Portál Educating Modern Learners již snad není třeba představovat. Spomocník na něj naráží poměrně často (EML). Pánové za jeho aktivitami stojící (Will Richardson a Bruce Dixon) nedávno publikovali studii 10 Principles for Schools of Modern Learning: The Urgent Case for Reimagining Today’s Schools (10 zásad moderního učení pro školy: Naléhavá potřeba změnit představu o současných školách) [1]. Koncentrují do ní své poznatky z mnohaleté pomoci školám k úspěšnému zavedení změn odpovídajících současnému vývoji světa. Podívejme se, co se tam píše.
Svět se vyvíjí stále rychleji, školy však nejsou ve většině případů schopny na změny adekvátně reagovat. Je pravdou, že existují celé školské systémy, které se o transformaci docela úspěšně pokoušejí (Finsko, Nový Zéland, Ontario, Britská Kolumbie a Alberta v Kanadě). Zatím jsou však spíše jen výjimkou. Změnit školu je velmi obtížný úkol. Je třeba transformovat roli učitele, výukového obsahu, hodnocení ad. – ne jen upravovat. Musí se přehodnotit vztahy žáků, učitelů, vedení škol i rodičů. Zvýšit transparentnost výukového procesu a schopnost žáků pracovat v globálně propojeném světě. Soustředit se v první řadě na to, aby docházelo k soustavnému, hlubokému, aktivnímu poznávání.
Je k tomu třeba jasná vize, pevná vůle, a také pomoc. Následujících 10 doporučení naznačuje, kudy vede cesta.
Tato studie není jen dalším materiálem určeným k samostatnému studiu. Její publikování je spojeno s budováním komunity zájemců snažících se transformovat školství a pozvánkou na připravovaný jarní kurz portálu Educating Modern Learners pro učitele. Máte-li pochybnosti o tom, zda jsou tato doporučení správná, či nevíte, jak je realizovat, zapojte se a uvidíte. Vřele vám to doporučuji.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.