Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > iPrázdniny s učiteli 3: Můj prázdninový ...

Ikona informativni

iPrázdniny s učiteli 3: Můj prázdninový videopříběh

Autor: Jaroslav Mašek
 

Prázdniny na videu

Z tyrkysových odstínů karibského moře nemohu odtrhnout oči. Kubánský barman přináší stále zajímavější koktejly a já si užívám už druhý týden prázdnin na pohádkové pláži Varadera. Při tvorbě fotopříběhů si najednou uvědomím, že bych mohl natočit i nějaké to video. Co by to bylo za prázdniny bez videa, pomyslím si. A tak přepínám svůj fotoaparát do režimu videa a jdu zachytit tu krásu kolem.

Z minulého dílu už víte, že na žádné pláži ve skutečnosti nejsem. Svůj prázdninový videopříběh ale přesto natočím. Pojďte jej točit společně se mnou.

Zadání aktivity

  1. Vytvořte krátký videopříběh (do 1 minuty) ze svých prázdnin (tipy, jak na to, najdete níže). 
  2. Hotové video si uložte do svého telefonu nebo počítače.
  3. Na portálu iPrázdniny s učiteli publikuje svůj videopříběh podle návodu níže.

Poznámka: Nejde-li vaše video do příspěvku kvůli své velikosti vložit (je větší než 60 MB), nasdílejte jej v rámci jiné služby a v příspěvku použijte pouze odkaz na něj. 

Jak a v čem vytvořit videopříběh

Podobně jako u fotopříběhů můžeme také k vyprávění pomocí videa přistoupit různými způsoby. Vybral jsem pro vás tři rozdílné koncepty, ze kterých byste se mohli inspirovat pro případ, že nevíte, jak začít. 

Klasická tvorba na časové ose

Asi nejklasičtější tvorbou videa je úprava jednotlivých záběhů na časové ose daného editoru. Podobně jako u slideshow fotografií i zde naskládáte videa za sebe, doplníte mezi ně přechody, případně titulky a máte hotovo. Tato metoda bývá standardně více či méně náročná nejen s ohledem na vybraný editor (aplikaci), ale i podle toho, jak pokročilé techniky střihu vyžadujete. Mezi zástupce těchto polo- či plně profesionálních editorů patří iMovie, Movie Maker, Sony Vegas či Adobe Premiere. 

Pro naše účely jsem vybral velmi jednoduchou alternativu, mobilní aplikaci Filmr, pomocí níž svůj videopříběh jednoduše vytvoříte výše popsaným způsobem. 

Vteřinové videopříběhy

Představte si, že byste každý den svých prázdnin natočili 1 vteřinu. Na jejich konci byste pak měli zhruba minutový film. Nebo točit jeden týden a pořídit sedmivteřinový videopříběh. Možná vás to chytne a budete točit každý den. Za jeden rok vznikne přibližně 6minutový videopříběh. Přesně to udělal Cesar Kuriyama v roce 2011. Vznikl z toho projekt nazvaný 1 Second Everyday, který dnes, po 7 letech, dospěl tak daleko, že lidé po celém světě sdílí svá vteřinová videa nejen z každého dne (režim Timeline), ale všichni z jediného dne (režim Crowd) nebo z jedné akce (Freestyle). Fotky právě v režimu Freestyle můžete v aplikaci 1 Second Everyday libovolně přeházet, okomentovat a jednoduše uložit do výsledného videa. A pokud máte pocit, že jedna vteřina daného dne je krátká, vyzkoušejte to a uvidíte. V placené nadstavbě si případně můžete délku daného okamžiku natáhnout až na vteřiny tři. Návod, jak pomocí aplikace video vytvořit, najdete zde. Na tvorbu vteřinových videopříběhů ovšem nepotřebujete uvedenou aplikaci. Své vteřiny můžete sestříhat i pomocí výše uvedeného Filmru.

Ukázka tvorby vteřinových videí v aplikaci 1SE 

Kombinace videa a fotografie

V případě, že vás neoslovila ani časová osa klasické videostřižny, ani vteřinová videa, a přesto byste rádi video natočili, můžete se poohlédnout po aplikacích, jejichž prostřednictvím velmi jednoduše, intuitivně a bez větší znalosti technik střihu vytvoříte velmi pěkné video. Minule jsem jednu takovou zmínil v souvislosti s fotopříběhy, přestože by se dala velmi dobře použít i zde. Šlo o Animoto

Mezi tyto zástupce patří bezpochyby Magisto, které umí vytvářet příběhy kombinované z fotografií a videí, opatřit je atraktivními, tematickými šablonami, přidat vhodnou hudbu a sdílet je v rámci tematicky zaměřených kanálů přímo v této platformě.

Ukázka aplikace Magisto

Jak mohu svůj fotopříběh publikovat v iPrázdninách

Pokud jste již v iPrázdninách publikovali, tento postup můžete přeskočit, nebo si publikování připomenout v bodě 4.

  1. Navštivte stránku Virtuálního Digicentra.
  2. Abyste mohli publikovat, je potřeba se zaregistrovat.
  3. Po schválené registraci se přihlaste na stránce iPrázdniny s učiteli.
  4. Vytvořte nový příspěvek s názvem „Můj prázdninový videopříběh“, připojte své video (do velikosti 60 MB) či vložte odkaz (případně embed kód) na video uložené například na YouTube, zvolte rubriku „iPrázdniny 3“ a odešlete příspěvek ke schválení. Po schválení se objeví mezi ostatními na hlavní stránce. Detailní postup, jak publikovat, najdete zde.

Vyprávění v pohybu

Videopříběhy jsou vedle fotografií dalším způsobem, jak lidem kolem nás říci: tohle jsou mé prázdniny, takhle relaxuji, přemýšlím, odpočívám, vzdělávám se nebo jednoduše nedělám nic. Oproti fotopříběhům však mají ještě jednu výhodu. Dokážou ožívat a tím nám ještě víc připomenout naše prázdninové okamžiky.

***

V případě, že jste o iPrázdninách s učiteli ještě neslyšeli

Předchozí díly iPrázdnin

 


Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 08. 07. 2019
Zobrazeno: 1487krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. iPrázdniny s učiteli 3: Můj prázdninový videopříběh. Metodický portál: Články [online]. 08. 07. 2019, [cit. 2019-08-24]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22163/IPRAZDNINY-S-UCITELI-3-MUJ-PRAZDNINOVY-VIDEOPRIBEH.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.