Na počátku byla myšlenka vytvořit prostředí pro učitele, ve kterém se budou moci představit trochu jinak, než jak to dělají během školního roku. Chtěl jsem ukázat, že i učitelé jsou jen lidé a že to, jací jsou lidé, může odhalit, jací jsou učitelé. A že bychom to mohli poznat prostřednictvím jejich volného času, například pomocí prázdninových aktivit.
Deset aktivit na deset týdnů vycházelo z další mé myšlenky, totiž, že každé aktivitě (v upravené podobě) bychom se se žáky mohli věnovat jeden měsíc ve školním roce.
Ano, bylo tu riziko. Učitelé se nemusí do iPrázdnin zapojit. Za celý rok toho mají dost a teď by ještě měli něco sdílet o prázdninách? Očekávání proto nebyla bůhví jaká. Že se zapojí 17 účastníků, kteří dohromady odpublikují více jak 50 příspěvků a o okolo 70 komentářů, se mi stále jeví jako malý zázrak.
Vzpomínám si na náš webinář, kde jsme akci poprvé představili společně s Virtuálním Digicentrem. Tehdy jsem vysvětloval, proč to „íčko“ v názvu akce. Důvody to mělo dva: první odkazoval na technologie (nejen ty od Applu), pomocí nichž budou učitelé obsah z aktivit vytvářet, druhý byl pak ryze motivační. Chtěl jsem motivovat účastníky jinak než jen svou osobou či značkami Spomocník a Elixír do škol. A tak jsem slíbil, že nejaktivnější účastník obdrží něco, co také začíná na písmeno „i“. Od začátku jsem věděl, že to bude iPad, zařízení, které se nedlouho po svém představení stalo součástí vzdělávání. Tehdy v květnu jsem si myslel, že seženu sponzora, který jej do akce věnuje. To se mi bohužel nepodařilo a tak, abychom dostáli tomuto slibu, jsme ho s Bořivojem Brdičkou koupili sami. Příliš jsme ale o iPadu nemluvili, aby se pro účastníky nestal hlavní motivací.
Nakonec jsme se však rozhodli, že nejaktivnějšímu účastníkovi věnujeme něco lepšího než iPad, a to možnost věnovat daný iPad jednomu žákovi z jeho školy.
Pokud jste sledovali iPrázdniny, víte, kdo tuto možnost získal. Petra Boháčková ze Základní školy Dr. Edvarda Beneše přislíbila, že daného žáka ve škole vyberou. Kdo konkrétně ze žáků iPad získá, není v tuto chvíli podstatné. Mnohem důležitější je, že se tak stane. V některém z dalších dílů seriálu Na Spomocníkovi se k iPrázdninám ještě vrátíme. V něm se pak přímo od Petry dozvíte, komu iPad věnovali a jak jej daný žák či žákyně využívá.
A co dál?
Bez ohledu na to, kolik účastníků se do akce zapojí, jsme od začátku věděli, že chceme uspořádat také offline setkání. Nic se nevyrovná tomu, když se s lidmi můžete potkat osobně. Všechny účastníky jsme proto pozvali na konferenci Učitel IN, která se koná 19. října na Západočeské univerzitě v Plzni (ZČU). Tam během dopolední části všem osobně poděkujeme drobnými dárky, které věnoval Elixír do škol, těm aktivnějším přidáme něco navíc od ZČU a za Spomocníka předáme Petře Boháčkové již zmíněný iPad pro jejich žáka. V odpolední části se na workshopu znovu podíváme na všechny aktivity z iPrázdnin a společně probereme, jak by se daly využít se žáky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.