Autor: macrovector – www.freepik.com |
Až se opět plně vrátíme k prezenční výuce, co se stane s naším online vzděláváním? Já vám to řeknu: zcela nebo z velké části zmizí.
Jsem přesvědčen, že se to opravdu stane, pokud si sami nezodpovíme otázku proč má pro nás smysl online vzdělávání zachovat a zdali nám to vůbec něco přinese. A tím nám teď myslím především učitele a žáky.
A až se budeme následně zamýšlet nad smyslem jeho možného zachování, měli bychom též přemýšlet o tom, jak by naše případné online vzdělávání mohlo nadále vypadat.
Mohl bych vám tu nyní vyjmenovat obecné důvody, proč má smysl online vzdělávání zachovat. Na tuto otázku byste si však měli odpovědět vy. Zkuste se nejprve sami sebe ptát, zda a jaký smysl to má pro vás.
Já osobně mám tyto konkrétní důvody. Online vzdělávání mi umožní:
V případě, že jste si našli své důvody pro zachování online výuky, nabízí se otázka, jaká její podoba by vám nejlépe vyhovovala, jinak řečeno, v jakém rozsahu byste ji rádi integrovali do vaší prezenční výuky. Odpověď na tuto otázku je opět značně individuální, nicméně výsledný rozsah a podoba by měla korespondovat s jednotnou strategií online vzdělávání vaší školy.
Jak zachovat online vzdělávání je tak otázkou nejen na vás, ale i na další učitele a také na vedení školy. Následujících 5 kroků může sloužit jako návod pro vás všechny.
V úvodu jsem zmínil svou predikci možného zániku online vzdělávání, pokud nedokážeme najít důvody pro jeho existenci. Obtížně se nám budou hledat, pokud jej nedokážeme vnímat jinak než jako alternativu toho prezenčního a neuvidíme jeho potenciál a roli v kombinované formě vzdělávání.
Zánik online vzdělávání by však mohl být i prospěšný. Než jej totiž realizovat bez jednotné, školní strategie, postavené na zásadách online pedagogiky, to jej raději zrušme. Taková podoba online vzdělávání může totiž nadělat víc škody než užitku a podepsat se především na našich žácích, což jsme měli možnost v průběhu posledních měsíců několikrát poznat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
Ostatní články seriálu: