Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Trochu jiná zkouška
Odborný článek

Trochu jiná zkouška

11. 11. 2019 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o inovativním pojetí přípravy učitelů v režii odborné asistentky španělské University of Murcia Lindy Castañeda, které je založeno na vlastní tvorbě videí studenty.

Linda Castañeda je inspirativní asistentkou vzdělávacích technologií na španělské University of Murcia, kde dělá vědu a učí budoucí pedagogy v kurzech „Výukové zdroje a ICT“ a „Organizace školy a diverzita vzdělávání“. Pozoruhodné jsou již samotné názvy jejích předmětů, ještě mnohem zajímavější je výukové pojetí, které Linda zavádí. Informuje o něm ve svém blogu – „A different exam… #od1819“ [1] (#od1819 je hashtag, pod nímž lze téma vyhledat na soc. sítích – hlavně na YouTube).

Součástí povinných výstupů v angličtině vedených kurzů (pro mezinárodní skupinu studentů) bylo v letním semestru 2019 vypracování videa na téma „Organizace školy“. Zadání obsahuje kritéria hodnocení a otázky, na něž bylo třeba odpovědět (zkráceno):

  • Jak kulturní diverzita žáků ovlivňuje organizaci školy?
  • Které faktory podle vašeho názoru komplikují to, aby ve škole existovala funkční na vzdělávání orientovaná komunita?
  • Jaká opatření byste v roli ředitele zavedli (alespoň 5 bodů) na podporu skupinové práce?
  • Popište strukturu řízení jedné skutečné školy z vaší země.

Nám v tomto okamžiku ani tak nejde o obsah prací, jako o metodiku výuky a ověřování výsledků. Pravda je však taková, že Linda byla s prací svých studentů velmi spokojená. Myslím, že má proč. Podívejte se na několik typických příkladů, které navíc reprezentují různé techniky zpracování videa.

Kreslené vyprávění příběhu:

ORGANIZATION EXAM #OD1819 (Romero Salvador)

Vizualizace myšlenkových postupů pomocí nástrojů Webu 2.0:

School Organization final exam #OD1819 (Alicia Cascales)

Ruční vizualizace myšlenkových postupů:

SCHOOL ORGANIZATION EXAM #OD1819 Laura Olivares Panalés

Dokumentární filmové vyprávění příběhu:

VIDEO-EXAM ORGANIZATION (María Romero Cañizares)

Řekl bych, že nám Linda ukazuje, jak by příprava učitelů měla vypadat. Snad bude pro někoho příkladem hodným následování. Najde se u nás někdo, kdo se může pochlubit podobně koncipovanou výukou?

Jen pro úplnost. Linda Castañeda se na vědecké úrovni zabývá konektivismem a jeho aplikací ve výuce. Měla zvanou přednášku na téma „Osobní vzdělávací prostředí v digitálním věku“ na letošní konferenci EDMedia pořádané AACE [2]. Více v jejím akademickém kurikulu.

Literatura a použité zdroje

[1] – CASTAÑEDA, Linda. A different exam… #od1819. 2019. [cit. 2019-10-8]. Dostupný z WWW: [https://www.lindacastaneda.com/en/mushware/un-examen-diferente-od1819/].
[2] – ALAYAN, Allie. Personal Learning Environments: An Interview with EdMedia Keynote Speaker Linda Castaneda. 2019. [cit. 2019-10-8]. Dostupný z WWW: [http://www.aace.org/review/personal-learning-environments-an-interview-with-edmedia-keynote-speaker-linda-castaneda/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.