Autor: pikisuperstar – freepik.com |
„Kde jste byli před rokem?“
Tato otázka zaznívala mezi učiteli minulý týden poměrně často. Pokládám vám ji nyní, o týden později, nikoliv abych se znovu vracel k tomu, co jsme dělali, na co mysleli nebo jak se cítili ve chvíli, kdy jsme se o uzavření škol dozvěděli, ale kvůli tomu, co následovalo.
Tehdy se to stalo poprvé.
Při návrhu koncepce online vzdělávání na naší škole jsme zapomněli na naše žáky. Nastavili jsme technologie, procesy a formy výuky tak, že se často ohlížely jen na potřeby nás učitelů, a školy a žáky jednoduše postavili před hotovou věc. Nenapadlo nás zeptat se jich, jak to vidí nebo jak by si to oni sami představovali.
Podruhé byl scénář obdobný.
Psal se podzim 2020 a my začali vymýšlet lepší strategii online vzdělávání, reflektující zkušenosti z půl roku online výuky. A ani tenkrát jsme se neptali žáků, co by rádi změnili nebo co se podle nich úplně nepovedlo. Byli jsme přesvědčeni, že to víme nejlíp.
Potřetí jsem ale stejnou chybu už opakovat nechtěl.
Rok poté jsem se rozhodl, že sice není nejvyšší čas (ten jsme dávno propásli), ale snad ještě není úplně pozdě. V následujících měsících nás totiž bude čekat příprava další strategie, tentokrát pro hybridní vzdělávání realizované nejpozději od září 2021, a já, coby vedoucí týmu Podpory online výuky, chci, aby se v ní také zrcadlila zpětná vazba našich žáků.
Dal jsem tedy dohromady anonymní dotazník s 12 otázkami a poslal je všem žákům, které učím. Zde jsou:
Dva měsíce po uzavření škol jsem napsal článek Největší chyby učitelů v online výuce. Jde o takovou malou sebereflexi. Tu největší chybu učitelů jsem však v ní bohužel nezmínil. A tak ji alespoň přidávám nyní:
Nezajímají se, co si jejich žáci myslí o konkrétní podobě online výuky na jejich škole, co se jim na ní líbí, co by rádi změnili a jak by si ji představovali v budoucnu v propojení s tou prezenční.
Neudělejte u vás ve škole tuto chybu. Dejte vašim žákům prostor, aby se vyjádřili také k online výuce, a především následně přemýšlejte, jak do ní jejich podněty zapracovat, abyste zlepšili celkovou kvalitu vzdělávání.
Znovu nyní pročítám odpovědi z mého dotazníku. Většina z nich je konkrétních a nemohu je proto zde zveřejňovat. Jedna obecná ale stojí nad ostatními.
„Zkuste se vžít do naší situace.“
Myslím, že tohle je přesně to, o co se jako učitelé musíme snažit a na co nesmíme zapomínat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
Ostatní články seriálu: