsažené ve vzdělávacích programech, je proto v současné době mnohem snadnější.
Právě ona rozšířenost chytrých mobilních zařízení vybavených GPS samozřejmě vede ke snaze využít ji komerčně. Díky tomu jsme v posledních dnech svědky obrovského celosvětového zájmu o hru, která v sobě některé prvky geocachingu obsahuje. Je to Pokémon GO od Nintenda, kterému se podařil vrcholný marketingový tah, když umožnil hraní na všech běžných mobilních platformách na první pohled zdarma. (Pozor, jen přístupové údaje uživatelů přihlašujících se přes Google účet umožňující nejen geolokaci ale i čtení mailů mají určitě značnou cenu!) Letos v létě tak tato hra vyvolala vlnu zájmu, kterou pomohla šířit i většina médií, včetně našich. Dá se tedy očekávat, že se s tímto fenoménem setká i běžný český učitel.
Zamysleme se proto nad tím, zda lze tuto hru použít výukově a jak. Názory se různí. Je však jisté, že na ní lze něco pozitivního najít. Například kalifornský angličtinář David Theriault ve svém blogu idea FM uvádí hned 14 důvodů, proč je přesvědčen, že aplikace jako Pokémon GO představují budoucnost vzdělávání (14 Reasons Why Pokemon GO Is The Future Of Learning) [1]:
Zdá se, že některé zde uvedené položky jsou dost podobné, jiné zase vyvolávají pochybnosti (11). Pokusím se shrnout to podstatné. Pokémon GO je hra, která má půvab v tom, že podporuje kooperaci lidí (a zároveň též soutěž). Její další přímý výukový efekt je diskutabilní. Na rozdíl od geocachingu si totiž uživatel nemůže určovat, kde se virtuální pokémoni budou vyskytovat. To určuje použitý algoritmus spolu s autorským týmem, který občas musí zasáhnout, nacházejí-li se virtuální příšerky v místech zcela nevhodných (hřbitov, kostel apod.). Takže není v silách učitele nasměrovat žáky přesně tam, kam potřebuje (viz bod 6 a 7).
Přesto jsem přesvědčen, že má smysl (třeba právě teď o prázdninách) dětem seznámení s touto hrou umožnit. Ne proto, aby zvítězily ve sbírání pokémonů. Hlavním cílem by mělo být nenásilné seznámení s mobilní GPS navigací (což David Theriault překvapivě nezmiňuje), které bude následováno jinými výukově mnohem hodnotnějšími aktivitami kontrolovanými učitelem.
Důkazem obrovského zájmu mládeže o Pokémon GO pár dnů po uvolnění pro Evropu jsou příspěvky našich yotuberů. Nebudu vás nutit zhlédnout vrcholně populární song od Mishy, podívejte se raději na výtvor nadějného muzikanta Víti Sourala:
Vít Soural & Vláďa - Lovci pokémonů (Official Video)/ ČESKÝ POKEMON GO SONG
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.