Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Virtuální učitel v Georgii

Virtuální učitel v Georgii

Článek popisuje, jak školský obvod Bibb v americké Georgii řeší nedostatek pedagogů využitím služeb zkušených učitelů, kteří jsou dostupní prostřednictvím internetu.

Obvod Bibb v americké Georgii se potýká s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. Proto se jeho zodpovědní činitelé (školská rada) rozhodli formou experimentu vyzkoušet služby firmy Proximity Learning. Ta nabízí kvalifikované (a certifikované) učitele pracující „virtuálně“, tj. na dálku. Použité označení „virtuální“ moc nesedí, je reliktem doby, kdy jsme činnosti realizované online od prezenčních mohli jasně oddělit. V USA se ale vžilo takto označovat všechny online realizované výukové aktivity včetně tímto způsobem fungujících virtuálních škol. Tento případ je však jen velmi málo virtuální. Škola, žáci i učitelé jsou skuteční. Pouze spojení mezi nimi je realizováno prostřednictvím videokonferenčního systému.

Výuka v režii Proximity Learning je spíše tradiční. Virtuální učitelé se rekrutují hlavně z řad důchodců či učitelek na mateřské. Jedná se samozřejmě o zkušené pedagogy schopné žáky zaujmout. Typicky pracují z domova. Je-li výuka v tomto případě postavena na videokonferenci, pak jejím základním prvkem nutně musí být frontální výklad snažící se hendikep vyvolaný vyšší transakční vzdáleností kompenzovat zajímavým obsahem, netradičním, technologiemi podporovaným pojetím a zaváděním interaktivních prvků (především zpětnou vazbou pomocí chatu).

Náklady na virtuální učitele jsou dle představitelů školského obvodu Bibb srovnatelné s učiteli prezenčními [1]. Virtuální učitel je stojí 48000 $ ročně, ale je třeba připočítat ještě 12600 $ na mzdu nekvalifikovaného asistenta přítomného ve třídě (viz průměrný plat učitelů v USA). Ten se vzdáleným učitelem úzce spolupracuje a dle jeho instrukcí pomáhá žákům realizovat předem připravené výukové aktivity.

Tento projekt je sice na samém počátku, ohlasy jsou však velmi pozitivní. Podařilo se překonat i počáteční nedůvěru rodičů. Důvodem velkého zájmu žáků, kterým zatím tento způsob výuky nezevšedněl, může možná být nasazení technologií. Úspěch ale jistě závisí též na schopnostech virtuálních učitelů. Dobrý virtuální učitel s asistentem je, zdá se, lepší než špatný učitel ve třídě přítomný. Přesto si v obvodě Bibb uvědomují, že by toto řešení nemělo být trvalé. Snaží se hledat schopné pedagogy, kteří by mohli ty virtuální ve třídách nahradit.

Myslím, že je třeba tuto jejich snahu považovat za správnou. Chce se mi jen dodat, že i prezenční učitel dnes musí s technologiemi pracovat a umět žáky zaujmout.

Citace a použitá literatura:
[1] - HONAKER, Andrea. That face on the large screen? It’s your new Bibb County teacher. 2016. [cit. 2016-12-10]. Dostupný z WWW: [http://www.macon.com/news/local/education/article1...].  
Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Příspěvek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.