Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Třídní učitel 2.0 – díl 4.: videa

Ikona prakticky

Třídní učitel 2.0 – díl 4.: videa

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Čtvrtý díl seriálu o třídním učiteli a technologiích se zaměřuje na videa a jejich sdílení.
Klíčová slova: třídní učitel, technologie, video, Microsoft Stream, Office 365
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Třídní učitel 2.0.

Ostatní články seriálu:

V tomto článku se dočtete:

  • O volbě služeb pro sdílení videí
  • Jak se s vybranou službou pracuje
  • O integraci sdílených videí do třídní nástěnky 

*** 

U videí byla situace totožná jako u fotek. Opět jsem si kladl stejné otázky: kde je se třídou sdílet, a přitom ochránit soukromí žáků. A navíc, aby bylo vše přehledné a pokud možno co nejjednodušší.

Platformy pro sdílení videí

Jestli první službou, která mě u fotek napadla, byl Flickr, tak tady to bylo Vimeo. 

Naše videa by zde mohla být zaheslovaná a tím pádem snadno dostupná i rodičům. Dala by se taktéž roztřídit do alb. Vše tentokrát ztroskotalo na limitu free licence. Ten je pro upload 500 MB týdně a 5 GB celkově. A naše videa jen z adaptačního kurzu měla téměř 4,5 GB. A navíc, když už jsem fotky sdílel pomocí školního řešení Office 365, bylo vhodné mít vše pohromadě pod jednou platformou, pokud by to jen trochu šlo.

Sdílení videí ve skupinovém úložišti pro stažení a zálohu

Vedle složky Fotky proto ve skupinovém úložišti OneDrive naší třídy vznikla ještě složka Videa a v ní podložky s jednotlivými událostmi: Atletický pětiboj, Adaptační kurz aj. V nich však na rozdíl od fotek byl pouze archivní soubor se všemi videi k dané události. Jednotlivá videa v samostatných souborech nemělo význam zde nechávat. V prostředí OneDrive jejich přehrávání nebylo moc přívětivé, trhalo se a bylo vidět, že tady má toto prostředí zatím své limity. Podobně jako u fotografií jsme potřebovali prostředí podobné fotogalerii, kde by bylo možné videa pohodlně prohlížet, komentovat, lajkovat a samozřejmě roztřídit podle událostí, na kterých byla pořízena. Naštěstí něco takového v prostředí Office 365 pro školy existuje.

Microsoft Stream pro přehrávání a sdílení videí

Aplikace se jmenuje Microsoft Stream a najdete ji mezi dalšími aplikacemi Office 365 pro školy. V rámci své třídní skupiny do ní nahrajete svá videa, ta umístíte do kanálů dle událostí, zkontrolujete a případně nastavíte oprávnění a to je vše. Při nahrávání 50 videí se služba občas sekne a vy musíte některá videa nahrát znovu. Také přiřazování videí do kanálů občas nefunguje, jak má (kanály se v nabídce přiřazení videí nezobrazují), ale služba jinak splňuje to, co jsem od ní očekával. Videa se zde dají bezproblémově přehrávat, vše je přehledné a poměrně jednoduché. 

Úvodní stránka služby Microsoft Stream

 

Správa videí ve službě Microsoft Stream

 

Náhled videí na domovské stránce skupinového webu

Na úvodní stránce našeho třídního webu jsem vedle událostí kalendáře a odkazu na fotogalerii vložil také doplněk Microsoft Stream zobrazující náhled vložených videí. Odtud se lze dostat přímo na stránku s videi. Z úvodní stránky se tak stala jakási třídní nástěnka, odkud se lze dostat na jednotlivá další místa.

Třídní nástěnka s vloženými doplňky včetně služby Microsoft Stream

 

Úkolem třídního učitele není dělat všechno sám, ale připravit podmínky a naučit své žáky, aby to mohli dělat oni. 

Nahrávání obsahu se žáky

Jako třídní učitel jsem navrhl prostředí pro sdílení fotek (podrobně jsem o tom psal zde) a videí v rámci vytvořené třídní skupiny a vložil do nich svůj obsah. Není to ale moje skupina, nýbrž skupina celé naší třídy. Nahráním vlastních fotografií a videí jsem jen vytvořil základ pro své žáky. Tohle je teprve začátek. Až mí žáci sami začnou sdílet své fotky a videa ve vytvořených prostředích, budeme tam, kde chci, abychom jako třída byli. 

Úkolem třídního učitele není dělat všechno sám, ale připravit podmínky a naučit své žáky, aby to mohli dělat oni. Dát jim patřičnou důvěru a přenést zodpovědnost na ně. A u technologií to platí dvojnásob.

Před námi nyní stojí nesnadný úkol. Naučit se nahrávat své fotky a videa do skupinových služeb a být schopni je zde sdílet s ostatními. O tom, jak to dopadlo a jaké nové nápady z toho nakonec vzešly, ale zase někdy příště.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 22. 05. 2019
Zobrazeno: 1056krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Třídní učitel 2.0 – díl 4.: videa. Metodický portál: Články [online]. 22. 05. 2019, [cit. 2019-07-18]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22104/TRIDNI-UCITEL-20-–-DIL-4-VIDEA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.