Tento článek je součástí seriálu o finském školství a ICT, který vznikl na základě rozhovoru s Tiinou, učitelkou třetí třídy a ICT metodičkou na základní škole ve městě Jyväskylä ve středním Finsku. Ve druhém díle budeme mluvit o roli ICT metodika. Jeho hlavním úkolem je mentoring a podpora ostatních učitelů v otázce zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky. Nejde zde tolik o technickou stránku, spíš o stránku didaktickou. Aby technologie pomáhaly učení a nepoužívaly se jen proto, že je to dnes moderní.
Každá škola v regionu Jyväskylä má alespoň jednoho ICT metodika, záleží na počtu dětí a učitelů. Škola Tiiny má ICT metodiky dva, protože škola má okolo 500 žáků. Navíc jsou v její škole dva učitelé pro technickou podporu. Všichni čtyři jsou běžní učitelé s téměř plným úvazkem. Všichni ICT metodici (ve Finsku jim říkají ICT tutoři) z celého regionu se pravidelně setkávají, zhruba jednou měsíčně, aby sdíleli nové poznatky a učili se o nových technologiích použitelných do výuky.
Mimo měsíční setkání mají online skupinu (Office 365 Groups), přes kterou komunikují, pomáhají si a sdílí zajímavosti a novinky. Regionální skupina má jednu vedoucí na plný úvazek, která organizuje setkání, dělá pro ostatní ICT metodiky webináře a učí je nové věci. Tato vedoucí zároveň jezdí po školách a dělá pro tamní učitele školení o nových technologiích. Podle Tiiny je to opravdu hodně zkušená a znalá učitelka, takže když si u ní na škole s něčím neví rady, tak si ji objednají a ona jim vždycky pomůže.
Tiina má jako ICT metodička k dispozici týdně čtyři hodinové sloty, kdy si ji mohou učitelé zarezervovat do vlastních hodin, z nichž má dvě hodiny zaplacené – některé týdny nemá rezervované žádné hodiny, jindy všechny čtyři. Rezervace probíhají přes její kalendář v systému Peda.net. Učitelé si sami vybírají, s čím chtějí pomoci. Například poslední týden pomáhala Tiina učitelkám angličtiny s metodikou nasazení iMovie v rámci žákovské tvorby prezentačních videí. ICT metodik je během této rezervace s učitelem celou hodinu ve třídě a učitele buď podporuje jen v některých činnostech, nebo sám celou hodinu vyučuje a ukazuje učiteli, jak na to. Pomáhat může například s prací s novým softwarem, ale i s programováním robotů nebo s používáním iPadů v hodinách, záleží jen na učiteli. Vždy se ale jedná o iniciativu učitele, který chce vyzkoušet něco nového.
V systému Peda.net je učitelům v regionu Jyväskylä k dispozici speciální ICT sekce plná návodů, kterou během posledního roku společně vytvořili čtyři ICT metodici. Jsou zde například návody na používání Minecraft: Education Edition, Office 365, programování v Pythonu nebo ve Scratchi a řadu dalších. V případě, kdy si učitelé nevědí rady, se stejně nejdřív obrací na Tiinu a ona je na dané návody odkazuje.
Všem školám v regionu je navíc k dispozici jeden společný sklad pomůcek, které si školy mohou zarezervovat (opět přes Peda.net) a půjčit. Škola tak nemusí vlastnit svoje LEGO roboty, Blue-boty nebo Sphero bally, ale může si je zapůjčit, když s nimi chce pracovat.
Mimo přímou pomoc v hodinách ICT metodikové také pořádají školení pro učitele (většinou šest až deset lidí). Náš rozhovor s Tiinou jsme museli o den posunout, protože předchozí den se účastnila webináře pro ICT metodiky o nástroji ThingLink. Jde o jednoduchý nástroj na tvorbu interaktivních obrázků, do kterých lze přidávat videa, texty, odkazy a další obrázky (těžko se to popisuje, musíte se na to sami podívat). Tento nástroj začínal ve školách získávat popularitu a region Jyväskylä pořídil všem školám plnou licenci. Tiina říkala, že bude pořádat pro zájemce z řad učitelů po novém roce školení, aby jim ThingLink představila. Náplň těchto školení je ovlivňována tím, co se učitelé chtějí naučit. Rolí ICT metodiků je však též představování nových nástrojů a vyvolávání zájmu je využívat.
V neposlední řadě Tiina jako ICT metodička pomáhá učitelům individuálně, zvlášť pokud jde o základní znalosti a dovednosti.
Co se technické podpory týče, Tiinina škola má dva učitele, kteří mají v úvazku 1,5 hodiny týdně pro pomoc ostatním učitelům, případně pro instalaci nové techniky nebo její následnou údržbu. Tiina ale uvedla, že ve skutečnosti si učitelé pomáhají navzájem a ona sama je také často vyhledávaným pomocníkem. Pokud expertiza učitelů pro technickou podporu už nestačí, region Jyväskylä má k dispozici tým technické podpory, kterému lze zavolat a který je schopen přijet do školy a problém vyřešit.
Jako učitel základní školy ve Finsku máte na každé škole podporu pro používání ICT nástrojů ve své třídě – jak technickou, tak metodickou. Vždy záleží na vás, jestli a co s technologiemi chcete dělat. Pokud chcete něco nového vyzkoušet, můžete si zarezervovat ICT metodika a ten vám celou hodinu bude k dispozici. Tím se snižuje riziko neúspěchu a je tu bezpečnější prostor pro odvážnější změny. Je zřejmé, že taková podpora něco stojí. To však bohužel ale není jediná věc, kterou se od Finska naše školství liší.
V příštím díle se budu věnovat tomu, co se tedy vlastně ve školách vyučuje v rámci ICT a informatiky.
Poznámka: Článek vyšel původně v autorově blogu zde.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Finské školství a ICT.
Ostatní články seriálu: